Lucian Georgescu: Cinepub s-a nascut din scirba fata de cinismul si lipsa de cinefilie a celor care vind film. E un fel de ONG, un proiect de CSR al GAV. Un kibutz cultural

Lucian Georgescu: Cinepub s-a nascut din scirba fata de cinismul si lipsa de cinefilie a celor care vind film. E un fel de ONG, un proiect de CSR al GAV. Un kibutz cultural

Filmele romanesti, in general, nu prea au priza la romani.

Ce se intelege de aici? Ca publicul stie, vede si judeca filmul romanesc si ca, na domn'e, e greu de convins de firele narative pe care le impletim pe plaiuri autohtone; sau, poate, de cadrele in care ele ni se afiseaza ? Ori poate inseamna ca publicul, din lipsa sus-numitei prize, nu ajunge sa vada destule filme romanesti ca sa-si formeze o parere?

Mana sus cine pariaza pe al doilea scenariu. Asa ziceam si noi. Dar venim in fata voastra cu chipuri luminoase si vesti bune: distanta dintre filmul romanesc si publicul lui e pe cale de a deveni mica-mica. Doar cat un click. Eroii acestei povesti sunt oamenii de la GAV si platforma Cinepub (Facebook aici), realizata in parteneriat cu Google.

Cinepub film_romanesc.rar, pe numele complet, isi propune sa devina o arhiva vie a filmului romanesc. Un spatiu public care nu cuprinde numai proiecte cinematografice, ci un intreg univers de content pentru a deschide larg usile catre filmul nostru, autohton, si oamenii din spatele lui.

Cinepub inseamna mult, in primul rand, pentru Lucian Georgescu (Managing Partner, GAV). El ne vorbeste in textul de mai jos:

 

Legatura intre GAV si film

Pai, subsemnatul. Absolvent al primei ture de cineasti de dupa revolutie, predau la Facultatea de Film din anii '90, am ramas la catedra - pe bune -  chiar si atunci cind eram presedinte de multinationala, la BBDO.

Ca majoritatea colegilor mei de promotie de scoala de cinema - regizorii Radu Munteanu, Tudor Giurgiu, Alexandru Maftei, Vali Hotea, operatorii Tudor Lucaciu, Alexandru Sterian, Max Lemnij, Cornel Lazia, scenaristii Serban Alexandrescu si Mircea Staiculescu (Headvertising), Calin Georgescu (ex. Y&R), printre altii - am trait (d)in publicitate, hranindu-ma cu film.

 

De la idee la colaborarea cu YouTube / Google

Cinepub e o idee veche, unul dintre primele proiecte GAV, de la crearea acestei mici pravalii care a facut mult marketing cultural.

Initial, a fost un fel de sectiune non-competitiva a TIFF, prin 2003 cred, cind Tudor Giurgiu cauta idei de programe paralele care sa dospeasca TIFF-ul. Ideea era de a aduce impreuna filmul si publicitatea, prin oamenii care le faceau pe ambele.

Tin minte ca la primul eveniment Cinepub la Cluj au venit doi fosti copywriteri ai McCann Italia, care abia debutasera cu primul lor lung metraj vorbit in dialect sicilian. Milka Pogliani, European Creative Director al McCann pe vremea aia (mama lui Priceless/Mastercard, printre altele), ii recomandase pe cei doi (Milka e absoventa de Litere...). E doar un exemplu.

Daca imi mai amintesc ceva de early Cinepub, sint plosnitele din hotel - cel de pe colt din piata centrala, am uitat cum il cheama - si faptul ca am lansat atunci locatia Muzeului dea Arta in circuitul TIFF. Last but not least, unul din invitatii era Bose (va rog, hai sa nu explicam cine era Bose).

Noul Cinepub (sa clarificam: pub pronuntat englezeste, loc public adica) nu are de-a face insa cu publicitatea. Desigur ca avem pe lista de filme realizatori care au facut sau mai fac (si) publicitate, dar nu asta e criteriul de selectie, dimpotriva as putea spune...

Cinepub e un loc public de vizionat cinema romanesc, o platforma de informare si de distributie; pentru ca asta e cea mai grava problema cu care se confrunta cineastii: fac filme care nu sint vazute.

Cinepub vrea sa rezolve aceasta problema, sa puna la indemina oricui, oriunde in tara, filme pe care nu au avut (sau nu mai au) ocazia sa le vada/revada. Si scene bonus. Si interviuri. Si making of-uri. Totul in versiunea agreata de regizor, director's cut, carevasazica, nu o versiune furata din masa de montaj cum este cazul - de exemplu - al uneia dintre copiile piratate dupa Buna, ce faci? (by the way, daca vrei sa distrugi un cineast, fa-i chestia asta... arata filmul care nu e semnat de autor).

Cinepub e un parteneriat semnat cu Google, a durat aproape doi ani sa il fundamentam (citeva saptamini - de exemplu - mi-a luat sa inteleg termenii din contract; si nu e chiar primul pe care il citesc in viata mea). Oricine poate face un canal You Tube, nu oricine poate face insa distributie legala si monetizare.

Nu datele tehnice, nu platforma in sine sau mecanismele de content upload au fost cele care ne-au rapit timp, ci mai ales intelegerea aspectelor legale legate de copyright, asigurarea unei baze de contracte corecte, in oglinda cu standardele internationale.

Apoi a durat ceva setarea echipei tehnice si instruirea intr-o activitate cu totul noua pentru noi toti; optimizarea platformei, a modului cum comunicam, a prezentarii continutului - toate aceste activitati de perfectionare nu se pot incheia, practic, nicicind.

Apoi a fost cautarea project managerului ideal. Mi-a luat aproape jumatate de an, dar am reusit. E ciudat ca a trebuit sa astept atit ca sa o aleg pe Dodo (Dorina Oarga, oficial) pe care o stiam de atita vreme si la care, de altfel, ma gindisem de la bun inceput. Asta e: Cinepub este primul proiect ne-pripit din viata lui Lucian Georgescu. O fi semn de batrinete...

 

In pregatire

Avem deja si cautam in continuare filme ale unor cineasti cunoscuti (asadar cei cinci-sase producatori independenti importanti sint pe lista noastra de discutii in acest moment, sau urmeaza), dar in acelasi timp sintem interesati de cei care nu isi permit luxul unui producator, daramite al unui distribuitor.

De aici si jocul de cuvinte din slogan film_romanesc.rar. Daca vreti, modelul pe care l-am avut a fost cel al unei platforme VOD germane, alleskino.de.

Sloganul nemtilor mi-a placut mult: "si cele vesele, si cele triste; si cele scurte si cele lungi; si cele bune, si cele rele: alles kino" - adica toate filmele. Fara discriminare sociala sau estetica, de casta sau baricada, durata sau an de productie, de specie sau gen, de virsta sau sex.

Si Cinepub si le doreste pe toate, adica sa devina un lucru .rar, o arhiva vie a filmului romanesc.

Diferenta dintre noi si alte platforme este ca, pe de o parte, filmele sint vizionate aici gratuit si, pe de alta parte, datorita pasiunii echipei din spate, Cinepub e un loc plin de vitalitate, efervescent, alimentat continuu cu informatie si continut, cu premiere de lung metraj in fiecare joi seara la 20.30, dar si cu upload de scurt metraj, documentar scurt etc., saptaminal. Inscrieti-va pe cinepub.ro si primiti saptaminal newsletter-ul care va anunta premierele!

Dupa cum vedeti, m-am ferit sa dau nume, pe de o parte din dorinta de a nu discrimina ceva sau pe cineva, pe de alta parte pentru a va trezi curiozitatea si a va face sa veniti la Cinepub. Totusi trebuie sa mentionez pe cineva, pentru ca este primul cineast care a acceptat nu doar sa isi arate filmul la Cinepub, dar a avut rabdare mai bine de un an sa punem la punct toate detaliile, blocind in tot acest rastimp un film de la vizionarea online. Este vorba de Adrian Sitaru, caruia ii multumesc si pe aceasta cale

 

Argumente pentru cineasti

In primul rind posibilitatea de a-si oferi filmul publicului - ratiunea fundamentala, de a exista, a unui cineast. Nu exista argument mai bun.

In al doilea rind, lipsa de bariere, dar si protectia continutului - cineastii isi pot retrage cu ajutorul nostru copiile piratate, le pot bloca si, astfel, stiu ca vor fi vizionate doar acele versiuni de montaj autorizate.

In al treilea rind, promovarea. Sintem limitati ca resurse - doar pentru moment, sper - insa actionam pentru ca Cinepub sa fie sinonim cu cinema romanesc. Si cred ca pe termen lung vom face pentru distributia si promovarea filmului romanesc in general mai mult decat face fiecare cineast pentru filmul lui, in particular.

E o promovare globala, non-egoista, ne- discriminatorie, asadar nu avantajam un film, pe un cineast sau pe altul. Un fel de kibutz cinematografic, daca vreti.

Nu in ultimul rind, Cinepub inseamna mai mult decit un loc unde vezi cinema - am demarat evenimentele offline si pasul urmator este productia de continut asociat pentru promovarea filmelor, evenimentelor, premierelor si cineastilor Cinepub.

 

Business Model

Teoretic, este un business model simplu, bazat pe un share of revenue din publicitatea generata prin trafic. Acesta este transparent (rapoarte de monitorizare Google) si impartasit cu producatorii cu care avem contracte de share of revenue.

Practic, insa, doar peste circa un an vom putea spune daca acest model functioneaza sau nu. Avem nevoie de timp si de resurse ca sa crestem traficul si, nu in ultimul rind, de mentinerea unui ritm sustinut de content upload.

Important este numarul de minute vizionate, nu numarul de vizualizari. Cinepub nu e un canal YouTube cu pisicute care se dau peste cap sau de fetite care ne prezinta jucarii diverse. Pe de alta parte sa nu ne imbatam cu apa rece. Pisicutele i-au facut pe unii bogati. E vorba de pisicute din alte tari insa. Nu stiu cit si daca Cinepub va genera venituri in Romania.

Cinepub e o investitie GAV. Numarul enorm de ore petrecut pina la lansare nici nu il contorizam. Incercam sa rulam cu o baza de costuri decente, pentru a nu greva performantele proiectului. Cinepub nu o sa dea vreodata un dinner gala la Cannes, pentru ca ulterior sa trimita un ipocrit raport de vinzari, in rosu.

Cinepub s-a nascut din scirba fata de cinismul si lipsa de cinefilie (in adevaratul, profundul sens al cuvintului!) al celor care vind film. Cinepub e - daca vreti - un fel de ONG, un proiect de CSR al GAV. Un kibutz cultural, cum ziceam mai sus.

Nu ne asteptam sa facem profit, dar ne dorim totusi sa generam venituri pentru ca, peste o vreme macar, citiva dintre partenerii nostri sa faca incasari - mici, cel mai probabil, dar daca asta se va intimpla, Cinepub va demonstra ca este o realitate frumoasa si nu o inchipuire. Va asteptam la Cinepub.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related