Uralele si bucuria au rasunat dintr-o parte. De cealalta, s-a simtit o liniste mai mult sau mai putin ingrozita. Surpriza, in schimb, s-a pogorat peste toti. Pe 16 noiembrie s-a scris o istorie dincolo de cea politica. Un cumul de factori a dus catre formarea unui precedent in comunicare: online-ul a batut TV-ul.
Ce inseamna asta pentru industrie? Aflam de la cunoscatori experimentati cat de one-hit-wonder a fost digitalul in ecuatia alegerilor prezidentiale din 2014.
Atunci cand in centrul capitalei se striga "Lasati-i sa voteze", Lucian Mindruta era in fata Ambasadei de la Paris alaturi de alti o mie de votanti, sperand ca pana la sfarsitul zilei va putea vota. N-a reusit.
Lucian e de acord ca online a batut TV-ul. Acolo apareau aceleasi fete obosite, in timp ce oamenii vii, suparati, care aveau ceva de spus, erau pe Facebook. Cand l-am abordat, prima observatie a fost: "Nu-mi vine sa cred nici mie". Iar a doua: "nu-mi explic cifrele mele".
Amatorismul face minuni
Numarul total de shares la posturi de pe pagina mea in ziua de alegeri a fost de 54.000.
Numarul total de likes a fost de 140.000.
Numarul total de vizualizati pe video postate: 2.145.000.
Numar de followers adaugat in 2 saptamani intre tururi: cca 10.000
Practic, dupa estimarea mea, macar 10% din publicul FB a vazut/citit cate ceva share-uit de la mine duminica. A fost neasteptat, socant, mi-e greu sa gasesc cuvintele bune.
Care a fost secretul? Amatorismul.
Exact, nu profesionalismul. Amatorismul. Am folosit camera de pe telefon, montata pe un bat de selfie. Doar ca in loc s-o indrept spre mine si sa ma vad eu tot timpul in cadru, ca la televizor, am ales s-o indrept pe oameni si sa-i las pe ei sa-si dea mesajele.
Doar el, 20 de secunde cu doi tineri luati de la coada, a facut aproape jumatate de milion!
Relitatea a batut facatura de realitate
A fost ziua vedetelor proaspete, ziua in care oamenii au vrut sa-i vada pe altii ca ei. De-aia Facebook-ul a batut televizorul. Pentru ca la televizor erau aceleasi fete obosite, imbuibate cu prinosul minciunilor, in vreme ce pe Facebook erau oameni vii, scarbiti, suparati si, spre seara, disperati de atatea ore la coada.
Realitatea a batut facatura de realitate din talk-show-uri. Iar eu n-am fost decat o platforma pentru ea. Ma scoateti pe mine din joc? Data viitoare va fi altul.
De acum nu se mai pot face alegeri fara social media. Si aia care va spun ca se pricep la ea in seminarii si conferinte n-au nici o idee despre forta ei.
E replicabil modelul?
Poate fi aplicat si pentru alti clienti? Da. Dar doar pentru cauze bune. Poporul Facebook are nas mai fin decat oricine.