La sfarsitul lunii ianuarie, Lorand Balint Boti (Managing Director, Leo Burnett Group) a anuntat ca, pe langa functia din cadrul Leo Burnett Group, se va implica mai activ si in proiectele Federatiei Romane de Handbal, ocupand pozitia de Director de Marketing. Dupa spusele lui Boti, Leo Burnett Group sprijina din aprilie/2014 initiativele FRH, insa acum a simtit ca e momentul sa participe activ si sa atraga si alti oameni catre handbal.
Primele schimbari au inceput sa apara, astazi Boti a postat pe pagina lui de Facebook noul logo FRH:
"Logo-ul e construit pornind de la cele 7 titluri de campioni mondiali (3 la feminin si 4 la masculin), de la faptul ca Romania este handbal si handbalul este unul dintre sporturile cele mai importante din tara si de la motivul existentei FRH: sa tina in mana si sa dea directia handbalului romanesc. Acest logo "corporate" va fi urmat saptamanile viitoare de mascota, stindard, tinuta pentru fani si imn", a anuntat Boti pe Facebook.
Despre obiectivele lui pentru perioada urmatoare, cum este privit handbalul la noi si care sunt principalele provocari cand vine vorba de promovarea sportului, in special a handbalului la noi in tara, ne spune Boti:
Provocari in promovarea sportului in Romania
Sistemul de lucru, modul in care sunt privite proiectele, publicul.
Sunt multi oameni foarte ok in sport, in general, si in handbal, in special. Pe surprinzator de multi oameni din Federatia Romana de Handbal ii vad integrandu-se in Leo Burnett Group relativ usor. Problema este modul de lucru, modalitatea de abordare a proiectelor, cutumele impamantenite.
Un alt aspect este tratarea promovarii ca un element independent. Se fac eforturi de promovare, dar nu de marketing. Celebrul mix de marketing cu Pret, produs, distributie si promovare este valabil si in sport. Ele trebuie integrate pentru a avea succes. Si trebuie gandite pornind de la publicul tinta al fiecarui program in parte.
Ceea ce ne duce la un al treilea aspect: lipsa targetarii, diferentierii abordarii in functie de cei carora te adresezi. Lipsa referintelor de calitate si teama de a privi in lume si de a invata de la ceilalti (nu de a copia ceea ce fac ei, ci de a adapta, de a construi pe aceste lucruri).
Daca ar fi sa sumarizez, ar fi lipsa fundamentelor marketingului – a bazei.
Problemele cu care se confrunta FRH
Sunt foarte, foarte multe oportunitati pentru a face lucrurile mai bine. Este necesara prioritizarea lor, asumarea faptului ca nu le poti face pe toate si ca daca incerci totusi nu o sa-ti iasa mai nimic.
Printre primele lucruri pe care le-am facut impreuna cu liderii FRH a fost creionarea in scris a unei viziuni, a unei misiuni pentru FRH, a lucrurilor in care credem si trebuie sa ne determine activitatea.
Visul nostru este ca fiecare roman sa fie mandru de handbalul romanesc. Misiunea noastra este sa reinsufletim handbalul in intreaga natie, sa implinim din nou toate asteptarile pe care romanii le au de la noi. Odata ce stim ce vrem, e mai usor sa punem in miscare mecanismul si sa facem lucrurile sa se intample.
Pe termen scurt, punerea in valoare a spectacolului sportiv (care exista, handbalul care se joaca in Romania este de calitate) este ceva ce putem face deja – cel putin la meciurile nationalei. Am mers la meciuri la care m-am plictisit pur si simplu – inainte de meci, in timpul intreruperilor, in pauze.
Tot pe termen scurt, trebuie adresata lipsa unei identitati proprii handbalului romanesc.
Cum este privit handbalul in Romania de catre public
Asteptarile romanilor de la handbal sunt foarte mari; in acelasi timp am simtit o atitudine de genul: nu mai este mult si se duce naibii si handbalul. Dam pe din afara de optimism. Nu ca ar fi un mare neadevar aici, si handbalul se va prabusi doar daca nu intervenim rapid si hotarat.
Exista un nucleu puternic care iubeste foarte mult handbalul, caruia trebuie sa-i aratam respectul cuvenit si in jurul caruia trebuie sa atragem si mai multi oameni.
Publicul larg este cunoscator de handbal, stie handbal.
Asocierea unor branduri cu handbalul
Este foarte important ca brandurile care se implica in sport sa aloce un buget de amplificare a parteneriatelor pe care le fac. In cele mai multe cazuri, nu este suficienta prezenta pe tricourile jucatorilor si / sau pe niste bannere in sala.
Handbalul ofera foarte multe unghiuri de comunicare: sunt experiente pe care oamenii le traiesc impreuna, sunt lucruri despre care prietenii stiu de ce se intampla asa cum se intampla, este traditie dusa mai departe, este fericire, este …
Obiective in calitate de director de marketing FRH
Leo Burnett Group sprijina FRH din aprilie 2014 si am fost implicat in ceea ce s-a facut (proiecte foarte frumoase si de succes). Am hotarat sa ma implic direct, ca membru al echipei FRH pentru ca e nevoie de mai mult decat sprijin pe proiecte. Este nevoie de o constructie din interior care sa reziste dincolo de colaborarea cu un om sau cu o agentie. O sa fie 1-2 ani in care fundamentele se vor aseza, vom gandi un sistem puternic si un mod de a aborda proiectele foarte clar.
Vreau sa atrag catre handbal (si am reusit deja) oameni foarte buni care vor sa faca lucruri frumoase.
Noul logo FRH este facut de Viorel Samoila. Tot el a facut identitatea vizuala si va face campania de comunicare pentru competitia amicala de handbal feminin Trofeului Carpati. Echipa Roxana Cozaru (Pocs)-Tibi Coman lucreaza tot la campania de comunicare, care va targeta familistii, la tricouri de suporter al handbalului si la campania de comunicare a turneului de calificare pentru fetele din echipa U17.
Valentin Petuhov a gandit si desenat mascota si stindardul handbalului (pe care le vom lansa in martie si care sunt minunate), Alexandru Pomana a avut ideea cu aur in posterele campioanelor mondiale. Marius Samoila si Red Carpet Studio au facut cea mai tare sesiune foto din istoria handbalului romanesc, care a condus la posterul cu campioanele mondiale.
Catalin Striblea s-a implicat in partea de creare de continut, mai ales in social media cu ocazia Campionatului European din 2014. In plus, va fi mentorul celor care vor intra in Programul Tineri Reporteri FRH. Ne-a ajutat sa creionam in scris viziunea, misiunea si crezul FRH.
Horea Pascu ne ofera o mana de ajutor in ceea ce priveste contractul noului imn al handbalului.
S-au mai alaturat jurnalisti din presa sportiva, pe care nu-i nominalizez, dar carora le multumesc pentru deschiderea de a asculta idei si de a le comenta si a ne oferi insight-uri valoroase
In FRH se glumeste ca am fi Cavalerii Mesei Rotunde - ce pot zice este ca toti cei implicati in marketingul FRH sunt unul si unul. Si includ aici si echipa FRH cu care lucrez zi de zi, fara nici o "periuta". Daca nu ar fi niste oameni vizionari, care sa inteleaga si sustina ceea ce facem, care nu si-ar face partea lor, degeaba am fi noi frumosi si destepti.
Cum se imbina postul din cadrul FRH cu cel de la Leo Burnett Group
Cine se uita la cariera mea va observa ca inca din primele luni am avut o a doua preocupare paralela cu munca in agentie. Ani de zile a fost invatamantul, educatia, acum este marketingul sportiv. Ceea ce fac este o munca de 24 de ore, nu am buton de switch off. Mintea imi functioneaza in continuu si ma ajuta foarte mult sa ma mut de la un proiect la altul. De la Leo Burnett Group la FRH. De la FRH la Leo Burnett Group. Imi da un echilibru. Cand cauti idei, solutii, acestea vin in momentele cele mai neasteptate si de aceea spun ca sunt 24 de ore implicat.
Leo Burnett Group si FRH colaboreaza inca din aprilie anul trecut si aceasta colaborare va continua pe strategia de comunicare si pe diferite proiecte punctuale. Razvan Pricop, Victor Stroe si Razvan Capanescu sunt cei mai importanti oameni implicati in handbal pentru ca ei sunt cei cu care ma consult constant pe ceea ce facem, iar contributia lor este aur curat, chiar daca nimeni, cu exceptia mea, nu stie ce fac. Ma mai consult cu Andreia Anghel si Alexandra Patarlageanu – doua colege de la Brand Comm care au jucat handbal si inteleg fenomenul (Andreia mai joaca la amatori).
Echipa MSLGROUP The Practice ma mai ajuta cu cate un sfat in momentele de criza de PR – discutii de doua/trei minute - nepretuite.