Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.
Despre business-ul Graffiti PR ne spune Bogdan Tomoiaga (Director Executiv).
Cifra de afaceri Graffiti PR in 2014
Nu avem inca rezultatele finale, cele care urmeaza sa fie depuse la Ministerul de Finante, dar din cate previzionam nu vom fi foarte departe de rezultatul financiar din 2013 si vom inchide cu o cifra de afaceri de aproximativ 11 milioane RON.
Evolutia pietei de PR in 2015
Nu cred ca mult anuntata crestere de 2% a PIB-ului si tendintele din anii trecuti din industrie ne vor da alta cheie de citire a pietei in afara de Competitivitate. Lucru care va duce intr-un final la o crestere calitativa a pietei, la o profesionalizare mai mare a consultantilor si, nu in ultimul rand, care va forta agentiile sa caute inovatia.
De ce? Clientii se uita si se vor uita din ce in ce mai atent si cu instrumente din ce in ce mai rafinate la rezultate, la impactul generat de campanii si la costuri. Cum va influenta acest lucru piata de PR nu doar in 2015, ci si in urmatorii ani?
Vor fi agentii care vor raspunde punctual pentru a ramane pe piata - vor scadea preturile, punand si mai multa presiune pe marja si pe modelele existente de generare a valorii din industria noastra. Produsul pe care il vor oferi va fi unul de baza, care va raspunde nevoilor de PR asa cum le stim astazi, dar care nu va raspunde nevoilor de business.
De ce spun asta? Pentru ca nu vor mai exista resurse care sa gandeasca, care sa dezvolte componenta de strategie, care sa aduca o noua abordare, ci vor fi doar resurse care sa implementeze, care sa execute. Astfel, produsul nu va avea nicio sclipire, nicio urma de inovatie.
Dar vor fi si agentii care se vor situa la polul opus. Agentii interesate de crestere care vor explora alte zone de marcom decat cele clasice pentru a integra solutii pe care sa le predea "la cheie" clientilor. Agentii care se vor uita catre generarea de impact, rezultate de business pentru clienti, lucruri pe care le vor obtine doar prin inovatie.
Pentru ca ne dorim sa facem parte din a doua categorie, aceea de consultanti de marketing si comunicare, am facut eforturi sa inovam. Ne-am extins capacitatile de integrare de la CSR/ sustenabilitate la Branded entertainment si de la managementul reputatiei corporate la management si generare de brand ID. Si continuam sa ne uitam la alte zone in care apar noi oportunitati cum ar fi sponsorhip management sau sports marketing.
Cresterea profitabilitatii agentiei
Cu cat esti mai mare, cu atat trebuie sa fii mai atent la controlul costurilor. Din nefericire pentru noi, profitabilitatea Graffiti PR nu se poate baza prea mult pe reducerea consumului de cafea in agentie, acesta fiind primul exemplu care imi trece prin minte. Si, va rog sa ma credeti, 32 de consultanti de PR stresati pot sa bea foarte multa cafea.
Asa ca trebuie sa ne uitam in mod programatic si analitic la cum agregam mai multa valoare astfel incat sa crestem performanta de business de o maniera ce poate fi urmarita si evaluata, fara sa fim nevoiti sa taiem din cafea.
Cum lantul de generare a performantei se deschide si se inchide la oamenii nostri - la competentele, talentul si capacitatea lor de inovare – investim masiv, timp si resurse in propriul nostru Proces de Management al Performantei.
Impreuna cu unul din cei mai reputati consultanti de Performance Management din piata locala, ne-am regandit procesele si procedurile interne de la evaluare la recrutare si la felul in care fiecare dintre noi si toti ca echipa ne uitam la valoarea pe care o producem. Suntem abia la inceputul procesului si inca nu ii stapanim pe deplin forta. Dar stim ca potentialul de crestere pe care il genereaza este redutabil si ca se va vedea mai incolo chiar si in consumul de cafea.
Structura portofoliului de clienti
Avem un mix bun si echilibrat, ca tot vorbeam de cafea. Avem in portofoliu mari corporatii care sunt numarul 1 sau top 3 in industrii diverse si mai mult decat atat, prezente extrem de puternice atat la nivel global, cat si local. Asa ca exista o probabilitate foarte mare ca nu numai noi – ci si voi sa va incepeti si sa va incheiati ziua macar cu o parte din clientii nostri.
Interesant este ca in ultimii ani si-a facut loc in portofoliu si o noua categorie - antreprenori locali extrem de dinamici si orientati spre inovatie care produc si exporta valoare pe piete spectaculoase cum ar fi cea Nord Americana sau cea locala din Bucuresti.
Specializari si servicii dezvoltate in 2014
Anul 2014 a fost despre dezvoltarea si stabilizarea unor servicii care deja isi facusera loc in portofoliul nostru. Vorbim aici despre branding/brand management, CSR sau multiplatform storytelling.
Avem unul dintre primii practicieni certificati in Sustenabilitate si CSR – in cadrul Institutului – IEMA Center for Sustainability & Excellence din Londra. Incercam sa stam departe de absolutizari, insa din informatiile din piata si feedback-ul clientilor (actuali si prospecti), suntem singura agentie de PR care joaca in segmentul de Brand Management si avem cateva platforme de brand pe care le coordonam si pentru care dezvoltam continut.
Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata
Cred ca zona de sponsorship/sports management ar putea fi interesanta atat pentru noi, cat si pentru Romania, si ar avea un potential de crestere deosebit. De ce spun asta?
Mai intai pentru noi si pentru posibilii clienti din zona de sports management, pentru ca suntem norocosi nu doar sa avem baieti intr-o agentie de PR :) dar, mai mult de atat, avem doi baieti cu un istoric si cu o intelegere puternica a lumii sportive – Sergiu Petre (fost jurnalist sportiv la ProSport, Sport.ro, Adevarul si Sport Total) si Emil Calenciuc, implicat in cele mai mari campanii de endorsment/ sponsorship management care s-au facut la noi.
Am investit destul de mult pentru a ajuta brandurile sa navigheze prin aceasta industrie: de la organizare de evenimente sportive la strategii de sponsorship, de la community management la dezvoltare de continut si, nu in ultimul rand, si servicii clasice de PR.
Apoi, uitandu-ne dincolo de gradina noastra, in posibila piata, cel mai important produs sportiv din Romania, Liga 1 la fotbal, este intr-o cadere libera. Fara sustinerea care vine din drepturile de televiziune si fara cea a autoritatilor locale, probabil ca 90% din echipele de fotbal din Romania vor disparea.
Vi se pare ca, in ultimul timp, cluburile au inteles pericolul si ca au incercat sa vina cu o strategie de atragere a sponsorilor si a spectatorilor? Raspunsul, din pacate este unul negativ si nici nu cred ca acest lucru se va intampla prea curand. Dar daca acest lucru se va schimba, noi suntem mai mult decat pregatiti sa ii ajutam.
New Business: sectoare si domenii de activitate
Cred ca domeniul start-upurilor va fi unul extrem de interesant si in Romania in anii care vin. De asemenea, se pare ca vom avea parte de un reviriment si pe piata/zona de imobiliare/real estates.
Politica de participare la pitch-uri
Participam atat la pitch-uri din piata unde suntem invitati, dar avem si o abordare proactiva. De obicei evaluam participarea la un pitch tinand cont de locul in portofoliu, deschiderea brandului pentru a aborda probleme de business si disponibilitatea/incarcarea echipei.
Dincolo de pitch-uri, o mare parte din business-ul nostru vine in continuare de la clientii existenti. Punem mare accent pe relatiile de lunga durata si ne straduim sa tratam partenerii vechi precum clienti noi, punand energie, efort si inovatie in prezentari de an in egala masura. De asemenea, participam si oferim suport pentru pitch-uri de retea, fie ca vin local prin filiera BBDO Group sau regional prin Ketchum, retea internationala la care noi suntem afiliati.