Calin Ionescu (R.A.C.L.A.): Da, in publicitate exista precedente de executie cu double POV interactiv. Dar nu in muzica romaneasca si cu atat mai putin in hip-hop

Calin Ionescu (R.A.C.L.A.): Da, in publicitate exista precedente de executie cu double POV interactiv. Dar nu in muzica romaneasca si cu atat mai putin in hip-hop

Ii mai tineti minte pe baietii rai de la R.A.C.L.A.? Unul dintre ei este Calin Ionescu (Group Creative Director, Centrade), care dupa cativa ani de publicitate a decis sa readuca pe scena muzicii romanesti cel mai vechi proiect muzical al lui - R.A.C.L.A. Si bine a facut. Intr-o alta componenta decat cea originala, trupa a revenit in forta de aproape un an si, zicem noi, e pusa pe fapte mari.

Recent, R.A.C.L.A. a lansat o noua piesa, sub forma unui proiect interactiv, primul de acest tip din hip-hop-ul romanesc. Piesa Saga este disponibila in doua variante de executie, cu POV interactiv, ideea care a apartinut regizorului Dragos Ometita. O colaborare intre Centrade, Saga Film si The Cell, clipul vorbeste despre traficul de persoane din doua unghiuri diferite: al fetei naive cu chip angelic si al baiatului care profita de ea. 

Calin Ionescu (Rimaru), ne-a impartasit mai multe povesti din culisele proiectului, de la cum au decurs filmarile si cine s-a ocupat de casting, pana la mesajul pe care vor sa il transmita si planurile pe care le au pentru mai departe.

Ideea proiectului

Saga este despre alegeri, dualitate. Bine/rau. E un extreme consequence. Executia acestei idei e o poveste in care un el si o ea isi prezinta punctul de vedere asupra unor evenimente. Un storytelling oarecum asemanator cu cel din In lastaris-ul lui Ryunosuke Akutagawa, doar ca pe un mediu la care maestrul prozei scurte japoneze n-a avut acces: online.  Deci da, s-a mai facut. Si da, in publicitate exista precedente de executie cu double POV interactiv. Dar nu in muzica romaneasca si cu atat mai putin in hip-hop.

Titlul piesei

Pentru ca saga e un termen popular polisemantic cu sensuri care gliseaza de la ghidusie la nebunie. Titlul proiectului in sine este un parcurs inceput la caterinca si terminat cam naspa. Iar piesa e tot un parcurs care demareaza light, cu sample ironic si clisee idilice, apoi drumul devine accidentat. Rapire, trecere frauduloasa de frontiere, trafic de persoane, proxenetism, viol, crima. Iar Saga chiar este numele unei localitati din judetul Cluj.  

Realizarea clipului

S-a lucrat cam 3 luni, dupa alte 3 luni cat s-a lucrat la piesa, cu vreo 10 variante de mix-master la Chill Brothers si un edit special pentru video, pentru ca pe album Saga e mai lunga si se termina altfel. Ceea ce se vede acum pe www.lasaga.ro este varianta de scenariu cu numarul 5.

Primele 2 i-au apartinut lui Hypno care din pacate a trebuit sa plece sa filmeze un ad in Mexic, urmatoarea a fost a lui Bogdan Mirica, care insa era ocupat cu filmarile la Umbre, iar ultimele 2 i-au apartinut lui Dragos Ometita, cu care am facut si clipul piesei Tine-te de ea, anul trecut, tot la TheCell.

Varianta numarul 4 era revolutionara, dar presupunea un buget pe care nu ni l-am permis, asa ca ne-am repliat si Dragos a venit cu ideea de a filma separat cele doua POV-uri. Desigur ca in paralel s-a lucrat si la conceptul grafic (Vlad Giogu) si la programarea site-ului (Paul Argesanu).

Implicarea Centrade in proiect

Agentia ne-a ajutat cu partea de online (multumim, Mona Opran), costand si constand in ore de programare, management proiect, testare etc.

Alegerea caselor de productie (Saga si TheCell)

Ha ha, dincolo de potrivirea de nume Saga/Saga? Pe prietenie. Am lansat ideea, Monica Garbur (AVF Production Manager, Centrade) ne-a adunat, am prezentat, a placut, s-a facut. Cu Alex am mai colaborat la Tine-te de ea, la fel ca si cu Dragos si Vlad, deci e o treaba de echipa.

Provocari in realizarea clipului

A fost dificil sa strangem echipa, mai ales ca a trebuit sa o si re-strangem, sa facem re-casting pentru rolul fetei cu numarul 1, sa reprogramam filmarea pentru a reusi sa beneficiem de Sony Alpha 7s (o camera cat pumnul care se apropie de calitatea Alexa), sa filmam in prima zi cu soare dupa aproape o luna intunecata in Bucuresti, sa induram un frig crancen pe marginea lacului din Parcul Tineretului.

Cel mai dificil insa a fost procesul de filmare, in care DOP-ul si actorii au fost pe rand si cameramani, fara assist, precum si coregrafia fiecarui cadru in parte, pentru a marca toate corespondentele de miscare, directie a privirilor celor doua personaje, descoperirea detaliilor din cadru etc., cu atat mai mult cu cat am avut ambitia de a pastra corespondenta miscarilor camerei si dupa ce fata este rapita.

De exemplu POV-ul ei se termina cu intoarcerea capului spre dreapta pentru a nu-si vedea violatorul, POV-ul lui se termina cu o miscare similara cand cade pe asfalt lovit de ranga hitman-ului EyeKon. Si fade to black.

Alegerea locurilor de filmare

Ce sa zic, stradutele de pe langa Izvorul Rece sunt numai bune pentru o plimbare romantica urmata de o rapire. Case cochete, localnici neinteresati. Parcul Tineretului, in schimb, a fost superb in decembrie. Cumva, reuseste sa transmita inca din primele secunde ale clipului ca ceva nu-i in regula acolo. Dincolo de faptul ca era mai gol decat la Gaia intr-o zi de luni, leaganele, copacii si jucariile aratau horror. Mihnea s-a urcat pe una.

Casting

Pai eu am vorbit cam cu toti oamenii care apar in proiect, mai putin Francesca (N.R. Francesca Leonte), recomandata de echipa Saga Film, din care fac parte si vanzatorul din magazin si cei doi politisti. Loverboy-ul trebuia sa fie un tip sweet with a twist, Mihnea (N.R. Mihnea Gheorghiu, Group Creative Director, Publicis Bucharest) a intrat perfect in rol si chiar ne spunea la filmari cat e de relaxant sa fii de partea cealalta a camerei.

Francesca si Iuliana (N.R. Iuliana Nae) joaca rolurile urmatoarelor 2 victime ale lui Mihnea in clip (victima alfa fiind fata din piesa), doua minore cumintele, dragu, frumi. Zic ca le-a reusit destul de bine – in imaginea de mai jos Dragos editeaza secventa din parc in care Francesca spune, intre doua zambete angelice, „mi-au inghetat coaiele”.

Cam toti oamenii din cele 2 clipuri sunt colegi din Centrade (Marius Ionita – Malacul #2) sau fosti colegi din Publicis (Mihnea, Marian Oprea – Clientul Violator, Alex „Bud” Deaconu – Malacul #1). Bud a fost art-ul meu la Publicis si la putin timp dupa ce am lansat Saga mi-a povestit cum a gasit o minora beata clampa pe Kiseleff si a ajutat-o sa ajunga acasa. Acasa la ea.

Mesajul transmis prin cele 2 versiuni ale clipului

Ca, indiferent ce drum alegi, conteaza destinatia. Te poti bucura de un parcurs care pare caterinca o clipa, o zi, un an... dar cand te trezesti ca te-a dus intr-un loc intunecat din care nu mai vezi iesirea, parca n-ai mai alege la fel a doua oara. E mesajul central si l-am livrat ca pe un soi de after packshot audio al piesei, atunci cand am lansat teaserul proiectului.

Mai departe

Tot ce pot da din casa acum este ca Saga e primul element dintr-un triptic si ca fiecare proiect va fi executat printr-o alta tehnica de transmedia storytelling. Din punct de vedere audio, vor fi 3 dintre track-urile viitorului album RACLA, Raport Major. Care apare anul asta. Doamne ajuta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related