Piata locala din Cluj-Napoca include companii care se extind la nivel regional si apoi national, ne-a spus Razvan Crisan. El este owner-ul agentiei MSA, care are in portofoliu clienti precum Angelli, Flanco, UNICONF Zalau, Sam Mills, Buddyguard sau grupul de firme Filadelfia.
Una dintre principalele provocari de care se loveste agentia MSA este sa gaseasca oameni pregatiti in domeniu: "Din pacate am remarcat o lipsa de interes (pasiune e deja mult spus) la cei care totusi sustin ca le-ar placea sa lucreze in domeniu".
Razvan ne spune mai multe despre serviciile oferite si campaniile create pana acum de agentie, evolutia business-ului si clientii castigati in ultimul an, precum si despre specificul pietei locale si planurile pentru anul 2015.
Servicii oferite
MSA Full Service spune tot. De la Creatie, Strategie si BTL pana la Productie si implementare.
Am facut in permanenta "restilizari" din mers in functie de piata, de evolutia si maturizarea ei. De la organizarea si comunicarea in calitate de companii diferite pana la prezenta tuturor serviciilor intr-o singura entitate/agentie structurata pe departamente specializate, ceea ce ofera, cel putin deocamdata, un model de organizare avantajos pentru categoria noastra de clienti.
Astfel administram foarte eficient conturile si le "trecem" rapid si atent supervizat prin toata gama de servicii necesare implementarii campaniilor.
Avem multi clienti cu bugete integrate pentru care activam, in functie de obiectivele campaniilor, partial sau in totalitate departamentele agentiei. De asemenea avem multi clienti care doresc de la noi servicii dedicate pe Creatie, Branding sau Productie.
Campanii
Ca in fiecare an am punctat la toate capitolele. Am comunicat atat offline cat si online. In general nu avem preferinte pentru anumite canale, propunerile si strategiile noastre vizeaza exclusiv cele mai bune variante pentru client. Fie ca vorbim de campanie radio, campanie TV, campanie de presa sau digitala, intelegem mai mult decit atingerea obiectivelor de media buying, intelegem sa ne implicam in “viata de business” a clientului asftel incat sa-l cunoastem atat de bine incat tipul de campanie ales, respectiv mixul de canale media setate, sa conduca mesajul la publicul tinta.
Practic, pentru noi content is the king, dorim ca de fiecare data sa surprindem cu abordarea creativa si strategica. Fiind adaptabili, putem intelege atat nevoile de comunicare ale unui client local, cat si dezvoltarea in planul businessului la nivel regional sau national. E o “schimbare de frecvente” fina, atenta, iar cel mai important e sa vorbim pe limba target-ului .
Cel mai creativ proiect
Pentru a raspunde la aceasta intrebare am convocat un meeting intern si am dat calificative unor campanii. Castigatoarea la un scor strans a fost o campanie pentru deschiderea unui magazin de referinta Flanco pentru care am avut o strategie foarte interesanta (teasing-revealing).
Un numar mare de promoteri pe strazi care au purtat diferite pancarde cu mesajele de teasing si pana la zeci de masini de transport inscriptionate care in ziua deschiderii descarcau in toate zonele importante si cu mare trafic din oras cutii mari cu inscriptia categoriilor de produse comercializate de Flanco.
Aceasta campanie a fost comunicata in paralel pe multe canale media. Nu a fost una foarte mare ca buget, insa impactul a fost intr-adevar spectaculos.
Campanii cu care se mandresc
Ar fi mai multe la care as putea sa ma gandesc, insa sub influenta ultimului proiect as mentiona acum campania Angelli din finalul anului 2014 pe doua categorii de produse (spumant si cherry). Ne-am ambitionat si am filmat la Cluj cu o echipa internationala (Austria, Italia, Franta, Grecia), am folosit ultima tehnica in domeniul imaginii si am facut post productia si visual effects la Viena. Au iesit cele 2 TVC-uri pe care probabil le-ati vazut in noiembrie si decembrie pe TV.
Imagini de la filmarea spotului Angelli Spumant
Imagini de la filmarile pentru Angelli Cherry
De asemenea am realizat visual-urile ambelor campanii (pe OOH) si spoturile radio care s-au difuzat in aceeasi perioada. Avem vesti bune din partea clientului in ceea ce priveste rezultatele vanzarilor, ceea ce ne-a facut foarte fericiti.
Trebuie sa mentionez si rebranding-ul UNICONF, unul dintre cei mai mari producatori de lenjerie din tara pentru care am facut "pachet complet" ce include packaging si labeling. In 2015 urmeaza campaniile de comunicare.
Evolutia bugetului
Imi amintesc cu placere cifrele din 2007-2008, cu mai putina placere contractia bugetelor din 2009-2012 si cu o bucurie rezervata si oarecum prudenta, ceea ce s-a intamplat in ultimii 2 ani si pana azi. Ne-am cam invatat lectia, iar experienta anilor grei pentru industrie ne-a ajutat sa ne maturizam ca perspectiva asupra business-ului, iar creativ vorbind ne-a cam ambitionat :)
Echipa
Suntem aproximativ 30 de oameni. Nu prea avem fluctuatii de personal. Nici nu ne dorim. Cei care sunt acum in "schema" produc bine si sunt din ce in ce mai valorosi profesional. Am convingerea ca suntem pe directia buna, stimulati asa cum spuneam de zilele grele prin care am trecut si cu o mare dorinta de razbunare pe acea perioada.
Structura pe departamente
Ca orice agentie full service: Client Service, Creatie, Media si strategie, BTL si Productie. O singura companie, un singur sediu (mai putin productia propriu-zisa) si de aici o eficienta buna in administrarea conturilor.
Provocari in recrutare
Cel mai dificil este sa gasim oameni pregatiti in domeniu. Atunci cand cautam oameni pornim cu sperante zero si ne entuziasmam daca "pica" ceva, dar realisti fiind stim ca sansele sunt mici.
Din pacate am remarcat o lipsa de interes (pasiune e deja mult spus) la cei care totusi sustin ca le-ar placea sa lucreze in domeniu. Unii sunt inexplicabil dezorientati si se intreaba cine ii poate ajuta sa evolueze profesional pentru a avea sansa de a ne accesa. Am mai facut-o si le reamintesc de fiecare data ca Google e prietenul tuturor si pot sa inceapa de acolo. Daca au talentul si viziunea necesara vor intelege repede ce au de facut. Personal cred in selectia naturala chiar daca suna putin cam dur.
Declarativ am intalnit multi doritori, pana la urma e un domeniu foarte spectaculos privit din exterior. Dar odata ce vin proiectele, termenele, discutiile in care trebuie sa explici clientului ca ideile lui fixe nu il ajuta, zile, nopti, etc., raman foarte putini pe baricade.
E ca atunci cand privesti un film si te imaginezi eroul principal, dar probabil ai renunta dupa primele 2 ore daca ar trebui sa faci tot ceea ce trebuie sa faca omul ala pentru a ajunge la produsul finit. Domeniul nostru este intr-adevar spectaculos, dar trebuie sa ai forta si apoi rabdarea de a ajunge la rezultatul final. Abia atunci te poti bucura pe deplin de rezultatele muncii tale. Si ce tare e cand esti acolo :)
Clientii
Clientii MSA sunt din sectoare precum FMCG, E-commerce, Industrie, IT, Real Estate, Fashion, Retail sau Pharma.
Clienti castigati in 2014
Chiar au fost destul de multi. Dintre ei cred ca cei mai importanti ar fi UNICONF Zalau si Sam Mills. Cred ca si Buddyguard, vestitele bratari antitantari si chiar grupul de firme Filadelfia. Si in primavara lui 2015 veti remarca aparitia pe piata a unui brand nou de vopsea lavabile.
Cu unii mai mici am avut intr-adevar proiecte punctuale, dar cu cei importanti, inclusiv cei mentionati mai sus, am inceput si vom dezvolta cu siguranta proiecte pe termen lung.
Evolutia business-ului
Eram ok si chiar relaxati inainte de 2008, apoi ne-am "distrat" putin, iar acum tragem tare sa revenim la cifrele din 2007. Pe plan profesional ne-am "copt" foarte bine si simtim cu adevarat ca stim sa vedem esenta si sa abordam cu multa substanta si realism obiectivele clientilor. Pana la urma daca nu aduci rezultate, oricat ai fi de creativ cineva iti va strange mana cu respect pentru creativitate, dar si cu regret.
Cifra de afaceri estimata
Cred ca vom atinge fara probleme si poate chiar vom depasi 1,5 milioane de euro, in crestere :) Destul de putin daca facem comparatie cu anii de glorie cand rulam 4-5 milioane de euro anual, dar incurajator daca privim cu 1-2 ani in urma. Suntem insa decisi sa imbunatatim acest capitol.
Specificul pietei locale
Desi suntem localizati in Cluj si de aici perspectiva asupra noastra care ar fi de agentile locala, cei mai importanti clienti ai nostri sunt nationali sau chiar multinationali. Avem insa si clienti locali, ceea ce imi da posibilitatea unei analize foarte succinte a acestei piete. Le iau pe rand.
Piata locala arata bine. Serios. Sunt multe companii care se dezvolta regional, apoi la nivel national. Mai obtin si ceva fonduri europene si gata business-ul de cateva milioane de euro anual. Acestia sunt deja interesanti pentru noi.
Capitolul ce priveste "cerintele clientilor" este intr-adevar unul complex. Propun un material exclusiv pe aceasta tema. Acum insa, pe scurt, as spune ca ne-ar fi de folos pentru ambele parti ceva mai multa cultura de business in general si de marketing in particular. Dar ne luptam si de multe ori invingem sau mai bine zis convingem.
Numarul posibililor clienti este in crestere, asa cum am subliniat mai sus, investitiile sunt multe, iar cresterea acestei piete locale este evidenta si dupa parerea mea va continua.
Dificultatile pe care le intampinam nu cred ca difera foarte tare de cele general valabile in industrie. Pe mine ma doare cel mai tare faptul ca in multe cazuri trebuie inca sa te lupti sa faci bine cu forta si sa convingi clientii sa te lase sa iti faci treaba asa cum stii ca trebuie facuta. Vin multe indicatii, intervin sugestii sau gusturi personale fara nici o legatura cu conceptul, strategia si mai grav, cu target-ul.
Clientul se pricepe, stie mai bine si face ce vrea pe banii lui, nu? Vestea buna e ca nu se intampla intotdeauna asa, dar din pacate, cu mari eforturi din partea noastra, eforturi pe care le-am putea canaliza in alte directii mult mai constructive. Nimic nou, nu-i asa? Dar nu ne lasam, daca era sa o facem s-ar fi intamplat cu mult timp in urma.
Planuri pentru 2015
Go west! Si am sa ma explic. Avem capacitatea sa livram servicii la nivelul de calitate care se cere in orice tara din Europa. Am mai "exportat" servicii si productii deci nu ar fi o noutate pentru noi. Avem clienti multinationali (cu filiale in tara) care au accesat Romania la modul general si apoi MSA in mod particular datorita perceptiei lor ca ar putea beneficia de un pret mai mic.
Am inceput asa si ne-am oferit ocazia sa demonstram ce putem, noua si clientilor nostri, pentru ca apoi sa constatam ca suntem capabili sa livram concepte creative/servicii care functioneaza cu succes si pe alte piete. Pana la urma toata lumea vrea globalizare, de ce sa nu profitam si noi de asta? De priceput ne pricepem, 1-2 limbi straine vorbim, deci :)
De aici si concluzia, go west!