Un jurnalist si un arhitect in jungla comunicarii din 1995. DC Communication dupa 20 de ani

Un jurnalist si un arhitect in jungla comunicarii din 1995. DC Communication dupa 20 de ani

La inceput, dadeau unul de altul pe la diverse spectacole studentesti, pe care tot ei le si organizau. Se stiau din vedere cand s-au intersectat pe holurile Guvernului. Lucrau impreuna, dar separat, in Departamentul de Comunicare. Ea era intr-un circuit alternativ de jurnalism si PR. El facuse arhitectura si era inclinat catre zona artistica.

Teodor Frolu (Doru) si Crenguta Rosu au ajuns pana la urma sa si lucreze impreuna, ca experti independenti. Dupa 2 proiecte, li s-a propus sa devina firma, ramura unei mari agentii de comunicare din afara. Dar, cum piata locala avea mai degraba nuante de gri, proiectul s-a amanat dinainte sa inceapaDoar ca ei isi facusera temele; aveau business plan. N-au mai stat, l-au pus in practica pe cont propriu.

Acum, DC Communication inseamna 22 de oameni. In cei 20 de ani de existenta, agentia a colaborat cu 120 de clienti din 20 de industrii si sectoare, insumand peste 2.000 de proiecte. Daca in 1995, DC a plecat de la o cifra de afaceri de 90.000 euro, in 2005 a atins un varf de peste 2 milioane euro.

In 2014, cifra de afaceri DC a fost de 850.000 euro. Descpre schimbarile anului trecut si tendintele din piata am mai vorbit cu Crenguta. Acum o intrebam si mai din trecut.

 Doru si Crenguta, in fata primului sediu DC: garsoniera din Brezoianu


START: 
Crenguta Rosu si Teodor Frolu

In ceea ce ma priveste, am un background in presa si, mai mult, am trecut in presa din PR si invers. Dupa trei ani de zile la Biroul de Presa al Guvernului, un stagiu de pregatire pe domeniu la Central Office for Information, un institut britanic specializat pe training in comunicare, m-am intors la jurnalism. In paralel am lucrat ca freelancer in proiecte de comunicare si apoi am pornit DC, impreuna cu Doru.

Teodor aka Doru are background de arhitect si avea preocupari intense in zona organizarii de evenimente si expozitii, zona artistica. El avea, si are, un interes deosebit pentru modul in care comunicarea functioneaza ca un catalizator in comunitati.

Acum 20 de ani


Cum v-ati cunoscut?

In studentie ne intersectam la evenimente, de obicei spectacole, pe care le organizam, fiecare la facultatea si grupul lui. Apoi, la Guvern, ambii lucram la Departamentul de Comunicare, fiecare cu proiectele lui. Ulterior, el m-a cooptat ca freelancer. Primul proiect a fost "Introducerea noului sistem contabil", castigat in consortiu cu agentia DBF. Si eu, si Doru eram experti independenti in proiect. A urmat un al doilea proiect in aceleasi conditii.


Contextul infiintarii DC Comm

Am primit atunci oferta din partea consultantului strain al proiectului, vicepresedintele unei mari agentii de comunicare, sa devenim biroul lor local - eu si Doru. Planurile agentiei respective au fost apoi amanate pana la momentul unor evolutii economice mai bune pe piata locala. Doar ca noi facusem deja business plan-ul, iar Doru a fost cu ideea sa incercam singuri.

Ne-am pornit sa facem actele pentru firma, timp in care am licitat pentru un proiect al Delegatiei Comisiei Europene. Se numea "Townsquares of Europe" si avea misiunea de a prezenta UE comunitatilor din 19 orase din Romania. Am castigat primul client in timp ce primeam si aprobarile pentru firma.


Primul proiect comercial

In aceeasi perioada, am primit invitatia de a ne prezenta la ING Bank. L-am intalnit pe domnul Anthony van de Heijden, directorul bancii. Ne-a dat tema, primul brief comercial: lansarea primului serviciu de banking electronic in Romania. Am prezentat propunerea si ne-a fost incredintata implementarea, cu promisiunea ca, daca lucrurile merg conform planului, vom fi agentia bancii. Si am devenit agentia ING Bank in Romania. Un pas important si incurajator pentru un start-up.


Cum ati construit expertiza in PR a DC ?

Cu multa munca si extra ore de studiu, training-uri si colaborari. Pe segmentele de analiza si strategie si media relations, acumulasem trei ani de experienta la Biroul de presa si am continuat cu lecturi profesionale, carti pe care ni le cumparam cu orice prilej sau pe care le solicitam de la prieteni care calatoreau.

Am avut o mare sansa in anii de la Guvern, unde efectul si responsabilitatea demersului de comunicare erau mari, ceea ce ne-a setat de la inceput standardul. Apoi cursurile de pregatire, facute minutios si foarte britanice - prin care am trecut si eu si Doru, in ocazii diferite, au construit o temelie solida.

Pe segmentul evenimente, aveam deja experiente cu multe persoane, nivel inalt sau expozitii internationale. Pe partea de structuri de business, iarasi, am urmat cursuri, am citit numeroase volume cu noi teorii de management, resurse umane si foarte mult strategic planing.

La capitolul business international, am avut destul de devreme colaborari cu companii internationale, in consortii. Am testat atunci modelele de business si structurile. De asemenea, formatia din scoala, cea de inginer si respectiv arhitect ne-au ajutat mult in intelegerea fluxurilor de lucru in companii, a modelelor de business diferite.


1998


Serviciile si clientii DC la inceput

Cel mai frecvent era vorba de media relations, comunicare interna si proiecte de cultura organizationala, B2B pentru segmentele de business corporate, comunicare pentru schimbare plus evenimente corporate.

Important e si faptul ca majoritatea clientilor nostri erau companii multinationale, cu structuri de comunicare bine puse la punct. Lucram frecvent cu echipa de conducere a companiilor. Proiectele de change management, de exemplu, sau cele de constructie a culturii organizationale si employer branding erau discutate in Board, iar implicarea tuturor factorilor de decizie ducea la eficienta si raspuns rapid.

Adaug aici si proiectele institutionale: DC a avut mereu doua directii de actiune. Serviciile de comunicare pe segmentul institutional ne-au adaugat in portofoliu training-uri, servicii specializate pe zona de comunicare financiara, dezvoltarea de retele de comunicatori, proiecte de dimensiuni mari, la nivel national.


Competitorii vostri de atunci

Chiar imediat dupa noi, s-au inregistrat Image - Alex Paius si BDR - Catalina Stan. Inaintea noastra pe piata a fost agentia Perfect - Gabriel Paslaru. Existau si departamentele de PR ale agentiilor de advertising.

Am fost mereu o piata eleganta-  ne-am incrucisat ideile dar am colaborat si am fost deschisi unii cu ceilalti. In privinta intalnirilor ca grupuri profesionale, am facut pasii tarziu. Cam la 10 ani de la debut, am pus bazele Clubului Companiilor de Relatii Publice  impreuna cu ei si alte aproape 10 companii.


Cum tineati pasul cu piata de afara?

Am lucrat din primele proiecte in consortii internationale si ne-a fost usor sa armonizam tendintele cu cele locale. Cum spuneam, sursele erau si sunt nenumarate. Diferenta o face disponibilitatea continua de a invata, acumula, citi, incerca. Procesul nu se incheie niciodata; e o combinatie intre lecturi, impartasire, cursuri formale sustinute cu experti externi si interni.

Background-urile diverse ale echipei, oamenii DC cu interese de tot felul, au contribuit mult la aceasta cultura a invatarii.

Colaj istoric


PARCURS: restructurari

Am inceput cu departamente care asigurau servicii conexe, inexistente pe piata la acel moment. De exemplu, monitorizarea media sau departament de evenimente. Cand au aparut pe piata servicii la nivelul celor solicitate de clienti, am avut prima restructurare: am externalizat parte din acestea si am pastrat o echipa de coordonare, inhouse sau in celalalt caz, o echipa de analiza.

Apoi am fost specializati pe tipuri de servicii-produse, numai ca asta ne-a creat probleme de bottlenecks: am avut inca din 1998 un departament dedicat online care, in timp, a devenit incarcat de numarul mare de proiecte. In plus, partea de informatie necesara era la echipa de cont. In consecinta, am facut training pentru toata echipa pentru partea de continut si structurare, si am pastrat departamentul ca structura tehnica.

Asa s-a intamplat si in privinta social media/social media readiness. Ne-am gandit cum asiguram cel mai eficient flux de lucru pentru clienti si ne-am transformat pentru a atinge acest obiectiv. Am urmarit tendintele, am anticipat directiile si ne-am pregatit.


Evolutia serviciilor in timp

A fost in prima faza intensiva in sofisticare, sa zicem - partea de analiza si consultanta fiind rezultatul acumularii de experiente si cunostinte in plus. A urmat extinderea de servicii si produse - de la programele de monitorizare si preventie a crizelor pana la cele online, social media.

Echipa a fost principalul factor de evolutie si transformare. Fara aceasta deschidere a fiecarui om DC, compania nu ar fi putut evolua mereu si nici face fata transformarilor si schimbarilor. Nu e putin lucru sa dezvolti ceea ce faci la standardul cerut si, in paralel, sa lucrezi la transformare si schimbare - fara rezistenta, dimpotriva, cu deschidere.


Pozitionarea actuala

Un hub de solutii creative si eficiente. DC Communication este o companie de comunicare strategica integrata, care faciliteaza dialogul cu diferitele categorii de public, interne si externe, pentru a indeplini viziunea de business a clientilor. Pentru atingerea acestui obiectiv foloseste cele mai potrivite instrumente, in mediile cele mai diverse, acolo unde este relevant si necesar dialogul.

Sarbatoriti de vecinii de sediu, Headvertising


Directii de dezvoltare

Solutii mai complexe de masurare a reputatiei cross-medii si instrumente noi de integrare a fluxurilor de comunicare pentru toate categoriile de stakeholderi. Parteneriate si aliante acolo unde este nevoie, consolidarea de competente inhouse.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related