Incepand cu Aprilie 2013, aplicarea OUG 25/2013 a impus relatii contractuale directe intre televiziuni si clientii de publicitate igorand dreptul constitutional al companiilor de a-si alege liber partenerii contractuali. Ordonanta a dus la ingradirea dreptului clientilor si a televiziunilor de a opera prin intermediul agentiilor de media sau a regiilor, blocand accesul companiilor la rolul si serviciile cu valoare adaugata asigurate de acestea eliminand, practic, institutia intermediarului din procesul de cumparare a publicitatii TV.
In urma apelurilor tuturor partilor afectate de aceasta ordonanta (clienti, agentii si institutii media) reprezentate de IAA Romania, dar si a altor asociatii non-guvernamentale si autoritati ale statului, in Noiembrie 2014 Camera Deputatilor a adoptat OUG 25/2013, intr-o forma ce elimina o mare parte dintre efectele negative.
Cu toate acestea, Comisia de Cultura si Media din Senat nu a mentinut forma adoptata de Camera Deputatilor revenind la forma anterioara, restrictiva pentru piata libera, in pofida punctelor de vedere exprimate de industrie dar si de unele autoritati de stat in cadrul procesului de consultare care a avut loc.
IAA Romania doreste ca prin publicarea Scrisorii Deschise adresata Senatului Romaniei sa atraga atentia forului legislativ asupra faptului ca forma in care OUG 25/2013 va fi supusa votului in Plen, perpectueaza si amplifica efectele negative produse in ultimii doi ani, fiind in acelasi timp un exemplu periculos de interventie arbitrara a statului in functionarea unor domenii de activitate cu capital integral privat.
Prin acest ultim efort, speram ca Senatul Romaniei va lua act de pozitia si argumentele industriei de comunicare si va vota impotriva adoptarii OUG 25/2013 sau o va re-trimite la Comisia de Cultura si Media pentru reluarea discutiilor si adoptarea ei intr-o forma capabila sa elimine efectele negative cu care ne confruntam.
Scrisoare deschisa adresata Senatului Romaniei
Referitoare la OUG 25/2013 de modificare a Legii Audiovizualului
Domnului Calin Popescu Tariceanu – Presedintele Senatului Romaniei
Domnului Georgica Severin – Presedintele Comisiei de Cultura si Media din Senatul Romaniei
Domnului Viorel I Arcas – Presedintele Comisiei de Buget, Finante, Activitate Bancara si Piata de Capital din Senatul Romaniei
Doamnelor si Domnilor Senatori
Prin aceasta facem apel la dumneavoastra pentru a respinge amendamentul la OUG 25/ 2013 elaborat de Comisia de Cultura si Media si trimis spre aprobare plenului Senatului si pentru revenirea la amendamentul aprobat de Camera Deputatilor si avizat pozitiv de Comisia de Buget, Finante si Activitatea Bancare din Senatul Romaniei.
Industria de marketing si comunicare din Romania doreste sa traga un semnal de alarma in ceea ce priveste perpetuarea efectelor negative ale OUG 25/2013 prin prezentul amendament trimis spre aprobare plenului. De asemenea, exprimam indignarea industriei in legatura cu demersul consultativ intre Comisia De Cultura si Media a Senatului si reprezentantii industriei de marketing si comunicare din Romania.
De asemenea, tinem sa precizam faptul ca, in urma unor analize anterioare, Camera Deputatilor a votat un amendament capabil sa opreasca efectele negative generate de OUG 25/2013 si sa garanteze in acelasi timp atingerea obiectivelor pe care si le-a propus Guvernul Romaniei, si anume transparentizarea procesului de achizitionare a spatiului publicitar TV.
Incepand cu Aprilie 2013, aplicarea OUG 25/2013 a dus la eliminarea agentiilor de media si a regiilor din relatia fireasca cu televiziunile si clientii ignorand rolul si serviciile cu valoare adaugata asigurate de acestea, precum si la impunerea unor relatii contractuale directe intre televiziuni si clientii de publicitate igorand dreptul constitutional al companiilor de a-si alege liber partenerii contractuali.
La acel moment, nimic nu justifica urgenta aplicarii acestor prevederi si nici interventia statului intr-un domeniu de afaceri cu capital integral privat ce opereaza de 25 de ani in baza unui set de practici la standarde recunoscute international.
In ultimii 2 ani, efectele negative previzionate de IAA Romania s-au confirmat. Cifra de afaceri a agentiilor a scazut cu 39% in 2014 fata de 2013. Birocratia si costurile de operare au crescut atat pentru clienti cat si pentru televiziuni, locurile de munca din agentii si regiile de media s-au redus, incasarile din impozite si TVA catre bugetul de stat au scazut.
Din cauza imposibilitatii regiilor de a factura local catre clienti, statul a incasat cu cca 3 mil de euro mai putin pe an, taxa de cinematografie estimata la 4 mil de euro pe an trebuie colectata de la 300 de clienti in loc de 20 de agentii, iar statiile TV nu au devenit profitabile in marea lor majoritate.
Forma aprobata prin vot in Camera Deputatilor, in urma cererii de re examinare, nu a fost mentinuta de Comisia de Cultura si Media a Senatului, iar noua forma desi, aparent, nu interzice relatia “prin intermediar” reintroduce toate efectele negative ale OUG asa cum e aplicata acum, oferind in plus un drept “de veto” statiilor TV.
De asemenea, mentionam ca forma prezenta a amendamentului a fost redactata in pofida procesului consultativ complex (cu implicare a reprezentantilor industriei - clienti, agentii, statii TV, dar si a autoritatilor Consiliul Concurentei, CNA si Ministerul Comunicatiilor in cadrul caruia, in vasta majoritate, reprezenantii sus mentionati au prezentat efectele negative ale OUG si au sustinut respingerea OUG sau aprobarea amendamentului din Camera Deputatilor.
Doamnelor si Domnilor Senatori,
Proiectul L 128/ 2013 referitor la OUG 25/2013 se va afla in curand pe agenda Senatului Romaniei.
In numele companiilor din industria de marketing si publicitate pe care le reprezentam, facem apel la dumneavoastra pentru respingerea formei actuale a OUG 25/2013 elaborata de Comisia de Cultura si Media si pentru revenirea la forma aprobata de Camera Deputatilor, forma avizata pozitiv si de Comisia de Buget, Finante si Activitate Bancara din Senatul Romaniei.
In speranta ca veti opri efectele negative ale OUG demonstrate pe parcursul ultimilor 2 ani asupra unei industrii si asa afectata grav de criza financiara ce inca nu s-a terminat, va asiguram in continuare de intreaga noastra disponibilitate pentru dialog pe orice tema ce vizeaza industria de marketing si comunicare.
Consiliul Director IAA Romania