Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.
Despre business-ul IMAGE PR ne spune Alexandru Paius (Senior Partner).
Cifra de afaceri IMAGE PR in 2014
Am incheiat anul trecut cu aproape 1 milion de euro cifra de afaceri, un volum de business in scadere fata de 2013. Daca ne gandim insa la performanta de business a agentiei, prefer sa ma refer la fee income (diferenta dintre cifra de afaceri si cheltuielile cu tertii), care reprezinta veniturile ramase in agentie si nu rulajul total realizat, fiind astfel mult mai relevant.
In 2014 am reusit sa mentinem fee income-ul la un nivel ridicat, de peste 500 mii de euro.
Evolutia pietei de PR in 2015
Experienta de business din ultimii ani ne-a invatat sa fim prudenti in estimari, fiindca bugetele si dinamica din industria noastra aduc un nivel scazut de predictibilitate. Pentru 2015, nu estimez o crestere semnificativa a industriei in termeni valorici.
Cred insa ca agentiile de PR pot in continuare sa absoarba new business din piata, sunt tot mai multe companii si branduri care incep sa inteleaga valoarea comunicarii.
Totodata, cred ca agentiile de PR incep sa dezvolte specializari, capabilitati, instrumente prin care sa practice meseria si mai bine si care sa le diferentieze pe piata. Dupa o perioada in care profesionalizarea si maturizarea au fost prioritare, agentiile si-au concentrat atentia si pe procesele de management. Este un salt enorm in evolutia industriei de PR din Romania.
Cresterea profitabilitatii agentiei
Cresterea veniturilor este unul dintre principalele noastre obiective in acest an, nu atat din dorinta de a creste profitabilitatea, ci mai degraba pentru ca IMAGE are o echipa mare de consultanti, care are expertiza si stiinta pentru a asimila cu usurinta clienti si proiecte noi.
Optimizarea costurilor este o prioritate in vremurile noastre si este motivul pentru care am reusit sa ne pastram profitabilitatea aproape constanta in ciuda scaderii cifrei de afaceri. Asadar, cred ca mentinerea costurilor la un nivel optim si cresterea veniturilor trebuie sa mearga in paralel, pe tot parcursul anului.
Structura portofoliului de clienti
IMAGE a avut intotdeauna un portofoliu relativ redus de clienti, dar cu vechime mare si cu aport semnificativ in business-ul agentiei. Avem clienti cu care lucram constant de peste 10 ani si nu semnam niciodata contracte pe perioade mai scurte de un an.
Altfel spus, nu avem proiecte punctuale de genul lansari, conferinte, evenimente sau alte proiecte de acest gen. Filosofia noastra de business este sa oferim consultanta in comunicare clientilor nostri si asta presupune proiecte si campanii mai complexe, intinse pe perioade mai lungi de timp.
Specializari si servicii dezvoltate in 2014
In 2014, IMAGE PR a anuntat prima Divizie de Healthcare Communications din cadrul unei agentii de relatii publice din Romania. Comunicarea in zona de healthcare este o zona in care am investit mult in ultimii ani, in care am dobandit un know-how consistent si care credem ca ne poate aduce in continuare new business.
O alta industrie pe care ne dorim sa o abordam din nou mai mult este IT&C, avand sansa ca dupa cativa ani de pauza, sa castigam un nou client care activeaza in acest domeniu.
Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata
Avem in portofoliu numerosi clienti din industriile FMCG si healthcare si credem ca experienta noastra vasta cu aceste domenii ne recomanda pentru new business in continuare.
De asemenea, know how-ul dobandit in ultimii ani in comunicarea in HR – comunicare interna, comunicare de recrutare, employer branding etc. – a devenit un avantaj competitiv pe care ne dorim sa il exploatam mai mult.
New Business: sectoare si domenii de activitate
Sunt cateva industrii puternice sau care sunt in continua dezvoltare, precum IT&C, farma, retail, care pot fi o buna sursa de business pentru agentiile de PR si in urmatorii ani.
Totodata, industrii precum cea de FMCG vor avea mereu un cuvant de spus in domeniul comunicarii. Nu in ultimul rand, sunt companii sau branduri care nu au fost pana acum foarte active in zona comunicarii si care pot intra in viitor in portofoliul agentiilor de comunicare, in masura in care pretuiesc meseria noastra.
Politica de participare la pitch-uri
Suntem destul de selectivi in ceea ce priveste participarea la pitch-uri. Analizam si evaluam foarte bine invitatiile pe care le primim si participam numai la acele procese de selectie unde suntem convinsi ca efortul depus este justificat.
Printre criteriile pe care le luam in considerare: calitatea brief-ului, volumul si tipul de munca solicitat in faza de pitch, numarul de agentii invitate, timpul acordat pentru propunere.
In ultimii ani a devenit aproape o regula, as zice chiar o moda, sa se organizeze licitatii pentru aproape orice fel de proiect, ceea ce nu este intotdeauna o solutie eficienta, nici pentru agentie si nici chiar pentru client.