Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.
Despre business-ul BDR Associates ne spune Catalina Rousseau (Presedinte & CEO).
Cifra de afaceri BDR Associates in 2014
In 2014 am inregistrat o cifra de afaceri cumulata de 1.200.000 de euro, reprezentand o crestere de 3%, in comparatie cu media ultimilor 3 ani. Nu ne-am atins tinta preconizata optimist, respectiv procentul de crestere cu 10% pe care l-am inscris in proiectiile bugetare pentru anul trecut. A fost totusi o crestere, ceea ce ne bucura, avand in vedere ca a doua jumatate a anului a devenit incerta pentru proiectele noastre.
Unele contracte s-au inchis brusc, prin decizia unor clienti de a stopa comunicarea externa din cauze economice care au determinat luarea unor masuri severe in Romania, sau au plecat din piata.
In schimb, ne-a mers foarte bine in Republica Moldova si am crescut frumos in tara vecina, cu toate ca si ei au trecut prin alegeri. Insa vecinii nostri de dincolo de Prut muncesc sub semnul sperantei de mai bine, ii inspira progresul. In Romania, alegerile creeaza o stare de expectativa in randul multor companii, investitiile isi incetinesc ritmul, deciziile clientilor depind de predictibilitatea economica, pe care n-o avem inca. Romania, in perioade de alegeri parca intra in hibernare, devenind o destinatie economica "inghetata". Ne-a afectat aceasta stare de fapt, nefiind o agentie angajata in comunicare politica sau in proiecte cu statul.
Evolutia pietei de PR in 2015
Este absolut prematur sa facem asemenea predictii, dar daca ne uitam la ce se intampla in lumea de azi si in societatea romaneasca in ansamblul ei, pronosticul privind vreo evolutie este rezervat.
Ma intreb cam de cate ori, in ultimii ani, am dat acest raspuns "pronostic rezervat". Mi-ar placea sa insir nenumarate oportunitati in diverse industrii, in care investiile curg, urmand politici economice inteligente, de mare deschidere, care sa infloreasca Romania, deci implicit si industria de comunicare.
Ma rezum in a pune managementul crizei din nou pe podium si, desigur, consultanta strategica pentru o comunicare avansata, in sprijinul marketing-ul si obiectivele de afaceri. Ofertanta va fi si comunicarea de brand in retail, in farma, in sectorul bancar si, desigur, in FMCG.
Radiografiind la rece situatia unor sectoare de activitate, ar trebui sa existe o cerere importanta de servicii de comunicare strategica in ceea ce priveste managementul reputatiei, din partea unor companii sau chiar institutii afectate puternic ca imagine. Din pacate, piata nu este inca suficient de matura, in acest sens. Poate in urmatorii 10 ani vom asista la capitalizarea reputatiei ca valoare in derularea afacerilor si in Romania.
Cresterea profitabilitatii agentiei
Profitabilitatea in viziunea mea manageriala se mentine prin largirea portofoliului de clienti profitabili, mentinand in limite rezonabile ceea ce numim "clienti de portofoliu, care nu produc profit", dar aduc un capital de imagine (un nume mare, o cauza nobila).
Sigur, rentabilizezi situatia agentiei si protejezi cash flow-ul printr-un management precaut al resurselor, taieri de costuri cand se impune austeritate, restrangeri de personal etc., dar asta functioneaza pana la punctul la care asemenea reduceri afecteaza bunul mers al agentiei, oamenii. Preferam deci varianta proactivitatii in atragerea de noi clienti.
Structura portofoliului de clienti
Pe competente profesionale, de la comunicare strategica in nuantele ei complexe, la brand PR, de la creative development, la CSR sau lifestyle. Divizia specializata pe public affairs are competente in industrii diverse, noi tehnologii, piete de capital, asociatii de business sau clienti institutionali.
Consultantul zilelor noastre, intr-o piata ca Romania, trebuie sa fie un fel de zeu al comunicarii pentru a face fata celor mai neasteptate provocari profesionale, generate de cauze, uneori inimaginabile, prin originalitatea sau dificultatea lor.
Specializari si servicii dezvoltate in 2014
Ne-am continuat destinul de exploratori si am cautat oportunitati in alte piete, am ajuns in Georgia in 2014.
Se pare ca Asia Centrala este un destin pentru BDR: dupa cateva proiecte derulate in Azerbaijan incepand din 2013, a urmat Georgia in 2014 iar, foarte recent, am castigat o licitatie pentru Kazakhstan, de aceasta data un cont frumos, din perspectiva bugetului.
In general, proiectele noastre implementate la departare implica competente de media relations, campanii de presa, monitorizari, creatie.
Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata
Nimeni nu poate afirma ca ar avea clienti permanenti pentru toate competentele profesionale cuprinse intr-o agentie, sau pe toate domeniile de expertiza. Urmam in general piata, care dicteaza oportunitatile in comunicare, in functie de prosperitatea unui sector sau altul, sau de intetirea concurentei, ceea ce determina companiile sa incerce sa se diferentieze.
Este provocator si tonic sa te adaptezi unor noi domenii sau sa reanimi zone de comunicare aflate un timp in letargie, astfel nu ne plictisim niciodata. Sunt discipline profesionale, cum ar fi trainingurile specializate, simularile de crize sau zona de CSR in care suntem foarte buni, dar unde nu avem clienti permanenti, ci ocazionali.
New Business: sectoare si domenii de activitate
Din perspectiva PR-ului, ne propunem sa fim mai prezenti si mai vizibili in consumer brands si campanii de brand, social media. Odata decis acest lucru pentru 2015, doi colegi din agentie au petrecut o buna parte din ianuarie la Londra impreuna cu cei mai buni specialisti ai H&K Strategies din echipa lor globala, intr-un stagiu aplicat.
Vom investi in dezvoltarea diviziei de PA, avem clienti puternici pe care ii asistam in mod traditional, dar vedem noi oportunitati in anumite industrii in care, fie companii reprezentative, fie asociatii create in domeniu au nevoie de sustinere si vom urma aceste oportunitati.
Politica de participare la pitch-uri
Este o intrebare interesanta. Ne documentam intotdeauna si ne evaluam sansele in raport cu alti competitori. Politica noastra este sa ne prezentam la un pitch, de cate ori suntem invitati, din respect pentru cei ce au investit in organizarea licitatiei.
Pe parcurs, insa, ne moderam asteptarile, daca simtim ca exista factori subiectivi care vor influenta decizia ( se mai intampla din pacate) si de obicei mergem la cel mai inalt standard profesional, pana la capat, chiar daca stim ca nu asta va conta in final.
Pentru noi nu va exista niciodata un pitch pierdut, ci o experienta profesionala castigata. Stim ce avem de oferit si pretuim foarte mult clientul care ne respecta oferta profesionala, loialitatea si rezultatele care il vor urca pe el, pe podium.