Cu lupa deasupra celor 15 ani impliniti de D&D Research: conjunctura de inceput, primii clienti, pozitionarea actuala

Cu lupa deasupra celor 15 ani impliniti de D&D Research: conjunctura de inceput, primii clienti, pozitionarea actuala

La sfarsitul lunii trecute aflam despre noua pozitionare a D&D Research, "Cool old school". Ale caror metode sunt la fel de riguroase ca "pe vremuri", dar business-ul se desfasoara intr-o structura de tip "boutique". Avem de-a face, asadar, cu un atelier de research care implineste anul acesta 15 ani de rezolvat mistere psiho-sociologice in context de business.

De la el au pornit alte 3 business-uri si inca 2 platforme online - la fel de cercetatoare, dar in directii diferite - formandu-se astfel grupul PsyenceResponsabil pentru acesta si bunastarea lui e cvartetul format din partenerii Dan Petre, (Business Developer), Dragos Iliescu (Chief Scientist), Vlad Tureanu (Quantitative Director) si Cosmin Peleasa (Head of Statistics and Analysis).

Totul a plecat de la doi pasionati de psihologie aplicata care s-au intalnit la o petrecere. Asa ne-a spus Dan Petre. A trecut apoi la primii clienti ai agentiei, de prin anul 2000, si la obstacolele neprevazute pe care le-au depasit, ajungand la constructia grupului Psyence; n-a uitat nici de actuala pozitionare a D&D Research, pai cum?

 

Conjunctura aparitiei D&D Research

Ceea ce ne-a adus impreuna a fost pasiunea comuna pentru aplicatiile psihologiei umane. Iar ceea ce ne-a tinut impreuna e, poate, faptul ca suntem fiecare tipologii atipice sau cel putin "interesante" din acest punct de vedere :) Asa ca nu ne-am plictisit sa ne observam si criticam unul pe altul. Ba chiar devenim tot mai creativi la capitolul acesta, ceea ce e foarte fun si constructiv.

Din anul 2000, de cand am infiintat compania, am dezvoltat intern un limbaj aproape codificat, care combina neologisme din engleza cu termeni din psihologie pana rezulta ceea ce noi numim "ddr-isme".

 

Formula de inceput

Am inceput atunci cu trei dintre cei patru actionari actuali, respectiv Dan Petre, Dragos Iliescu si Vlad Tureanu, iar Cosmin Peleasa ni s-a alaturat doar doi ani mai tarziu. Toti eram fascinati de intelegerea mecanismelor de functionare a mintii si exploram aceasta zona din diverse perspective, ceea ce ne-a ajutat foarte mult in organizarea ulterioara a business-ului.

Dragos Iliescu este expertul in psihometrie (Phd in psihologie, profesor universitar la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Presedinte al APIO – Asociatia de Psihologie Industriala si Organizationala).

Eu vin din zona de sociologie si stiintele comunicarii (conferentiar universitar la SNSPA, Phd in stiintele comunicarii, membru in boardul IAA).

Vlad Tureanu coordoneaza Departamentul de Cercetare Cantitativa si este expertul nostru in psihologie aplicata, fiind si reprezentantul nostru la Esomar si Journal of Consumer Research.

Cosmin Peleasa coordoneaza Departamentul de Analiza si e cel care stie sa gaseasca insight-urile din datele cantitative.

 

Start-ul business-ului

Ca atatea alte lucruri bune pe lumea asta, totul a inceput la un party :) Eu eram pe vremea aceea Strategic Planner la Ogilvy, dupa ce lucrasem intr-un institut de cercetare de stat (ICCV – Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii), iar cand l-am intalnit pe Dragos a fost a business match made in heaven.

Eu eram super interesat de tot ce-i motiva pe consumatori din perspectiva discursului de brand, iar Dragos analiza mecanismele psihologice din cealalta parte a baricadei. Asa ca am hotarat sa ne traim pasiunea si uite ca azi suntem foarte happy cu asta. La un moment dat am si scris impreuna o carte pe aceasta tema, "Psihologia consumatorului", urmata de "Psihologia reclamei".

Am pornit initial cu produse de research concepute direct din competentele noastre de la vremea respectiva - cercetare de advertising si cercetare & diagnoza organizationala.

De fapt, am fost una din primele companii specializate in zona de cercetare organizationala, domeniu care este pana azi una din principalele noastre arii de activitate. Avem foarte multa experienta in proiecte de acest gen, chiar daca (din pacate) ele sunt de regula confidentiale si rar devin vizibile pietei.

 

Primii clienti

La inceputul anilor 2000, Pagini Aurii era un client important si cu el am demarat business-ul. Doar ca la finalul proiectului, ei s-au ales din entuziasmul nostru de incepatori cu un raport prea mare, iar noi ne-am ales cu o lectie de negociere, caci am iesit in minus la buget.

A urmat imediat Alexandrion. La acest proiect am avut si primul nostru incident profesional. Ne aducem aminte si acum cu spaima cum operatorii de interviu dintr-un judet din Moldova nu si-au facut treaba (au plecat cu chestionarele si banii) si nu i-am putut inlocui in timp util, avand o reteaua de oameni inca in constructie pe atunci.

Asa ca ne-am urcat cu totii in masini si am ajuns sa aplicam noi chestionarele . A fost un "hei rup" foarte fun, de care mai ca iti e dor din cand in cand :)

 

3 momente importante ale primilor 15 ani

Castigarea proiectului AdMarket pentru UAPR a fost un pas important. Studiul AdMarket a devenit un proiect de suflet pentru noi si un reper asteptat in industria de advertising pentru multi ani la rand. Dupa anul de gratie 2008, am ajuns chiar sa sponsorizam noi acest studiu, doar pentru a duce mai departe initiativa.

Un moment decisiv a fost, insa, cand am decis extinderea business-ului si am infiintat compania Test Central. Astazi, compania e cel mai mare editor de teste psihologice din Romania, cu peste 100 de instrumente de cercetare (teste de inteligenta emotionala, teste clinice, teste de IQ, teste de personalitate etc.) si o cota de piata de aproximativ 70%. Din piata alba, care este doar 20% fata de cea neagra.

Fiind vorba de un business de drepturi de autor, situatia este aproape similara cu cea din piata de software. La patru ani de la infiintarea acestui business, am fost ofertati de grupul international GIUNTI O.S., cu care ne aflam de atunci intr-un parteneriat strategic.

Am continuat cu demararea unui alt business de psihologie aplicata, de data aceasta comportamentala, infiintand compania "42 Romania" [omagiu discret pentru "Ghidul autostopistului galactic", una din cartile noastre de suflet :) ].

Aceasta este reprezentanta in Romania a prestigioasei companii americano-britanice CEB/SHL Talent Management™, specializata in solutii de talent management si centre de evaluare. Am intrat astfel in clubul select al companiilor care furnizeaza servicii companiilor multinationale din TOP 500 Forbes.

Ultimul pas a fost sa integram toate aceste trei business-uri pivot sub umbrela grupului Psyence si mesajul de "psihologie aplicata in business". La acestea am adaugat si doua noi platforme online (pemeserie.ro - solutii de testare si orientare in cariera pentru tineri si parentingromania.ro - solutii de testare psihologica pentru copii).

D&D Research ramane, insa, piatra de temelie a grupului Psyence, care ofera resurse umane si know how pentru toate celelalte companii si proiecte ale grupului nostru.

 

Pozitionarea actuala a D&DR

D&D Research continua sa fie predominant o companie locala, cu o expertiza de 15 ani asupra pietei si consumatorului roman. Acest profil ne directioneaza din punct de vedere cercetare de marketing catre agentii de publicitate si clienti - atat locali, cat si internationali. Din punct de vedere al cercetarii organizationale, ne adresam departamentelor de HR sau direct managerilor de companii.

Anul acesta am redefinit si promisiunea noastra de brand printr-un nou slogan: "cool old school". Este o pozitionare care vorbeste despre seriozitatea cu care noi aplicam principiile old school ale research-ului stiintific, facut sistematic si by the book, dar si despre o atitudine cool, tradusa prin flexibilitatea unui business de tip "boutique".

 

Arii de expertiza in prezent

Pe langa produsele clasice de cercetare calitativa si cantitativa, ne-am specializat in metode si instrumente concepute dintr-o perspectiva psihologica, cum sunt de pilda scalele din testele psihometrice sau segmentarile psihografice. De aceea, noi chiar am putea spune, de exemplu, daca sunt consumatorii unui brand mai inteligenti sau mai extravertiti decat cei ai altor branduri din categorie :)

Un core focus pentru intreg grupul Psyence ramane, in continuare, cercetarea organizationala. Prin proiectele de acest tip noi facem o radiografie detaliata a culturii organizationale. Putem investiga valorile, dinamica echipei, climatul de munca, stilurile de management, fluxul de activitati si orice alte elemente care necesita optimizare sau chiar un reshape total.

Aceasta divizie e una dintre putinele care s-a dezvoltat in ultimii ani de criza, pentru ca de obicei nevoia unei diagnoze apare atunci cand managementul sesizeaza o problema sau o oportunitate. Fiind vremuri de criza, mai degraba o problema.

O alta directie de business care s-a dezvoltat puternic in ultimii ani pe piata noastra o reprezinta proiectele de well-being organizational. Companiile mari, in special cele internationale, au inceput sa investeasca tot mai mult in starea de bine a angajatilor.

Pe de o parte, pentru ca influenta directa a starii de bine a angajatilor asupra cresterii productivitatii companiei este dovedita si bine documentata. Cu alte cuvinte, "Happy employee, Happy employer".

Un astfel de proiect la care colaboram de peste doi ani si cu care ne mandrim este R Style, programul de well-being al Raiffeisen Bank, de altfel primul astfel de program din Romania.

Interesanta e si dezvoltarea spontana a zonei de psihanaliza organizationala. Ca raspuns la nevoile clientilor, am conceput programe de terapie individuala si de grup, mai ales in cadrul organizatiilor unde activitatea implica un grad ridicat de stres.

Deci este ok sa mergi la psiholog si impreuna cu colegii mai nou, nu doar cu partenerii de acasa :) Si, de foarte multe ori, organizatia are enorm de castigat in urma acestor sesiuni de terapie.

 

Cum a evoluat echipa in acesti 15 ani?

Noi avem un principiu legat de oamenii din echipa – fiecare are cel putin doua specializari sau talente utile in business-ul nostru. De exemplu, daca are background de comunicare, sa stie si statistica sau daca este un bun manager de proiect, sa aiba si competente de redactare chestionare. Avem in prezent in jur de 25 de angajati permanenti si ne mandrim cu faptul ca peste 80% dintre ei sunt absolventi de Psihologie.

 

Evolutia cifrei de afaceri pe total "grup"

Pana in 2009 am crescut organic, dar dupa venirea crizei am avut o perioada de platou in care ne-am mobilizat si am reusit in cele din urma sa pastram echipa intacta. Din 2014, cifrele au inceput sa arate mai optimist si avem asteptari ca in 2015 grupul Psyence sa intre in clubul select al celor cu "sase Zero-uri".

 

Business-ul vine exclusiv din piata .ro sau si din .com? 

Expertiza noastra este preponderent locala, iar 90% dintre proiecte sunt din aceasta piata. Ponderea business-ului care vine din pietele internationale este insa in crestere, in special prin intermediul platformelor online pemeserie.ro si parentingromania.ro, pe care le adaptam si portam in acest moment pe unele piete din Asia.

 

Stream-ul de venituri

In principiu, cea mai mare parte a veniturilor vine din activitatile de testare psihologica si aplicare de instrumente psihometrice. Urmeaza cele din cercetare de marketing si de consumator si apoi cele rezultate din centre de evaluare si proiecte de talent management. Veniturile dinspre platformele online sunt deocamdata pe locul patru, dar avem prognoze optimiste.

 

"Pay as service" vs. "work by project"

Cele mai multe proiecte sunt remunerate in sistem de project fee, chiar daca sunt parteneriate de durata.

 

In ce directie vedeti o crestere a ritmului de dezvoltare?

Consumatorul roman se muta catre digital, chiar daca intr-un ritm mai lent decat ne asteptam acum cativa ani. De aceea, si noi avem planuri ambitioase pentru cresterea celor doua platforme online (pemeserie.ro si parentingromania.to) si ne pregatim in curand sa lansam in aceasta toamna un produs educational unic pe piata noastra, despre care ne place sa credem ca va revolutiona sistemul educational din Romania.

Nu am inca libertatea de a dezvalui detalii despre acesta din motive de securitate, dar vom avea o lansare foarte vizibila, pe care cititorii IQads o vor remarca cu certitudine :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related