Jurnalismul si PR-ul, aceasta relatie complicata a comunicarii: se urasc, se incomodeaza, au nevoie unul de altul, trebuie sa fie prieteni. Cu toate acestea, multi oameni din presa iau drumul relatiilor publice la un moment dat. IQads a vorbit cu cativa dintre ei: unii care au lucrat in presa 20 de ani, altii care au fost jurnalisti pentru mai putin timp. Cum se face trecerea? Care e motivul? Care sunt socurile de adaptare?
Alexandru Paius (Senior Partner, IMAGE PR), a lucrat in presa cand nu exista internet, iar PR-ul de abia incepea sa se stabileasca in Romania. Cum privea Relatiile Publice acum 20 de ani si cum a ajuns sa schimbe jurnalismul cu PR-ul ne spune in cele ce urmeaza:
In presa, de pe vremea cand nu exista Internet
Am lucrat la agentia de presa Mediafax si am plecat de acolo catre relatii publice in anul 1996, din pozitia de Editor Sef al departamentului Economic. Am inceput ca jurnalist la Mediafax inca din ultimii ani de facultate, de pe vremea in care nu exista internet, foloseam calculatorul doar pentru culegerea textelor si pentru editare, iar fluxul de stiri era trimis catre abonati prin fax.
A fost o experienta extraordinara, deoarece am facut parte dintr-o echipa de oameni foarte valorosi, unii dintre colegii mei de atunci sunt si astazi la Mediafax, altii sunt jurnalisti prestigiosi la diverse trusturi de presa, politicieni sau responsabili cu comunicarea in mari companii.
Era o perioada frumoasa a presei romanesti, un domeniu in plina dezvoltare la vremea respectiva, apareau titluri noi, economia trecea de la socialism la capitalism, incepusera sa apara marii investitori, marile companii de astazi din telecom, industrie, sistemul bancar etc.
Motivul pentru care ai plecat din presa
Imi placea foarte mult ceea ce faceam si, in ciuda pozitiei pe care o ocupam la Mediafax, aveam multe de invatat si de aprofundat. Insa viata mi-a oferit oportunitatea sa cunosc meseria pe care o fac astazi, cea de consultant in comunicare.
I-am cunoscut pe reprezentantii unei mari firme din telecom, Orange astazi, care tocmai demarasera activitatile acestei companii in Romania si care mi-au propus sa ma ocup de componenta lor de comunicare, asa ca am devenit unul dintre primii angajati ai acestei firme.
Ce nu-ti placea in relatia PR > presa
In perioada respectiva domeniul relatiilor publice era foarte putin dezvoltat si cunoscut in Romania. Existau numai cateva agentii de PR si puteai numara pe degete companiile care aveau birouri de comunicare. Chiar si asa, pot sa spun ca nu-mi placeau deloc multele comunicate de presa primite care nu aveau nici un element de stire si care erau scrise oricum altfel decat un comunicat profesionist.
Ce nu-ti place in relatia presa > PR
Nu-mi place deloc perceptia eronata pe care unii jurnalisti o au despre oamenii de comunicare din agentii si chiar din companii. Sunt si astazi jurnalisti care il vad pe omul de comunicare ca pe o bariera intre ei si organizatia despre care ei vor sa scrie, in loc sa ne priveasca ca pe un facilitator de informatie, asa cum suntem in mod real, de aceeasi "baricada" cu jurnalistii.
Suntem cateodata perceputi ca fiind cei care ingreuneaza procesul de comunicare, care cosmetizeaza informatiile de la clienti si care sunt preocupati numai de promovarea serviciilor si produselor companiilor pentru care lucreaza.
Cele mai mari socuri de adaptare
Sunt foarte multe cunostinte, deprinderi si obiective comune ale cele doua meserii, si desi backgroundul de jurnalist iti este de mare ajutor atunci cand esti consultant in comunicare, sunt totusi doua meserii diferite. Tanar fiind atunci si fara prea multe cunostinte despre ceea ce inseamna domeniul relatiilor publice, am crezut ca va fi mai simplu sa ma adaptez la noul job.
Glumind putin si simplist exprimat, eu credeam atunci ca daca stiu sa scriu foarte bine comunicate de presa si daca stiu foarte multi ziaristi, viata va fi foarte simpla. Din fericire, insa, a fi consultant in comunicare este o chestiune mult mai complexa si inseamna mult mai mult decat atat, este o meserie de care sunt foarte indragostit si astazi, dupa aproape 20 de ani.
Prejudecati despre PR
Trebuie sa tinem cont de faptul ca perioada despre care vorbim este cea de acum 20 de ani, o perioada in care relatiile publice era un domeniu aproape necunoscut in Romania, in care nu erau foarte multi aceia care sa aiba o opinie avizata despre relatiile publice.
Eram atunci in aceeasi capcana in care inca mai sunt unii jurnalisti si astazi, si consideram in mod simplist ca PR-ul se ocupa numai de promovare, nu ma gandeam la reputatie si la multitudinea de aspecte incluse in acest concept.
Avantajele si dezavantajele unui PR-ist cu trecut in jurnalism
Am invatat foarte multe ca jurnalist, lucruri care ma ajuta enorm in meseria de consultant. Am deprins pasiunea de a fi permanent informat si la curent cu ultimele evolutii din toate domeniile si am inteles cat este de important si de util sa stii sa faci conexiuni intre lucruri si situatii. Vad numai avantaje in faptul ca m-am format ca jurnalist.
Un proiect la care ai lucrat cu drag in PR
Prin natura pozitiei pe care o am la IMAGE PR, proiectul meu cel mai important a fost intotdeauna sa mentin agentia in randul celor mai importante si mai apreciate companii de relatii publice din Romania.
Ti-e dor de presa?
Mi-e dor de presa si mi-e dor de colegii mei de atunci. Sunt norocos pentru ca, prin natura meseriei, sunt permanent la curent cu ce se intampla in presa, urmaresc zilnic stirile si articolele, de multe ori ma pun in situatia celor care le redacteaza si sunt mereu in contact cu jurnalistii, fosti colegi sau oameni pe care i-am cunoscut ulterior.
Este foarte greu sa nominalizez proiecte, dar imi amintesc cu drag de satisfactia pe care o aveam atunci cand stirile realizate de mine la Mediafax erau preluate in ziarele importante ale vremii si de momentele in care cei de la vanzari ne anuntau ca ne-am marit numarul de abonati.