„Bacaul n-a fost si probabil nici nu va fi vreodata un oras turistic” ne spune Dorian Ilie (Communication Consultant, Rogalski Damaschin Public Relations). Dar pentru cineva care s-a nascut si a copilarit acolo, vor fi mereu locuri frumoase to bring back memories.
Un oras religios, cu biserici si catedrale la tot pasul (serios, au o capela si in mall) si care a pierdut in ultimii 10 ani peste 70,000 de oameni (cei mai multi din toata Romania), Bacaul are si partile lui bune. Insa clar are nevoie de o strategie de promovare pe termen lung si de un set de schimbari pe plan economic, social si cultural. Detaliaza mai jos Dorian:
De vazut in Bacau
Bacaul n-a fost si probabil nici nu va fi vreodata un oras turistic. E un oras curat, aerisit, destul de mare, insa cam atat. Totusi daca e sa ne luam dupa ce este recunoscut orasul, in social media de exemplu, ar fi mult-trambitata catedrala ortodoxa din centru, pe care o tot construiesc din 1997 si care inca nu e gata, din cate stiu. Exista o pagina de Facebook, I Love Bacau, unde in 90% dintre fotografii apare catedrala, care pare a fi un motiv de mare mandrie pentru bacauani.
In general must-see-uri nu prea sunt in Bacau din punctul meu de vedere, insa cred ca sunt cateva locuri frumoase si asta pentru ca-mi aduc aminte de copilarie: Parcul Central unde chiuleam in liceu si mergeam la Lacusor, Teatrul Bacovia – aici am fost la teatru prima oara, am vazut Chirita in Provincie, Observatorul Astronomic unde am aflat pentru prima oara despre planete, stele si galaxii, dar si Insula de Agrement, unde era sa ma inec in clasa a X-a dandu-ma mare ca stiu sa inot, cand de fapt eram total pe langa.
Apoi, mai sunt imprejurimile precum Magura sau turnul de televiziune, unde mergeam seara vara sa contemplam luminile orasului sau Bistrita cea lin curgatoare.
Sigla orasului
Mi se pare anosta si fara niciun fel de personalitate. Practic, in sigla e vorba despre icoane si capre de munte. Bacaul e un oras foarte religios, cu biserici si catedrale la tot pasul care dau impresia ca te afli mai degraba la Mecca ortodoxiei, decat intr-un oras de marime medie din UE.
Bacauanii sunt asa de pasionati de biserici, incat au construit o capela in mall! Pe scurt, sigla mi se pare foare reprezentantiva, insa deloc interesanta si atragatoare pentru o persoana pentru care religia e doar o chestiune de intimitate si nu de pelerinaj social.
Cum se promoveaza
Pagina de Facebook I love Bacau mi se pare cea mai activa intr-ale promovarii orasului, insa oamenii de aici mai mult asigura vizibilitate, decat promoveaza ceva anume dupa o strategie clara. E community oriented, deci are un caracter popular mai degraba. In rest nu cred ca exista o strategie la nivel de autoritati locale pentru promovarea orasul, pentru ca cel putin de la Bucuresti, nu se vede nimic.
Ce as face eu diferit? Pe langa raspunsul clasic cu strategia pe termen lung, as face un festival cultural – film, teatru, muzica, ceva de amploare nationala, cu ecouri si la Arad, si care sa existe doar la Bacau. Si nu, un concurs de icoane pictate sau muzica folclorica nu se pune :) Poate ceva care sa atraga tineri smart si implicati, pe modelul Festivalului Ideo Ideis de la Alexandria.
Legende urbane
Nu mai stiu care sunt legendele urbane din Bacau, pentru ca am plecat de acolo acum 12 ani, insa stiu ca pe vremea mea, cand eram in generala, era legenda “baba cu seringi”. Cica era aceasta baba saraca si murdara care umbla prin scoli si intepa copii si astfel ei deveneau depedenti de droguri. Era o isterie majora pe atunci.
Industrie locala de comunicare
Cred ca industrie locala de comunicare e mult spus. Sunt cateva agentii de publicitate, insa care fac mai multa productie publicitara, decat creatie, strategie, PR, digital sau altele. Clientii mari din provincie apeleaza de obicei la agentiile cu experienta din Bucuresti.
Oamenii din oras vs. targetul din brief-uri
Pana acum n-am fost implicat in vreun proiect care sa aiba in vedere Bacaul in mod direct, insa cred ca bacauanii au nevoie de locuri unde sa iasa, sa vada chestii interesante, sa para ca faci parte dintr-un oras dinamic, proaspat, european. Am fost de sarbatori acasa, iar in mall-ul din Bacau era jumatate de oras, deci e clar o nevoie de a gasi un spatiu comun de socializare si entertainment. Aici se afla de fapt si singurul cinema care a mai ramas , iar Bacaul are aproximativ 180,000 de locuitori. O fi bine, o fi rau?
Doi tineri se imbratiseaza in viscol in fata Cimitirului Central din Bacau
Nu zic ca trebuie mai multe mall-uri, insa e clar ca oamenii au nevoie sa iasa din casa, sa vada filme, sa vada un concert de calitate, sa mearga la un spectacol bun, sa se distreze. Senzatia mea e ca lumea e foarte apasata de griji, probleme, saracie, ca n-au apa menajera cu zilele, si ca au nevoie de un motiv ca viata lor sa fie mai interesanta si palpitanta.
Ce ar schimba in industria de comunicare locala
Nu stiu daca poti schimba ceva semnificativ in domeniu atata vreme cat orasul nu evolueaza economic, social si cultural. In ultimii 10 ani, Bacaul a pierdut cei mai multi locuitori din toata Romania, peste 70,000 de oameni. Nu se poate dezvolta nimic fara oameni. In aceste conditii, clientii mari apeleaza la agentii din Capitala, iar firmele mici si mijlocii daca fac un marketing bun, e suficient, n-au nevoie de agentii care sa le sustina.
Foto credits: Dorian Ilie
Comentarii