Pactul comunitatilor mici si al viselor amanate

Pactul comunitatilor mici si al viselor amanate

Cum arata galeria viselor amanate? "Putem trai fara vise, dar ce rost are?" se intreaba, de exemplu, Aura Poterasu, care la 14 ani a intrat in televiziune, iar acum, la 28, indrazneste sa viseze altceva.

Cum se schimba Romania? Se schimba prin toti oamenii ei, si mai ales prin cei din orasele si satele mici, care viseaza, au idei si spera ca toti ceilalti, chiar daca sunt de cele mai multe ori ignorati.

Sunt doar doua din multele proiecte ale fundatiei PACT, dedicata comunitatilor mici.

Ioana Traista (manager de comunicare si strangere de fonduri, Fundatia PACT) povesteste despre obiectivele fundatiei, banii stransi si Romania oamenilor cu initiativa, care nu este la fel de vizibila ca cea a statisticilor.


Ioana Traista


Istoria PACT

Povestea PACT incepe dinainte sa ne infiintam ca fundatie. In 2002, un charity britanic – Allavida, si un finantator american – Fundatia Charles Stewart Mott aduceau in regiune un program de formare de organizatii comunitare.

La inceput, a fost sub egida unei alte organizatii (Asociatia Romana de Dezvoltare Comunitara), implementat de o echipa de teren, care in 2006 a format PACT si a primit drepturile de a continua programul.

In toti acesti ani, am crescut si ne-am adaptat mereu la nevoile comunitatilor in care lucram. Am adaptat modul in care lucram cu ei, am introdus noi elemente in metodologie care sa-i ajute sa produca schimbarea pe care si-o doresc in comunitate.

Pana acum cativa ani, lucram mereu in comunitati noi, dar ne-am dat seama ca trebuie sa oferim sustinere pe termen mai lung si adaptat pe diferite nevoi de crestere ale organizatiilor cu care lucram.

Astfel, in 2012, am lansat PACT pentru COMUNITATE, un program prin care strangem fonduri din surse private si le directionam catre nevoie din comunitatile locale.


Obiective

Pana in 2017, dorim sa lucram in 35 comunitati noi si sa le sprijinim sa transforme potentialul pe care il au in proiecte, resursele in locuri de munca si in noi oportunitati de dezvoltare locala. Pentru asta, este nevoie de o investitie de 130.000 €.


Planuri de actiune

Lucram sa ne rafinam metodologia de lucru in comunitate pentru a putea raspunde si mai bine nevoilor de acolo. De asemenea, investim mai mult in advocacy atat la nivel national pentru a pune pe agenda decidentilor probleme cu care se confrunta comunitatile mici, cat si la nivel local, prin grupurile cu care lucram.

Practic, ii sprijim pe ei sa ceara autoritatilor sa rezolve probleme concrete la ei in localitate.


De unde vine energia echipei pentru proiectele dezvoltate?

Energia vine in primul rand de la oameni. Pe de o parte, de la cei din comunitati, care au curajul sa se implice pentru ca doresc sa le ofere o viata mai buna copiilor lor. Si de la sustinatorii PACT, prieteni si donatori, care ne sprjina sa crestem satele si orasele mici din sud. Energia lor este dovada ca Romania se schimba pas cu pas.


Surse de finantare. Evolutie

Principalele surse de finantare sunt institutionale: granturi elvetiene si norvegiene, si mici finantari de la Uniunea Europeana si surse private (donator individuali, companii) prin strangere de fonduri. Toate finantarile date direct in comunitate vin din aceste surse private.

In urmatorii ani, ne dorim ca ponderea surse private versus finantari institutionale sa fie de 50%-50%. Primele ne ofera mai multa flexibiltate si ne putem adapta mult mai usor la nevoile comunitatilor cu care lucram.


Bugetul estimat pentru 2015

775.000 USD.


Trei proiecte recente ale asociatiei

Activ pentru comunitatea noastra. Lucram cu 6 comunitati din judetele Tulcea, Braila si Constanta si sprijinim grupurile de initiativa formate din oamenii locului sa implementeze proiecte concrete pentru comunitatea lor, sa implice cat mai multi membri din localitate si sa invete sa lucreze impreuna pentru a fi activi pe termen lung si pentru a rezolva si alte probleme cu care se confrunta.

Implicat in comunitatea mea. Proiectul face parte din programul strategic de investitie in mediul rural al Fundatiei Vodafone Romania, care se deruleaza la nivel national si care sustine dezvoltarea de proiecte in domeniile educatiei, sanatatii si serviciilor sociale necesare categoriilor defavorizate din satele si orasele mici din Romania.

Am selectat 10 proiecte comunitare propuse de grupuri de initiativa si organizatii neguvernamentale care doresc sa rezolve probleme concrete la ei in comunitate, in cele trei domenii de mai sus. Mai multe despre proiecte aici.

Oamenii sudului. Sudul Romaniei este una dintre cele mai sarace zone din tara, cu un capital social si un potential turistic scazut. Cu toate acestea, din 2006, de cand PACT lucreaza in sudul Romaniei, am intalnit povesti despre oameni care doresc sa lase in urma lor comunitati active si puternice.

In prezent, Romania acestor oameni cu initiativa nu este la fel de vizibila precum statisticile, care ne spun ca trei dintre cele mai sarace si mai putin atractive regiuni ale Romaniei se afla in zona de interventie a PACT.

Prin Oamenii Sudului, sprijinim patru organizatii comunitare infiintate prin programele anterioare PACT pentru a-si creste capacitatea de a aduce noi resurse in comunitate, dar si de a se promova la nivel local, regional si national.

Povesti din aceste comunitati selectate, precum si din alte sase comunitati vor fi prezente pe platforma Oamenii Sudului, prin care dorim sa promovam la nivel national oamenii cu initiativa din sud care indiferent de statistici, produc schimbare la ei in comunitate si sunt o dovada ca Romania se schimba.


Cele mai importante realizari de pana acum

Cele mai importante realizari sunt legate de oamenii care au venit aproape de noi: cei cu initiativa din comunitati, care se implica pentru a produce schimbari concrete la ei acasa si sustinatorii si prietenii PACT, care ne dau mereu energie, incredere si timp pentru a ne sprijini sa ne indeplinim misiunea.

Incercam mereu sa-i ascultam si sa ne adaptam nevoilor lor. Acest lucru ne ajuta sa ne dezvoltam ca organizatie si sa acceptam noi provocari pentru ca impactul pe care il avem in sudul Romaniei sa creasca.

Credem ca oportunitati si solutii exista mereu, iar schimbarile vin atunci cand avem comunitati puternice, cand oamenii aleg sa se implice impreuna. Suntem bucurosi ca am reusit sa construim o astfel de comunitate in jurul fundatiei si ca vom continua sa o crestem impreuna.


Targeturile cu care comunicati

Comunicam catre publicuri diverse, interesate de o schimbare pe termen lung. Persoane din urban, mai ales din orasele mari din judetele in care lucram si din Bucuresti, cu varsta peste 25 ani, interesate de comunitatile mici si care pot deveni sustinatori. Companii cu activitati in sudul Romaniei, care cred in potentialul acestei zone. Si, nu in ultimul rand, oameni cu initiativa, potentiali beneficiari.


Agentii care v-au sprijinit

Am avut experiente frumoase cu Rusu+Bortun, Daescu Bortun Olteanu si Webstyler.


Companii care v-au sprijinit

BCR, Vodafone Romania prin Fundatia Vodafone Romania, OMV Petrom, Unicredit Tiriac Bank, Provident.


Cazuri in care ati refuzat sprijinul unor companii

Da, atunci cand propunerile de parteneriat nu corespundeau cu misiunea noastra de a sprijini comunitatile sa se dezvolte din interior, pornind de la resursele locale si oamenii locului.


CSR-ul in Romania: lucruri bune si lucruri rele

Pana acum, nu am avut o experienta foarte mare cu programele de CSR ale companiilor si nu am putea pune in balanta lucrurile bune si pe cele rele.

Ne bucuram ca am inceput sa cunoastem oameni care lucreaza in departamente de CSR si am putut sta la povesti pentru a vedea ce avem in comun.

Credem ca activitatea de CSR a companiilor s-a extins in ultimii ani. Dincolo de anumite activitati sau campanii, se discuta mai mult despre strategii, programe care se deruleaza pe termen lung si despre impactul real nu doar la nivel central, dar si local.


Ce ti-ar placea sa fie diferit in activitatea de CSR a companiilor?

Noi sustinem oameni cu initiativa din sate si orase mici. Voluntar, ei prioritizeaza nevoi comune si scriu proiecte pentru a obtine finantare. Prin programul PACT pentru COMUNITATE, incercam sa ii finantam cu sustinerea donatorilor individuali sau in parteneriat cu o companie.

De multe ori, e dificil sa dezvoltam proiecte complexe cu o companie pentru ca bugetul pe un an se stabileste doar intr-o anumita perioada a anului, la fel si proiectele.

Noi ne adaptam la ce se intampla la nivel local, nu invers, si de multe ori e dificil sa ne sincronizam cu activitatea de CSR a companiilor. Lucrul acesta ne-ar placea sa fie diferit.


Cel mai important lucru din comunicarea unui ONG

Cel mai important lucru depinde si de etapa de dezvoltare in care se afla. Pentru noi, acum, cel mai important lucru este sa comunicam coerent ceea ce facem. Iar coerent are doua laturi: in ton cu cine suntem si cu viziunea noastra pentru schimbare si impact, dar si personalizat pentru grupurile carora ne adresam.


Campanii importante ale asociatiei

Anul trecut, am lansat #Romaniaseschimba, o campanie de filmulete si articole scurte care spun povestea comunitatilor in care lucram.

Credem ca oamenii cu initiativa cu care lucram vorbesc cel mai bine despre schimbarea pe care ne-o dorim cu totii in comunitatea in care traim si ii motiveaza si pe altii sa se implice. Campania cuprinde scurte interviuri si imagini din comunitatile din sud despre care orasul stie prea putine.

O campanie mai noua este Galeria visurilor amanate. Toata luna iulie vom aduna intr-un album pe Facebook visuri amanate si mesaje de sustinere pentru tinerii din Spantov (Calarasi), Valea Corbului (Arges), Facaeni (Ialomita) si Gaujani (Giurgiu), pentru a-i incuraja sa isi indeplineasca visurile.

Sub umbrela unei Luni Interculturale, ei vor organiza 16 evenimente locale in care vor folosi metode creative pentru a aborda subiecte precum: abandonul scolar, casatoria timpurie, educatia si nevoia de modele pozitive in comunitate.

Tinerii cauta solutii la aceste probleme pentru a nu renunta la visurile lor. Sa ii incurajam!


Tinerii din Spantov


Tinerii din Gaujani


Candesti

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related