[Din presa in PR] Andrada Busuioc: Tabloidizarea presei este un fenomen in care companiile sunt "victime colaterale"

[Din presa in PR] Andrada Busuioc: Tabloidizarea presei este un fenomen in care companiile sunt "victime colaterale"

Pentru Andrada Busuioc (Senior Manager, Corporate Division Golin) presa a fost, sase ani, prioritatea numarul unu. "Am inceput in 2004 la ziarul Bursa, iar in 2006 am acceptat o oferta la Piata Financiara. In PR lucrez de putin peste 2 ani, la Golin, insa am mai "cochetat" cu domeniul, ocupandu-ma de promovarea unor proiecte finantate prin fonduri europene", povesteste ea.

IQads a vorbit cu cativa oameni din presa care au luat drumul relatiilor publice. Cum se face trecerea? Care e motivul? Care sunt socurile de adaptare?

Motivul pentru care ai plecat din presa

Presa a fost pentru mine un job permanent inca din anul II de facultate si prioritatea numarul 1. La un moment dat am decis sa inversez prioritatile :) Am inceput un doctorat si, complementar, colaborarea cu o organizatie din domeniul cercetarii, concomitent cu sustinerea unor seminarii la facultate.

Ulterior, am obtinut o bursa doctorala in strainatate. Astfel, jobul in presa s-a transformat, treptat, intr-o colaborare si apoi un "poate, dupa ce ma intorc". La revenirea in tara, insa, ma astepta un post de preparator la facultate si cateva proiecte de cercetare foarte interesante, in timp ce presa nu isi revenise inca din criza. A fost o decizie rationala :)

Ce nu-ti placea in relatia PR > presa

Ca jurnalist, am resimtit cel mai mult lipsa de comunicare din partea oamenilor de PR, deoarece imi afecta direct munca – solicitari fara raspuns sau un "da, se face" neonorat, deadline-uri depasite fara a anunta intarzierea sau, pur si simplu, indisponibilitatea acestora in momente importante. Cred, insa, ca lucrurile s-au schimbat semnificativ in ultimii ani si ca astazi sunt exceptii oamenii de PR care nu inteleg ca o relatie win-win este doar una de colaborare.

Ce nu-ti place in relatia presa > PR

Tabloidizarea presei este un fenomen in care companiile sunt "victime colaterale", iar oamenii de PR fac echilibristica intre furnizare de informatii care sa satisfaca aceasta sete de senzational si prioritatile de comunicare ale companiei.

Ca "PR-ist", este frustrant cand jurnalistii cauta intr-un interviu doar acel lucru negativ care poate deveni titlu. Jurnalistii sunt mai agresivi in interviuri si in abordari, iar, in aceste conditii, construirea unei relatii fair cu jurnalistii a devenit o adevarata provocare pentru oamenii de PR.

Cele mai mari "socuri" de adaptare in noua meserie

Nu le-as spune neaparat socuri, insa, cu siguranta, meseria de PRist are cateva provocari unice.

Pentru ca tot vorbeam de agresivitatea jurnalistilor, a fost o provocare sa imi temperez primele impulsuri si sa abordez fiecare situatie cu mult tact si diplomatie :) Un alt exercitiu a fost sa imi dozez munca astfel incat sa verific e-mailul cel putin o data la 15 minute si sa raspund la el pe loc, nu "cand voi avea timp".

Prejudecati despre PR

Cred ca multi dintre jurnalisti – intre care ma numaram si eu - au senzatia ca suntem mai putin ocupati decat ei. Este o preconceptie oarecum de inteles, deoarece munca omului de PR se desfasoara de cele mai multe ori in spatele cortinei inchise si este cel mai bine sa ramana nevazuta.

Orele de pregatire in media training-uri, cele 5 versiuni pentru un comunicat de presa, schimburile de zeci de mesaje pentru a consilia clientul cu privire la ce informatii sa includa intr-un discurs sunt toate elemente decisive pentru imaginea unei companii, insa aceste eforturi nu sunt vizibile ca atare, astfel ca perceptia publicului, inclusiv a jurnalistilor, asupra muncii unui om de PR nu este intotdeauna apropiata de realitate.

Avantajele si dezavantajele unui PR-ist cu trecut in jurnalism

Este mult mai usor sa intelegi ce isi doresc jurnalistii, atat in relatia cu oamenii de PR si cu reprezentantii companiei, cat si in termeni de continut, de informatie. Dezavantajul este ca tinzi sa abordezi comunicarea prin ochii unui jurnalist – ce ar genera interes si cum – in detrimentul obiectivelor de comunicare ale clientului.

Un proiect la care ai lucrat cu drag in PR

Fiecare proiect finalizat cu succes este o bucurie, dar, avand in vedere ca am lucrat in presa financiara, as nominaliza IPO-ul Electrica. Fiind prima privatizare prin bursa si cel mai mare IPO din Romania de pana acum, cred ca este visul oricarui fost jurnalist de financiar devenit PRist :)

Un proiect din presa de care esti mandra

Cat despre proiectele din presa, la inceputul anului 2008, cand economia Romaniei inca duduia, in timp ce peste ocean criza deja incepuse, am realizat interviuri pe aceasta tema in Statele Unite (cu un fost bancher de la Goldman Sachs, un jurnalist de la Wall-Street, profesori de economie, etc.). 

A fost foarte interesant sa vezi parerea unor oameni implicati direct in ceea ce era atunci o criza locala, cea a creditelor subprime, si care s-a transformat, asa cum au anticipat unii dintre ei, intr-o criza mondiala.

Ti-e dor de presa?

Cred ca exista multe aspecte frumoase in meseria de jurnalist si toate sunt legate de placerea de a scrie – o libertate de exprimare pe care nu o ai in multe joburi, satisfactia de a transforma o idee intr-o poveste, interactiunea cu multi oameni interesanti.

Si cred ca pentru oricine a fost jurnalist ramane acest dor de a scrie, de a putea transforma propria curiozitate intr-un articol, de a lua povestile - ale oamenilor, companiilor sau cifrelor - si a le face cunoscute unor sute sau chiar mii de cititori.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Golin Romania

Golin este singura agentie de PR din Romania care a castigat, pentru patru ani la rand, titlul de Agentia #1 in topul Biz PR Awards, iar in 2018 premiul pentru Creativitate in PR si doua premii pentru... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related