Raluca Zamfir (Managing Partner, RAN Events PR Agency) a ajuns de la dorinta de a lucra in banking sa fie antreprenor in PR. Asa e-n viata, nu conteaza intotdeauna ce planuiesti.
Parcursul ei post-ASE, unde a terminat Management, arata cam asa: stagiu la BRD > Directia de Comunicare BRD >Manager Publicitate & Evenimente. Aici a petrecut 12 ani. A trecut apoi in PR. A lucrat in thegroup si Golin iar, din august 2012 a pornit propria companii de PR: RAN Events. Despre experienta de la client, urmata de PR si trecerea catre antreprenoriat ne povesteste pe indelete mai jos.
Background
Imediat dupa ce am terminat ASE-ul, Facultatea de Management, am vrut sa lucrez in banca. Nu orice banca, ci una din top 3. Visam sa port taior, sa particip la sedinte si sa conduc o agentie bancara. Insa dupa perioada de stagiu la BRD, directorul HR mi-a spus ceea ce eu nu stiam: "Esti foarte buna, insa locul tau este la comunicare."
Si asa am ajuns sa lucrez in Directia Comunicare si din 2003 sa fiu Manager Publicitate & Evenimente. Am fost implicata in cele mai frumoase campanii publicitare pe care BRD le-a facut, am organizat evenimente memorabile, am avut bucurii si satisfactii. Au fost ani in care traiam ca intr-un mountagne russe.
Cel mai important lucru invatat in 12 ani de BRD
As spune cele mai importante lucruri. Ca esti responsabil 100% de ceea ce faci si ceea ce semnezi. Si ca nimeni nu este de neinlocuit :) Organizarea si disciplina le-am invatat in BRD. Volumul de munca, proactivitatea, viteza de reactie, creativitatea de a jongla cu diferite task-uri si proceduri, respectarea deadline-urilor, gestionarea informatiei, integrarea in echipa sunt foarte importante si le inveti sau nu ai nicio sansa de dezvoltare.
Consider ca o companie mare este o "scoala" foarte buna mai ales pentru persoanele aflate la inceput de cariera, este un mediu in care poti sa-ti dezvolti cu succes abilitatile profesionale dar, probabil cel mai important, si calitatile personale - inveti sa fii mai deschis, mai atent, mai receptiv la nou, mai autonom si mai competitiv in domeniul tau de activitate.
Sa nu uitam ca in orice companie exista lideri, turnatori, eroi, vedete si trebuie sa inveti sa comunici cu fiecare :) Toata aceasta experienta m-a ajutat apoi cu succes sa pun bazele propriei mele afaceri si sa adopt vis-a-vis de echipa mea un stil de management participativ, foarte deschis fata de cei cu care lucrez.
Agentii cu care ai colaborat in calitate de client
Am lucrat cu cateva agentii de publicitate – Saatchi & Saatchi, McCann, ADDV si timp de 12 ani cu agentia de media Zenith Media. Punctual am lucrat si cu alte agentii si alti furnizori.
Agentiile de publicitate erau selectate tinandu-se cont de reteaua din care faceau parte, portofoliul de clienti, echipa de creatie pe care o aveai alocata si viteza cu care ne puteau livra proiectele. Am prins o perioada foarte dinamica, se comunica la foc automat si aveam campanii permanent.
Trecerea catre PR: Ce ai apreciat mai mult si mai putin in agentiile in care ai fost?
Am apreciat munca si dedicatia unor persoane. Insa am ramas uimita sa constat ca PR-ul se face numai la distanta si ca interactiunea cu jurnalistii nu prea exista. Sa nu cunosti oamenii din media si sa trimiti comunicate de presa la foc automat… este greu de inteles pentru mine.
Propriul business de PR
Stiam de cativa ani ca nu mai imi placea colivia de aur :) Am fost angajatul perfect - loial, muncitor pana la epuizare, bataios si creativ. Nu ma vedeam sa ies la pensie dintr-o companie. Am avut nevoie de 4 ani ca sa trec la actiune si sa imi inving teama. Am auzit de multe ori: "As vrea sa-mi pornesc propriul business, dar mediul economic nu e favorabil si nu am surse de finantare".
Teama e o bariera foarte importanta: teama de a parasi un serviciu sigur pentru o afacere incerta, de a pierde statutul de persoana care lucreaza intr-o companie mare, teama de a nu dezamagi familia, teama de a schimba stilul de lucru.
La BRD coordonam o echipa, avusesem bugete, furnizori si aveam statutul de client important. Si apoi am devenit eu furnizor in cautare de clienti si am facut absolut tot… fara sa mai deleg unei echipe :) Deci pot spune ca 4 ani m-am antrenat ca sa reusesc sa devin antreprenor. Si cum retete nu exista, a trebuit sa imi fac bine lectiile inainte de a face switch-ul.
Mersul pe propriile picioare are avantaje si dezavantaje,– privilegiul de a lucra zi de zi cu oamenii cu care te intelegi, de a bea cafeaua care imi place unde imi place, de a alege cum si in ce fel trebuie pregatiti, rasplatiti oamenii cu care lucrezi, privilegiul de a lucra in locul care te inspira, privilegiul de a implementa ideile si proiectele fara sa mai fie nevoie sa te "lupti"cu diversi colegi. Toate aceste privilegii sunt pentru mine semn de libertate.
Sa tot fii antreprenor
Antreprenoriatul te provoaca zilnic, iti dezvolta mintea in forme pe care doar cei care trec pe aici le inteleg. Este ca o problema imensa de matematica fara o rezolvare finala, ci mai multe faze intermediare.
Clienti: sectoare de activitate
Avem clienti care activeaza in diverse domenii – distributie de filme, retail, food & beverages, avocatura de business, reciclare, sanatate - Forum Film, PANDORA (bijuterii), Starbucks, IL PASSO, Tamaris, AVINCIS, STEFANEL, Ermanno Scervino, Macarons Madame Lucie, DressBox, Pukka Food, Recolamp, PinnerTest, Restaurantele Gargantua, Mica Elvetie.
Cel mai complex proiect din 2014
Am avut mai multe proiecte complexe – lansarea filmelor Maleficient, Hunger Games, Hobbit unde am realizat campanii complete de comunicare - actiuni de PR, evenimente, social media, activari si am muncit fara sa ne uitam la ceas..insa rezultatele au fost pe masura. Am avut lansarea cafenelei Starbucks NovoPark si evenimentele organizate la Starbucks Promenada, campaniile complexe si creative pentru PANDORA, evenimentul anual Stefanel, actiunile tactice pentru IL PASSO si lista continua.
Echipa
Echipa RAN este formata din 6 consultanti capabili sa gandeasca strategia si sa implementeze o campanie de la zero, avand o specializare solida de comunicare B2C si B2B. Organizarea nu este si nu va fi una ierarhica, pentru ca oamenii sunt cei mai importanti si ei trebuie sa aiba posibilitatea sa creasca in functie de ei insisi si nu raportat la pozitiile ierarhice din agentie. Fara ierarhii, fara birocratie, fara fite; si, surprinzator, dar lucrurile merg foarte bine.
Calitatea principala a unui antreprenor in PR
Inovatia. De la pasiune si o gandire pozitiva, la leadership, viziune, creativitate si ambitie, acestea sunt calitatile care definesc cel mai bine spiritul antreprenorial.
Calitatea principala a unui om de PR
Skills-urile strategice primeaza in fata celor de networking in construirea unei cariere in PR. Cultura generala, capacitati analitice, creativitate, social skills, capacitate de adaptare sunt esentiale pentru omul de PR.
Politica referitoare la participarea la festivaluri
Ne concentram pe cresterea portofoliului de clienti si festivalurile nu sunt prioritatea noastra in perioada urmatoare.
De ce are clientul nevoie de RAN Events Communication?
RAN Events Communication este o agentie on the go. Atunci si acolo unde clientul are nevoie, aproape 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana. Oferim servicii de consultanta si managementul reputatiei. Nu mai poti face un leu fara un transfer de incredere, iar acum increderea este o marfa scumpa si rara. Noi cu asta ne ocupam: construim incredere. Clientii vor sa stie exact, masurabil, ce primesc in schimbul bugetelor investite. Vor sa stie in ce fel, din zecile de mesaje lansate, al lor va fi auzit si retinut de catre public.
PR-ul este un business de oameni, in care experienta si dedicarea consultantilor cu care lucrezi valoreaza mai mult decat orice. Atat de mult incat, de multe ori, conturile urmeaza oamenii, oriunde s-ar duce ei.
Cand clientul tine mortis la o actiune despre care esti convinsa ca nu ii e benefica
A lucra in PR este ca si cum ai purta zi de zi aceeasi camasa alba. Marea provocare este ca tu sa faci cumva sa nu o patezi pentru ca nu s-a inventat detergentul care sa o curete cum trebuie. Risti sa umbli cu singura ta camasa patata si o sa afle tot orasul :)
Suntem onesti si ii comunicam clientului argumentele pentru care nu ii recomandam sa faca o actiune care nu ii este benefica. Realist, fara exagerari. Daca nu reusim sa il convingem sa renunte …atunci ne implicam si ne mobilizam sa finalizam proiectul. In managementul relatiei cu clientii, ca in orice relatie, restrictiile sunt cele mai greu de gestionat. Restul tine doar de profesionalismul echipei client- agentie, de intuitie si de obiceiurile create.
Cu ce companii-client e mai usor de colaborat?
Nu exista o reteta. Fii mai perseverent decat un pitbull cu un os, dar fii bland ca un calugar budist… si atunci poti colabora usor cu orice companie :) Avem clienti din ambele categorii si colaboram foarte bine. In companiile multinationale exista rigiditatea si birocratia corporatista si in companii dezvoltate de antreprenori exista flexibilitate si viteza de reactie. Important este ca ne-am obisnuit cu stilul de lucru.