Am fost la un liceu uman, profil filologie. Aveam oroare de tot ce inseamna mate, fizica, chimie si chiar TIC- Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor, cunoscuta in mod popular ca ora de info. Nu-mi amintesc prea bine ce faceam acolo, probabil functii in Excel si prezentari in Power Point. Nimic complicat. Nici macar nu am ajuns vreodata la partea de programare. Pentru mine parea o activitate ingrozitor de dificila si de plictisitoare.
M-am bucurat ca au fost doar doi ani de TIC, dar acum incepe sa-mi para putin rau. La inceputul lunii decembrie a avut loc cel mai mare eveniment de educatie din istorie – Hour Of Code, care se adreseaza copiilor si adultilor, incercand sa demonstreze ca programarea poate fi distractiva si ca, de fapt, nici macar nu e asa de complicata.
Proiectul este unul global, sustinut atat de lideri de opinie din domeniul tehnologic, cat si de lideri de stat sau artisti.
Despre cum a decurs proiectul in Romania, care au fost principalele provocari, cum a fost promovat si care sunt planurile pentru viitor, ne spune Alin Chiriac (Founder & CEO, ADFABER), asociatia desemnata sa se ocupe de organizarea, promovarea si sustinerea Hour of Code in Europa de Est.
Colaborarea cu Code.org
ADFABER a urmarit proiectul inca de la prima editie in SUA. Ne-am dorit sa il aducem oficial in Romania si sa ii reunim pe toti cei interesati sa produca o schimbare in sistemul de educatie actual.
Conceptul
Proiectul isi propunere sa arate ca programarea este simpla si oricine o poate invata. Practic, prin tutoriale interactive, vizuale, prezentate de Bill Gates sau Mark Zuckerberg, oricine poate invata conceptele de baza ale programarii. El este important in contextul unei nevoi mondiale de resurse umane in domeniul IT.
Noutati in 2014
In 2014 a fost prima editie oficiala in care Romania a avut un site de tara . Anul trecut romanii au participat pe varinta din SUA a proiectului.
Romania a beneficiat de un efort comun la care au participat companii organizatii, ministere, inspectori, profesori, lideri si trendsetteri ce au aratat inregii lumi ca Romania este gata sa-si pregateasca elevii pentru orice provocare tehnologica a secolului 21.
Noutatea a venit din implicarea Ministerului Educatiei, dar mai ales a profesorilor care au organizat in toate scolile liceele si facultatile din Romania evenimente Hour of Code. Astfel, un numar urias de elevi din Romania au participat la o introducere de o ora in programare.
Echipa
ADFABER a implicat in acest proiect patru membri si 3 voluntari, la care s-au alaturat membri ai echipei de PR –MSLGROUP The Practice.
Membrii ADFABER s-au ocupat de tot ceea ce a presupus relatia cu organizatiile, companiile, Ministerul Educatiei, inspectorii, profesorii implicati in eveniment si suportul pentru acestia.
De asemenea traducerea tuturor materialelor, tutorialelor, informatiilor din website, comunicarea cu cei interesati de participarea la eveniment, comunicarea pe Facebook si pe celelalte canale.
Principalele provocari
Lipsa timpului cred ca a fost principala provocare. A trebuit sa facem foarte multe lucruri intr-un timp relativ scurt: trei luni.
Endorseri
I-am ales in mod special (Smiley, Marius Moga, Klaus Iohannis, Dan Chisu) pentru ca i-am considerat reprezentativi pentru proiect si ne bucuram ca au acceptat sa ne fii alaturi pentru realizarea celui mai mare eveniment de educatie istorie. Pentru toti lipsa timpului fost o reala provocare insa sunt convins ca la anul vom putea face mult mai multe lucruri alaturi de ei.
Feedback din scoli
Impactul in scoli a fost nemaipomenit. Am primit mesaje pline de entuziasm de la profesori si elevi care au fost surprinsi de cat de usor este sa inveti cateva concepte de baza ale programarii, daca ele sunt prezentate intr-un mod cu totul inedit.
Cred ca mesajul general al campaniei ce si-a propus arata ca programarea este simpla, accesibila si oricine poate invata ajuns si a fost perceput cum trebuie.Dovada ma reprezinte sutele de mesaje pe care l-am primit alaturi de realizarile participantilor la eveniment: felicitari, joculete, mici programe;
Promovare
Evenimentul a fost promovat in presa cu ajutorul agentiei MSLGROUP The Practice, catre institutiile de invatamant cu ajutorul ministerului educatiei si a inspectorilor de specialitate care s-au alaturat proiectului, catre companiile de IT, in mod direct direct prin telefon si e-mail sau cu ajutor ANIS, catre toate bibliotecile publice cu ajutorul Biblionet si a Asociatiei Nationale a Bibliotecarilor si Bibliotecilor Publice din Romania (ANBPR) si Direct catre participanti cu ajutorul campaniilor Google si Facebook ads.
Toti sponsorii, partenerii si suporterii proiectului au contribuit semnificativ la diseminarea mesajelor.
Pe viitor
Pentru ca timpul a fost o problema pregatirea evenimentul de la anul va incepe mult mai devreme insa pana atunci vom face follow-up in randul participantilor, pentru incuraja tinerii romani sa continue studiul.