[Din presa in PR] Florenta Ghita: Nu imi plac etichetele si etichetarile. Nu imi place ca unii cred ca formam doua tabere pe picior de razboi

[Din presa in PR] Florenta Ghita: Nu imi plac etichetele si etichetarile. Nu imi place ca unii cred ca formam doua tabere pe picior de razboi

Florenta Ghita e, de noua ani, Senior Consultant in PR. Inainte, tot noua ani, a fost jurnalist. "Am inceput sa scriu din primul an de facultate si am ramas in presa aproximativ noua ani, mai intai la Curierul national, iar apoi la Business Magazin. Din 2005, am trecut in domeniul consultantei in comunicare, in cadrul echipei Premium Communication", spune ea.

Spre deosebire de multi colegi de ai ei, Florenta nu a plecat din presa din cauza crizei, ci, din contra, intr-un moment in care media din Romania crestea. Ea povesteste pentru IQads cum a fost trecerea spre PR, care au fost socurile de adaptare si ce ii lipseste din presa.

Motivul pentru care ai plecat din presa

In momentul in care am plecat, presa era intr-o situatie buna – apareau noi publicatii, se lansau site-uri economice, tirajele erau constante, daca nu chiar in crestere. Pe scurt, era o perioada de consolidare a domeniului, iar consultantii in comunicare puteau sprijini aceasta consolidare – gasind subiecte de interes pentru jurnalisti, oferindu-le informatii concrete, la timp si contextual relevante etc. Asa incat am considerat ca experienta acumulata putea fi mai utila, inclusiv pentru colegii din presa, in domeniul consultantei in comunicare.

Ce nu-ti placea in relatia PR > presa

Ce nu imi placea si ce continua sa nu imi placa sunt oamenii care nu isi fac "temele". Nu poti avea pretentia sa ai un dialog cu un jurnalist, daca tu nu ai citit ce scrie respectivul jurnalist, daca nu mai ai idee la ce publicatie lucreaza si daca n-ai decat o vaga cunoastere a domeniului pentru care, teoretic, comunici. Mi s-a intamplat sa mi se ofere o informatie "in exclusivitate", care se dovea a fi exact ce scrisesem cu cateva zile inainte.

Foarte neplacut era, din punctul meu de vedere, sa intalnesc un "profesionist" care trebuia sa comunice pentru o companie si care nu stia nici pe jumatate din cat stiau jurnalistii care urmarisera compania respectiva. De asemenea, mi s-a intamplat, mult dupa ce nu am mai fost jurnalist, sa primesc comunicate de presa si invitatii la evenimente desi anuntasem ca nu mai lucrez in presa.

Ce nu-ti place in relatia presa > PR

Nu imi plac etichetele si etichetarile. Nu imi place ca unii cred ca formam doua tabere pe picior de razboi. Imi place, in schimb, cand vad pasiune la unii jurnalisti, cand vad principii respectate, cand avem discutii, fie ele si in contradictoriu, dar argumentate, pe subiecte pe care si unii, si ceilalti avem cunostinte solide.

Cele mai mari socuri de adaptare in noua meserie

Ca jurnalist, am fost obisnuita ca imediat ce aveam acces la o informatie relevanta, sa o fac publica, sa o transform intr-un material de presa. In PR, lucrezi, in mare parte, cu informatii confidentiale, care au potential de stire. Cel mai complicat a fost sa imi reprim dorinta de a transforma in articole informatiile la care aveam, dintr-o data, acces – sa inteleg responsabilitatea din spatele comunicarii de PR.

Prejudecati despre PR

Ca jurnalist, vedeam o frantura din activitatea de PR. Era ca si cum ai vedea o carte intr-o vitrina frumos aranjata, cu spoturi colorate. Abia cand incepi sa o citesti, cand treci de coperta si de prefata, poti sa o judeci si sa apreciezi continutul ei. Stralucirea este exterioara, interiorul inseamna responsabilitate 24 de ore din 24. Fiecare cuvant, fiecare sfat are o implicatie foarte concreta asupra companiei pentru care comunici

Avantajele si dezavantajele unui PR-ist cu trecut in jurnalism

Gradul de empatie poate fi mai mare atunci cand ai lucrat ca jurnalist. Acesta este un avantaj, dar si un dezavantaj. Pe de o parte, iti doresti sa ii oferi raspunsuri la intrebari jurnalistului cat de repede posibil, pe de alta parte esti obligat sa astepti din diverse motive, pornind de la disponibilitatea celui care trebuie sa raspunda la intrebari, pana la constrangeri legale privind informatiile in cauza. In rest, doar pentru ca ai idee despre cum functioneaza o redactie sau cunosti "trucurile" meseriei, nu inseamna ca acestea se pot considera avantaje importante, daca nu inveti regulile relatiilor publice.

Un proiect la care ai lucrat cu drag in PR

Am lucrat, in urma cu ceva ani, pentru un investitor strain care prospecta piata romaneasca, in cautare de companii pe care sa le preia. Munca in sine nu a fost diferita de ceea ce faceam in mod curent, principiile nu au diferit, rezultatele au fost aceleasi si au fost masurate in acelasi fel. Insa clientul respectiv colabora cu o fundatie care se ocupa de copii din familii sarace.

Si atunci am intrat in contact cu liderii fundatiei, care intelesesera ca pentru acei copii nu era suficient sa le fie oferit un acoperis deasupra capului, o farfurie de mancare sau un abecedar. Ei ii educau pe copii, ii invatau meserii (mecanica auto, coafura, brutarie etc) in asa fel incat sa poata trai, sa treaca de conditia de asistat si sa produca pentru societatea din care face parte.

Mi-a ramas in minte acest mod de lucru tocmai pentru ca elimina ideea de asistenta pe termen lung si vede potentialul din fiecare om, indiferent de zona din care provine.

Un proiect din presa de care esti mandru

La un moment dat, cand lucram la un saptamanal economic, am facut o analiza extinsa a efectelor privatizarii unei anumite companii, asupra economiei romanesti. A fost o munca de durata, pentru care am discutat cu un numar semnificativ de directori de firme din cele mai diverse domenii, am reusit sa gasesc detalii in exclusivitate ale respectivei privatizari.

La mai mult de noua ani de la aparitia materialului, inca apar detalii care confirma cele scrise de mine atunci. Ceea ce inseamna ca am stiut sa aleg sursele si sa identific acele informatii care erau reale si relevante.

Ti-e dor de presa?

Intr-un fel sau altul sunt in contact permanent cu presa. Mi-e dor de altceva, de lupta pentru exclusivitati cu greutate, pe subiecte mari, pe care o duceam cu jurnalistii de la publicatiile concurente, de discutiile de ore intregi, purtate tot cu ei, pe aceleasi subiecte grele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related