Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.
Despre business-ul Porter Novelli aflam de la Sorina Mihai (Managing Partner).
Cifra de afaceri Porter Novelli in 2014
Anul fiscal 2014 inca nu s-a incheiat, astfel incat nu putem vorbi de cifre oficiale. Per total, am reusit sa ne depasim obiectivele setate la inceputul anului 2014: extinderea si perfectionarea gamei de servicii de comunicare oferite, cresterea portofoliului de clienti, extinderea echipei cu specialisti care sa ne sustina trendul ascendent.
Evolutia pietei de PR in 2015
De la an la an, piata devine din ce in ce mai exigenta si mai competitiva. In aceeasi nota se va derula si anul 2015. Clientii vor cere solutii eficiente si relevante, dar si "altfel". Iar consumatorii vor cauta branduri care sa le comunice clar, simplu, elegant si de multe ori, minimalist. Pentru noi, modul in care vom alege sa spunem o poveste ne va distinge din plaja de agentii si consultanti in PR si comunicare.
Cresterea profitabilitatii agentiei
Reteta clasica a cresterii profitabilitatii vine din cresterea veniturilor, corelata cu optimizarea costurilor. Sigur ca incercam sa functionam in cel mai suplu mod cu putinta, din punct de vedere financiar, insa nu reducerea costurilor este primul obiectiv pe lista noastra de la inceputul fiecarui an.
Asa cum vedem noi cresterea, aceasta vine din extinderea portofoliului de clienti si atragerea acelor proiecte care sa aduca plus valoare atat din punct de vedere financiar, cat si al expertizei si al reputatiei. Pentru ca, in definitiv, reputatia este, poate cel mai important barometru pentru masurarea eficientei.
In plus, inceputurile de an vin cu noi strategii, care de cele mai multe ori inseamna investitii consolidate in echipa, oportunitati de vizibilitate pentru agentie si strategia de new business.
Structura portofoliului de clienti
Porter Novelli Romania are un portofoliu echilibrat de clienti, fara diferente exponentiale de pondere in venituri, lucru pentru care am muncit sustinut in anii recenti. Acoperim domenii diverse, consolidate si extrem de active (sanatate si farma, servicii financiare, FMCG, retail, fashion, tehnologie, IT&C) si ne extindem continuu, atat organic, cat si printr-o strategie clara de new business.
Acest lucru se intampla printr-un efort sustinut de cunoastere a brandurilor, contextului si a consumatorului, lucru care ne ajuta sa aplicam gandul strategic si creativ indiferent de specificitatea business-ului cu care colaboram.
Specializari si servicii dezvoltate in 2014
In 2014 am continuat sa investim in specializarea echipei actuale, la care am adaugat competente noi in materie de gandire strategica, creatie, comunicare digitala si social media. Am dezvoltat o strategie solida de new business care sa ne puna in valoare competentele specialistilor nostri si sa ne sustina dezvoltarea portofoliului de clienti.
Suntem o agentie matura, care acum este intr-un moment de transformare. Ne-am dorit intotdeauna sa fim nu in pas cu piata, ci cu o etapa inaintea ei. Suntem foarte atenti la trendurile pietei internationale de PR si comunicare, insa avem o identitate proprie.
Astfel, am inceput deja sa implementam un nou model de business si o noua organizare a echipei, putin atipica pentru piata din Romania, dar care ne-a adus deja rezultate la nivel de business. Noul model ne permite sa fim mai strategici, creativi, eficienti si relevanti in propunerile noastre catre clienti. Astfel incat la finele zilei sa ne castigam increderea consumatorilor si a clientilor.
Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata
Am acumulat experienta si competente in sectorul energetic, in transporturi aeriene sau industria lemnului. Si ne dorim sa exploatam aceasta experienta in urmatoarea perioada.
New Business: sectoare si domenii de activitate
Cel mai natural este mereu sa te adresezi unor sectoare de activitate pe care le-ai cunoscut anterior in decursul activitatii. Astfel, esti sustinut de expertiza/know-how.
Insa, cum spuneam, structura agentiei permite cu usurinta "navigarea" intre industrii, chiar si acolo unde nu avem proiecte consolidate cu care sa ne mandrim. Intelegerea brandurilor si a nevoilor de comunicare a unui business ne ajuta sa propunem abordari care cateodata ies din sfera instrumentelor specifice de PR.
Politica de participare la pitch-uri
Suntem o agentie cu o rata destul de mare de participare la pitch-urile primite, undeva spre 90%, si ne implicam in special acolo unde vedem o oportunitate de crestere pentru agentie. O crestere pe toate cele trei planuri: a expertizei, a expunerii si a cifrelor de business.
De cele mai multe ori, alegerea de a participa sau de a declina o licitatie este in sine un exercitiu pentru noi: de anticipare a potentialului de business si de reanalizare a ariilor noastre de specializare.