Primele dati sunt dificile. Simti confuzie, poate un pic de temere sau durere. Nu stii exact ce trebuie sa intre, ce iese si nici cum functioneaza lucrurile. Cu timpul inveti, asta e sigur. Treci peste pasajele inconfortabile si jena. N-o sa ajunga sa-ti placa niciodata, dar cu siguranta te obisnuiesti cu ideea si senzatiile.
Ar fi inutil sa va intreb la ce v-ati gandit, dar tocmai pe o confuzie usor derutanta se bazeaza campania brandului de lenjerie intima Dear Kate. Pentru ca nu, nu e vorba despre sex, ci despre prima menstruatie. In First Time, diverse femei isi aduc aminte cum a fost prima data pentru ele. Dar care e imaginea mai mare si de unde acest demers care pentru unii e (cel putin) usor stanjenitor? Din nevoia de a "destigmatiza" ideea ca menstruatia e ceva jenant, murdar, care ar trebui pastrat in cutiute mici, in spatele usilor inchise, de catre femei rusinate. Asta nu e o pledoarie pentru fluturarea absorbantelor, ci pentru un potential dialog deschis catre auto-cunoastere si o incercare de a scoate ceva natural din sfera rusinosului. Priviti-le "marturiile":
Se prea poate ca drumul sa fi fost deschis in 2013 de HelloFlo, un serviciu de distributie de kit-uri pentru menstruatie. Tonul era ceva mai glumet si, in loc sa apeleze la amintiri, ne oferea experienta la prima mana. Sau, mai degraba, la prima menstruatie traita pe pielea ei de aceasta fetita adorabila, transformata intr-un mic tiran atotstiutor. O zice chiar ea si recunoaste ca faima de a fi ginecologul auto-declarat al taberei i s-a urcat la cap:
In 2014, HelloFlo reusea sa faca un baiat din redactie sa nu ii mai fie rusine sa rosteasca sau sa scrie cuvantul menstruatie. Se intampla tot prin intermediul unei reclame care o are in prim-plan pe Katy, ce vrea sa intre in randul fetitelor mari cu orice pret. Asa ca, in lipsa menstruatiei, ea decide sa coloreze un absorbant cu oja. Intra in scena mama ei, care organizeaza o super petrecere, in cinstea primei sangerari. Stanjenitor mi se pare putin spus:
Tot in 2014, Carefree tinea o pledoarie pentru discutii reale despre menstruatie si vagin prin intermediul unor personaje pestrite. Sunt trei la numar: Stefan Van Der Bloed (soptitor in vagine de staruri), Fanny Glitterwinkle (trend-setter in ale menstruatiei) si Harmony Freebush (un spirit liber care isi imagineaza ca vaginul ei este un albatros). Bineinteles ca sfaturile lor sunt absolut ilare si neancorate in realitate. Dar asta e o treaba pe care si-o asuma Carefree.
Aici draguta de Fanny ne spune cum am putea sa ne accesorizam tampoanele: pe bune, cine nu si-ar dori un tampon cu bling bling?
Datorita lui Harmony, aflam ca si vaginele plang cateodata:
Stefan nu prea are incredere in stiinta si ne spune exact ce ar vrea sa ne zica organele noastre, prin el:
Cireasa de pe tortul acestei incursiuni este un ambalaj de inghetata, creat de o graficiana texana, pe numele ei Parker Jones. Din pacate, inghetata cu pricina nu exista (inca), dar spune adevarul despre simptomele psihice si fizice ale femeilor aflate la menstruatie. Etichetele celor trei sortimente stiu exact cum te simti si care sunt etapele prin care trece orice femeie: “I Need Some More”, “Don’t Come Near Me” si, preferata mea, “I Think I’m Dying”:
Sarim un pic parleazul pe plaiurile noastre, cu o reclama care trambiteaza noul ambalaj Libresse. Cum altfel decat printr-o paralela usor nefericita cu vremuri nu chiar atat de imemorabile, in care pare-se ca femeile trebuiau sa ferece geamurile si usile in incercarea disperata de a nu-si arata nici varful nasului in public in perioada aceea a lunii.
Ca a venit Mos Craciun mai devreme, Coana Rosie in vizita sau cine stie ce alta zicala de pe vremea bunicilor, ma indoiesc sincer ca femeile secolului 21 stau in varful patului in zilele acelea, tremurand infricosate la gandul oprobriului public sau amintindu-si sfaturile invechite ale invatatoarelor mamelor lor.
Cel mai mult imi place "nu incercati sa atrageti atentia asupra voastra", de parca femeile aflate la menstruatie ar fi niste teroristi aflati in training pe undeva printr-o baza secreta din munti, iar noul ambalaj le salveaza, permitandu-le aventurarea afara din vagauna lor, in civilizatie: