Ana Trif (Senior PR Manager, Golin) lucreaza intr-o agentie de 35 de oameni din care 33 sunt fete/femei. Si coordoneaza o echipa de fete pentru un client din domeniul auto care cauta "the best or nothing". Este raspunsul ei la intrebarea "Exista o lume a barbatilor din publicitate?".
Cat de macho e societatea romaneasca. Cat de macho e societatea romaneasca in reclame
As zice mult, as zice si putin. Pentru ca noi romanii suntem cel putin de doua feluri:
- Romanul educat, cu venituri medium-high, healthy si style-oriented. Acesta e de fapt specimenul perfect, pe care il cautam in fiecare brief si care se regaseste, din pacate, doar in comunitati mici din cele cateva orase importante din tara.
- Romanul clasic, voinic, care traieste dupa vechile obiceiurile si care nu prea stie ce inseamna macho, dar stie clar ca locul femeii nu este acelasi ca al barbatului.
Cantitativ, cred ca sunt pe plus cei din ultima categorie. Calitativ, inclusiv prin manifestarile publicitare din ultima perioada, s-a mai echilibrat situatia si tind sa cred ca trendurile din bula in care traim noi, oamenii de comunicare, sunt vizibile in reclame, in ceea ce vedem intre Maruta si Stirile ProTV.
Feminismul
Sa fiu sincera, nu mi-a placut niciodata acest cuvant, pentru ca din primul moment seteaza cumva terenul la modul negativ pentru femei. Cum adica noi suntem slabe si avem nevoie de feminism ca sa ne apere drepturile?
Dar mi-am dat seama, in timp, ca de fapt ma speria gandul ca unele femei sunt neputincioase si nu voiam sa accept acest lucru. Si acum nu-mi mai displace, ba chiar il promovez; pentru ca da, sunt contexte in care femeile sunt defavorizate pentru simplu motiv ca le incepe CNP-ul cu 2.
Si aici nu vorbesc doar de Romania – in fiecare societate sunt situatii, clase sociale, zone, domenii de activitate etc. in care femeile nu se bucura de sanse egale cu barbatii.
Stiati ca cele mai multe femei manager sunt in Republica Dominicana? Am aflat asta usor surprinsa, intr-un top realizat in 2015, iar Romania nu se situeaza la coada, ceea ce ne demonstreaza ca am evoluat, dar mai avem de lucrat in acest sens.
Mi-e foarte greu sa setez obiective pentru Romania pentru ca nu am un overview corect si complet, dar pot sa incurajez RESPECTUL ca fundament pentru o egalitate a sanselor intre cele doua sexe. Daca avem respect, evitam dezechilibrul de roluri din cadrul familiei, prejudecatile in mediul profesional si tot asa.
Lumea barbatilor in publicitate. Plafonul de sticla
Cred ca a fost facut tandari. Am avut norocul sa imi incep cariera in acest mediu si nu am simtit vreodata ca femeile nu au ce cauta in comunicare sau ca trebuie sa muncesc mai mult ca sa dovedesc ceva.
Industria asta face parte din bula aia de cool people - hipsteri, trendsetteri - despre care spuneam mai sus si in care ne place sa ne izolam. Noi functionam destul de corect in acest mod.
Si ca sa nu mai fie niciun dubiu, lucrez intr-o agentie de 35 de oameni din care 33 sunt fete/femei. I rest my case.
Impartirea brandurilor in functie de sex
Zic doar atat – coordonez o echipa de fete pentru un client din domeniul auto care cauta "the best or nothing".
Romancele: primul gand
Ei, sincer imi vine in minte ca sunt cele mai frumoase femei din lume. Completez ca nu cred asta si, mai ales, ca nu este vorba despre asta.
Dar sinceritatea mea ar trebui sa sublinieze inca o data puterea unui mesaj repetat in mod exagerat. Macar de-ar ajuta cu ceva societatea asta care ravneste dupa Bianca Dragusanu.
Ce ar intelege un strain despre femei, din reclamele romanesti
Ca vorbesc pitigaiat, ca au probleme cu tranzitul intestinal, ca sunt preocupate de gospodarie, au incredere in brandurile de FMCG si ca, din cand in cand, se mai imbraca si la costum intr-un cubicle, doar ca sa se bucure de un rasfat.
Cea mai reprezentativa romanca din reclame
Doamna din reclamele Covalact – e o femeie zdravana, isteata, apreciata deopotriva de copiii, femeile si barbatii din comunitate. Ce mai, e prea ca la tara :)
O reclama cu/despre/pentru femei
De curand, mi-a ramas in minte "Like a Girl", apropo de stereotipuri si de faptul ca oricat de evoluata este o societate, mai sunt reminiscente misogine.
Eu sunt mandra sa o fac ca fetele, ca sa zic asa. Imi place ca-s delicata, ca pot sa cer ajutorul, sa port roz fara sa dau explicatii, ca ma bucur la nimicuri colorate si simpatice sau ca pot corecta excesiv un .ppt ca sa fie totul la linie.
Femei in literatura
Orgoliul meu feminin nu mi-a permis sa ma atasez prea mult de vreun personaj. Mi-a placut sa iau de la fiecare calitatile pe care le-am apreciat cel mai mult. In schimb, pot spune ca mi-ar fi placut sa fiu Margareta din Maestrul si Margareta, sa fiu muza care inspira, acel personaj feminin care isi pune amprenta delicat asupra lucrurilor, care isi permite libertatea tentatiei si se bucura de ceea ce ofera viata.
Iar scriitoarea mea preferata este prietena mea, Alina Varlanuta, care mi-a permis sa ma joc de-a editorul, mi-a dat oportunitatea sa-i citesc povestile in premiera si, mai ales, care mi-a aratat viata pe care o stiam intr-o perspectiva noua, extrem de intima si creativa.
Incepand din acel moment, pot spune cu mandrie ca prietena mea este o scriitoare cool si hey, I have backstage tickets :)
Ce carti ar trebui sa citeasca barbatii din Romania
Sa citeasca orice. Iar daca vrem sa fim civilizati, sa citeasca cate ceva despre maniere - femeile chiar apreciaza.
Sarbatoresti 8 martie?
Daca am nevoie de o scuza pentru o iesire cu prietenele, cred ca pot spune asta. Insa 8 martie pentru mine este ziua mamei si a tuturor mamelor pe care le-am cunoscut vreodata. Pentru ele, o sa inchin un Aperol Spritz duminica. Pentru ca merita.