Pe-un picior de plai,
Pe-o gura de rai,
Iata vin in cale,
Se cobor la vale,
Trei turme de miei,
Cu trei ciobanei...
Chiar daca restul baladei il stie doar Google, cred ca ne amintim cu totii desfasurarea evenimentelor. Membrii organizatiei Free Miorita vor sa elibereze mintile romanilor de fatalismul mioritic care reiese din balada si de care suntem inconjurati. Miorita Libera inseamna un exemplu pozitiv, in orice fel ar fi el oferit: ajutor pentru oameni izolati, plantat copaci, expeditii in lume sau strans gunoaie.
In cadrul celui mai recent proiect dezvoltat de Free Miorita, Lumina pentru Romania, Iulian Angheluta (Presedintele Asociatiei Free Miorita) a strabatut tara pe bicicleta, in cautarea povestilor din locuri in care oamenii traiesc fara curent electric, strangand fonduri pentru a cumpara panouri fotovoltaice si a le monta pe casele oamenilor cu ajutorul voluntarilor.
Mai multe despre valorile organizatiei, modalitatile de finantare si promovare si alte campanii desfasurate pana acum de Free Miorita, o sa ne spuna Iulian.
Despre
Infiintarea Free Miorita a fost rezultatul mai multor ani de organizare si de participare in diverse actiuni sociale, umanitare sau ecologice si a crezului ca avem forta de a schimba lucrurile. Credem in puterea exemplului pozitiv si in „datoria” de a face bine pentru a schimba societatea. Cateva dintre cele mai apreciate actiuni sunt: Dacioti pana-n Mongolia, Lumina pentru Ursici sau Lumina pentru copiii din Inelet. In acest an am demarat campania Lumina pentru Romania pentru a atrage atentia asupra vietii oamenilor fara lumina.
Valorile organizatiei: Eliberam mintile de fatalismul mioritic.
Surse de finantare
Donatii si sponsorizari de la persoane juridice si fizice. Incercam sa mobilizam oamenii prin actiunile pe care le facem sau prin participarea la evenimente. De asemenea, avem deja prieteni care directioneaza an de an catre Free Miorita cei 2% din impozitul pe profit.
Bugetul anual
Pentru anul 2013, aproximativ 10.000 euro. In crestere fata de 2012, anul infiintarii. Probabil ca in acest an va fi similar cu 2013.
Target
Publicul larg, pentru a constientiza probleme si situatii din jurul lor. Incercam sa ii mobilizam pe oameni, sa se implice si sa nu se lase invinsi de fatalism. Orice mic ajutor este binevenit si ei pot sa doneze cei 2%, fie catre Free Miorita, fie catre alte organizatii sau cauze.
Ne adresam si companiilor care, cel putin declarativ, sustin cauze si situatii pentru care noi activam: educatie pentru tineri, protectia mediului, dezvoltarea sociala. Le invitam sa ne fie alaturi si sa nu uite ca au posibilitatea de a sponsoriza, gratuit, organizatii nonguvernamentale. Nu in ultimul rand, suntem in legatura cu institutii publice centrale si locale.
Obiective de comunicare
Cred ca toate organizatiile nonguvernamentale isi doresc sa atraga resurse, materiale si nu numai, pentru a rezolva anumite probleme sau pentru a imbunatati stari de fapt. In cazul Free Miorita, am lansat campania Lumina pentru Romania, prin care vrem sa aducem la cunostinta publicului si a organizatiilor o trista realitate: in Romania anului 2014 zecii de mii de oameni traiesc la lumina lumanarii sau a unei lampi cu motorina.
Foarte putini dintre cei care duc o viata normala si au acces la informatie constientizeaza aceasta problema si efectele ei negative pentru noi toti. La fel si in cazul autoritatilor, care nu au un tablou general al situatiei, nu au fonduri si de cele mai multe ori nici vointa. Noi avem vointa, avem solutia, e vorba de energia solara, si avem nevoie de implicarea oamenilor si a companiilor pentru a face lumina.
Cum comunica
Prin toate mijloacele pe care le avem la indemana. Site, social media, PR, mailuri, telefoane, intalniri. Canale gratuite, pentru ca nu avem si bani pentru spatii media. Din fericire, multe canale media inteleg foarte bine ceea ce facem si ne sunt alaturi, mediatizand actiunile noastre.
Agentii cu care au colaborat
Rusu+Bortun, agentia care a nasit Miorita, si ConanPR, pe partea de PR si comunicare. Si artistul Octavian Budai, creatorul logourilor actiunilor noastre.
Branduri/Companii cu care au colaborat
Au fost alaturi de noi si le multumim: UniCredit Tiriac Bank, Samburesti si Aqua Carpatica, Petrom, F64, Holver, Guv Electronics. Multumiri speciale lui Cristi Manafu.
Campanii de succes
Cam toate, avand in vedere reactia oamenilor si faptul ca am indeplinit ce ne-am propus. Sunt multi cei care nu au uitat de Dacioti pana-n Mongolia si sunt in continuare inspirati de actiunea noastra. Prima Dacie 1310 care a participat in The Mongol Rally si tot prima care a ajuns cu succes in Mongolia.
Lumina pentru Ursici a adus in prim plan situatia oamenilor care au lumina de la lumanare sau lampa cu motorina, Ursici fiind acum prima asezare din tara iluminata cu panouri solare.
Prin Lumina pentru copiii de la Inelet am dus lumina fizica si cea a cunoasterii la scoala din Inelet. Scoala de aici, ca de altfel intreaga comunitate, nu au acces la electricitate. Am montat la scoala panouri fotovoltaice si calculatoare cu softuri educationale, iar acum cei 3 copii au acces la o educatie normala.
Premii
Nu facem actiuni de dragul premiilor, dar ma bucur pentru ca ele inseamna o apreciere a ceea ce facem.
In anul 2012 la Gala Premiilor Asociatiei Jurnalistilor si Scriitorilor de Turism din Romania, am primit Premiul Temerarii pentru actiunea Dacioti pana-n Mongolia. In anul 2013, la gala Oameni pentru oameni, Lumina pentru Ursici a fost recompensata cu Premiul pentru Cea mai buna campanie de atragere de fonduri pentru ONG mici.
Nu in cele din urma, in 2014 am castigat, in cadrul Galei Societatii Civile, Premiul I la Sectiunea Dezvoltare economica si sociala pentru Lumina pentru Ursici.