Daca va gandeati ca doar muritorii de rand se lupta cu clientii, mai ganditi-va o data.
Dupa ce a creat Pamantul, pana si Dumnezeu a avut o sesiune de one-to-one feedback cu cine i-o fi comandat planeta: prea multa apa - pamantul se pierde in ea, culoarea cerului nu prea iese in evidenta, pasarile cu aripi sunt putin ciudate, "zi" si "noapte" suna bine, dar parca putem gasi niste nume mai bune. Poti lucra si in weekend, nu? Povestea mai pe larg, aici.
Am vrut sa gasim cele mai amuzante/bizare/socante argumente ale clientilor pentru a nu face o campanie. Ne-au raspuns si ne-au amuzat Liviu David (Creative Director, NEXT Advertising), Daniel Dobrin (Copywriter, McCann Erickson), Martin Balint (Creative Director, Hippos), Marius Rosu (Creative Partner, GAV), Mugur Patrascu (Partner, iLeo) si Denisa Boeru (Account Manager, Mercury 360).
Liviu David a primit doua avertismente mari, late si interesante: mare grija la campaniile cu impact prea mare si la bufnite.
Un client ne-a incuiat odata cu urmatoarea fraza:
"Nu putem face campania asta. Are prea mare impact. Vor veni prea multi clienti si nu-i putem duce pe toti."
Evident, am vrut sa-i raspundem:
"Pai sa va dam o campanie mai proasta, sa vina mai putini".
Nu am facut-o. Nici ei nu au facut campania.
Alta, care ar trebui sa intre in istorie:
Vrem logo-ul cu bufnita, dar fara bufnita. Si scoateti Lorem ipsum de sub logo, ca nu suntem tipografie.
Daniel Dobrin a fost atentionat cu maxima seriozitate cu privire la campaniile sociale de Craciun.
NU vrem sa facem campanie sociala de sarbatori, oricum noi donam mereu la casele de copii toate produsele care expira.
Martin Balint are o lista intreaga de motive. Ar mai fi continuat sa le insire, dar probabil a trebuit sa intre intr-o intalnire cu clientul.
Are fata fusta prea scurta / I se vede prea mult pielea / E prea batrana / E prea tanar(a) / Pare barbat/
Sta pe o bordura si pare ca vrea sa se arunce/
Imaginea nu se vede de scris / Scrisul nu se vede de imagine / Ideea e prea specifica / E prea ozn / Vreau si mai ozn / Eu cum vand asta?/
Unde e produsul? / Dar produsul unde e? / Produsul e prea mic / E prea mult produs / E prea abstract /
E prea prea / Ati fost prea creativi, noi suntem un brand cu picioarele pe pamant / Vrem ceva mai putin creativ / Vrem ceva si mai creativ
In principiu ati fost pe directia buna, dar nu e ceea ce ne trebuie acum, poate mai incolo / Poate dupa lansare, cand mai vindem si noi ceva / Ne place mult, dar nu e momentul oportun sa venim cu asa ceva /
Inca nu am primit raspuns (dupa o luna) / Inca nu am primit raspuns (dupa 2 luni), revin eu cu un mail /
Daca ar fi sa puna degetul pe un raspuns ce combina sarea cu piperul si cu dulceata de gutui, Marius Rosu l-ar da pe urmatorul:
E prea misto, noi ne asteptam la ceva mai asemanator cu ce am facut anul trecut.
Din ce ne-a spus Mugur Patrascu, intelegem ca "Dream Big" nu e intotdeauna cea mai buna solutie.
Cel mai funny a fost cand ne-au spus ca nu pot sa faca aceasta campanie pentru ca le-am dat o idee mult mai mare, cu care sa schimbe toata comunicarea. Si au schimbat comunicarea, dar n-au mai facut proiectul respectiv.
Nimic nu o mai poate surprinde, se gandea in sinea ei Denisa Boeru. Credea ca isi cunoaste clientul. A descoperit, insa, ca gradina argumentelor din spatele unui NU hotarat e maaare.
"Pentru ca nici concurenta nu procedeaza astfel" sau, mai mult, "pentru ca ne indepartam prea tare de concurenta" – este acea viziune de tip me-too adoptata de clientul cuminte, temator, ce prefera retetele clasice si deja testate. Dar spune-i asta unui creativ, daca vrei sa-i frangi aripile.
Totodata, devine firesc sa refuzi o campanie daca ai intarziat prea mult cu decizia privind implementarea ei. Atat de mult incat a disparut obiectul promotiei de pe piata. Si astfel, absenta sa devine cel mai bun motiv de a spune NU campaniei.
Dupa cum bine se spune in popor, si tacerea e un raspuns. Mare ne-a fost mirarea cand un client a ales sa refuze proiectul prin absenta neanuntata de la prezentare. Dupa un an de tacere, am obtinut un raspuns: in frenezia proiectelor, a omis sa ne anunte ca nu mai poate ajunge la intalnire...
Am strans o mana de motive, dar stim sigur ca mai sunt si altele ce nu vor vedea lumina zilei intr-un articol. Iar daca tu, tanarule publicitar, nu te-ai intalnit inca cu o situatie asemanatoare si ti s-a facut pofta, nu-i nimic. Mai e timp.