Dupa ce am vorbit cu cativa oameni din agentii despre festivaluri si motivele de a participa, am vrut sa aflam si parerea unor jurati despre trendurile pe care le-au observat anul acesta in competitii, despre cum se contruieste un case study misto si cat de mult investesc clientii in ele.
Sunt festivaluri cu mai mult animatie in the jury room si altele cu mai multa animatie la petrecerile de dupa, ne-a spus Mihai Gongu (Creative Director, GMP Advertising). In schimb, toate festivalurile pentru care a fost jurat au fost o experienta de dezvoltare personala:
Inveti sa argumentezi mai bine, sa cantaresti mai bine lucrurile, inveti sa-ti asumi responsabilitatea unor decizii cu miza mare. Si cel mai important lucru e ca inveti sa asculti mai bine.
Trenduri
Trendul care a inceput acum cativa ani s-a universalizat: brandurile nu mai au doar de miscat niste produse de pe un raft, ci trebuie sa ajute oamenii. Oamenii nu vor mai astepta de la guverne sa-i salveze, ci vor conta pe branduri sa faca asta. Ganditi-va doar cat a contribuit brandul Twitter la primavara araba de acum cativa ani.
Rezultate vs. idee
Atunci cand sunt in jurii de creatie apreciez mai mult valoarea de pionierat a unei idei si relevanta ei pentru brand si target decat rezultatele de media. Care pot varia in functie de bugetul investit si de profilul pietei din tara respective. Dar nu exista creativitate care nu rezolva o problema. Sau exista, dar in galeriile de arta.
Idee vs. Case Study
Un caz foarte bun nu poate salva o idee slaba dar o idee foarte buna poate salva un caz slab. Un exemplu este Grand Prix-ul la Cannes obtinut acum un an de Smart, telecom-ul din Filipine:
Ca department de creatie, e mai important pe termen lung sa te concentrezi pe a vinde idei spectaculoase decat pe a mesteri cazuri spectaculoase din idei medii.
Pe de alta parte, nu cred ca este nedrept ca un caz foarte crafted si foarte emotionant sa castige in fata unuia prezentat mai anost. Suntem cu totii povestitori de meserie. Si cum spui povestea conteaza la fel de mult ca povestea in sine.
Bugetul
Nu conteaza atat de mult bugetul, cat emotia. Daca nu te face sa razi, sa plangi sau sa-ti suni sotia sa-i povestesti, o sa ia maxim bronz.
Si emotia nu sta neaparat in animatii 3D.
Investitia clientilor
Cred ca suntem singura agentie independenta din Romania ai carei clienti au investit an de an in badge-uri de acces la Palais-ul de pe Croisette. Pentru a fi acolo si a invata cot la cot cu oamenii din agentie.
Cannes si Effie vs. alte festivaluri
Nu cred ca sunt relevante doar aceste doua festivaluri. Avem clienti care ne intreaba ce se mai intampla la Golden Drum sau ADC. Altii care platesc bilet si merg la Eurobest. Pentru altii sunt importante si competitiile de creatie sau eficienta din reteaua brandului. Clientii romani sunt mai sofisticati decat le place unora sa creada.
Efecte in business
Participarea la festivaluri este strict pentru efecte in business. Business-ul are nevoie de diferentiere. Vreau ca agentie sa ma masor cu alte agentii, nu sa ma scald in apa calduta a lui “Merge si asa”. Pentru ca realitatea este ca nu prea e loc pentru toti. Performantele de la Golden Drum, Eurobest sau Clio ne-au adus prima invitatie intr-un pitch international pe un brand mare. Si ne-au dat incredere, ca agentie independenta, sa invingem multinationale cu traditie in pitchul anului. Jucand fix cartea creativitatii.
Oamenii de marketing au nevoie de diferentiere. Un Marketing Director cu premii are o alta relatie cu oamenii din echipa sa. Si o alta incredere de a face lucruri.
Si brandurile au nevoie de diferentiere. Un brand cu 10 Effie-uri are alta valoare in procesul de audit inaintea unei vanzari, fata de un brand cu zero Effie-uri.