Ionut Oprea (STANDOUT): Advertiserii au fost obisnuiti de restul pietei cu campanii seci, de expunere simpla, fara implicarea activa a audientei si rolul nostru este sa le aratam ca se poate si altfel

Ionut Oprea (STANDOUT): Advertiserii au fost obisnuiti de restul pietei cu campanii seci, de expunere simpla, fara implicarea activa a audientei si rolul nostru este sa le aratam ca se poate si altfel
O formula a echipei STANDOUT. Ionut tine in mana T-ul de la Twitter

Doamne, ce ma enervau oamenii cu bloguri acum cativa ani. Vreo 7-8 . Stateam, traiam cu ei in acelasi oras, faceam aproximativ aceleasi lucruri si, cumva, ei isi faceau toti bloguri unde aveau de povestit foarte multe lucruri. Era o mare de bloguri, unul mai neinteresant decat celalalt. Din perspectiva mea, o haterita.

Si tin minte ca mi-am pus atunci pe (Yahoo) Messenger o ilustratie la avatar care era de pe GapingVoid - o ploaie de cuvinte ingramadite care spuneau asa: "I'm blogging this, I'm blogging that, Let's blog that too" etc. Si ma simteam reprezentata. N-o mai gasesc, vi le arat pe asta si pe asta.

Oricum, faza cu blogurile n-a fost un trend. Piata s-a mai curatat intre timp de "micii intreprinzatori" si au ramas mai priceputii vorbitori cu audiente si oportunitati de venit considerabile. Despre evolutia pietei de publicitate pe bloguri si despre compania pe care o conduce, l-am intrebat pe Ionut Oprea (Fondator si Manager STANDOUT, Managing Partner Facebrands si Presedinte al Asociatiei IAB Romania).

Bloguri

Evolutia contentului
Pozitiv. Pe de o parte s-a diversificat, pe multe segmente separate de continut, pe de alta parte a crescut calitativ, bloggerii s-au filtrat, cei mai buni au devenit si mai buni in a-si alege subiectele cele mai potrivite si in a-si transmite parerea despre ele. Iar cititorii voteaza zilnic cu mouse-ul si aleg sa intre pe blogurile care ii conving cel mai mult.

In cateva zile, blogurilor participante la Studiul de audienta pe care il derulam periodic le vom trimite si cele mai recente rezultate, care ii vor ajuta pe bloggeri sa-si rafineze si mai bine subiectele si abordarile pe viitori. O sa oferim si diverse seturi de informatii utile intregii blogosfere, atat despre interesele cititorilor de bloguri la modul general, cat si pe fiecare nisa importanta in parte. 

A evoluat si continutul campaniilor. Noi, STANDOUT, consideram ca am avut o contributie semnificativa la cresterea in ponderea campaniilor a acelora care aduc rezultate, si care ii permit acestui canal sa se diferentieze semnificativ fata de celelalte canale media online. Blogurile sunt in momentul asta cel mai bun canal conversational, si impreuna cu facebook sunt singurele care pot genera rezultate semnificative in engagement si raspandire.

Iar aceasta piata de publicitate pe bloguri este totusi, unul din putinele lucruri in care suntem cei mai buni din Europa, am construit un canal comparabil cu celelalte canale online, lucru care nu s-a intamplat in tarile din jur in care n-au existat astfel de eforturi de profesionalizare.

Evolutia niselor in functie de audienta
Singura zona care a scazut, mai degraba ca numar al blogurilor mari, semnificative, de impact este cea a blogurilor generaliste. In zona asta  au ramas mult mai putine bloguri mari in momentul asta fata de acum cativa ani. Insa in functie de tipul de discurs si de comunitatea stransa pe blog, exista in continuare oportunitati pentru blogurile generaliste si le implicam in continuare intr-un numar semnificativ de campanii

Cresc permanent aproape toate segmentele/nisele cu care lucram: cooking/culinar, fashion & beauty, tehnologie, parenting etc. Si se pastreaza aceeasi regula de care vorbim la STANDOUT de ani buni: utilitate si divertisment. Au crescut fix nisele care exploateaza cel mai bine aceste directii.

A crescut si zona vlogurilor, in care am inceput anul asta sa derulam campanii cu rezultate foarte bune.

Evolutia niselor in functie de sumele atrase din advertising
La fel ca mai sus, tot zona generalista a scazut, nu atat in veniturile liderilor ei, cat in numarul blogurilor mari si mijlocii, din care unele care fie s-au micsorat fie au disparut complet. Exista acum diferente majore de volum intre audienta, respectiv veniturile blogurilor generaliste mari si cele ale blogurilor generaliste mai mici.

Segmentele specializate au crescut, aproape toate, si numarul de campanii si in volumuri totale. 

Top 5 bloguri din portofoliul STANDOUT
As prefera sa spun care sunt cele top 5 segmente specializate pe care derulam campanii:

1. Tehnologie
2. Fashion and beauty/feminin
3. Generaliste
4. Culinare/cooking
5. Travel

Publicitate pe bloguri

Valoarea bugetelor investite in 2014
Cateva sute de mii de euro, sub un milion de euro, insa cifra exacta depinde foarte mult de ce iei in calcul, doar campaniile media, sau si activitatile care nu aduc venituri directe bloggerilor: activitatile de blog relations, sponsorizarile evenimentelor la care sunt invitati bloggerii ca speakeri/participanti, samd. 

Piata in S1 2014  vs.  S1 2013
Ceva a scazut, insa nu totalul, ci doar un segment: dupa cum bine remarca un coleg de industrie, simpla implicare a bloggerilor in evenimente, ca inlocuitori ai jurnalistilor. Au crescut insa treptat, sustenabil, oportunitatile de a implica blogurile si retelele sociale pentru raspandire si engagement, ceea ce noi la STANDOUT facem cel mai bine. 

Cele mai promovate categorii de produse/ sectoare de activitate 
In general, canalul acesta este ideal pentru produsele care ies sau isi propun sa iasa in evidenta [de unde si numele agentie noastre, da :) ], care au diferentiatori puternici, care au "ceva de spus" in sectoarele lor, insa noi le ajutam pe toate prin mecanisme care ies in evidenta sa exploateze la maximum avantajele acestui mediu.

La modul general, unele tendinte sunt similare cu cele ale intregii piete, de exemplu zona de telecom este in top 3  la nivel de volume si la nivelul pietei de publicitate online conform studiului ROADS si la nivelul pietei de publicitate pe bloguri. 

Formele de promovare cerute de clienti
Clientii vor sa gasim cei mai potriviti bloggeri care sa-si implice in modul cel mai credibil, comunitatea in discutii favorabile despre produsele, serviciile pe care le vand, sau despre campaniile si actiunile pe care le desfasoara.

Nu conteaza neaparat forma, ci conteaza satisfacerea acestor nevoi intr-un mod in care doar blogurile o pot face. Sigur, asta poate implica si articole sponsorizate, si elemente de display deosebite (widgeturi interactive, de exemplu, pe care le-am folosit cu succes in multe campanii) insa si elemente mai complexe (de exemplu formulare pentru generarea de lead-uri.)

Business-ul de reprezentare

Cel mai mare proiect din 2014
Anul acesta am sustinut un proiect initiat de un blogger culinar, Cristi Roman, numit "Saptamana Restaurantelor", care printr-o campanie aproape exclusiv pe bloguri si Facebook a adus 15.000 de gurmanzi in restaurantele din Bucuresti si in cateva alte orase din tara. Asta cred ca a fost campania anului, cu doar cateva zeci de bloguri si pagini de facebook participante, insa cu astfel de rezultate care s-au materializat si in vanzari semnificative pentru cele cateva zeci de restaurante participante.

Cota de piata STANDOUT pe nisa "publicitate pe bloguri"
Noi credem ca ne consideram pe buna dreptate principala agentie de publicitate pe bloguri. Mai exista, evident, si agentii care mai fac asta, ocazional, pentru clientii lor, insa noi o facem permanent.

Inca #din2007 sustinem acest canal printr-o abordare creativa a campaniilor, prin instrumentele de masurare pe care le-am dezvoltat (precum studiul de audienta al blogurilor romanesti) precum si prin faptul ca am pastrat blogurile un canal curat, ne-agresiv, fara pop up-uri/tranzitionale/overlayere. Cred ca asta e si el un lucru apreciat de cititorii de bloguri.

Pentru 2014 estimam o cifra de afaceri neta cuprinsa intre 200.000 si 300.000 euro, in crestere fata de anul anterior. La aceasta cifra de afaceri au contribuit peste o suta de campanii si anul acesta.

Provocarile din acest business
Rezistenta la schimbare. Advertiserii au fost obisnuiti de restul pietei cu campanii seci, de expunere simpla, fara implicarea activa a audientei si rolul nostru este sa le aratam ca se poate si altfel.

Pe de alta parte, bloggerii mici, pana sa ajunga mari, incearca tot felul de variante dubioase de asa-zisa publicitate pana sa ajunga in atentia noastra, si isi creeaza idei gresite despre ceea ce inseamna publicitate serioasa pe bloguri. In ambele situatii trebuie sa explicam, sa reparam, sa convingem, dar de obicei reusim.

Care sunt formatele de care clientii se feresc?
Niciunul. Clientii nostri nu se feresc de ocazionalul feedback negativ, de faptul ca la sute de comentarii favorabile mai pot aparea si unii care nu sunt de acord cu acestea. Important este ca raspunsuril favorabile sa fie preponderente.

Ce vor clientii si nu se poate?
Noi credem in sfanta diviziune a muncii. Pentru rezultate maxime in campanii, fiecare trebuie sa-si faca treaba cat mai bine. Bloggerii sa faca ceea ce stiu mai bine, sa creeze continut. Nu sa tina prezentari, nu sa faca altceva, nu sa gestioneze campanii, etc. 

3 clienti care inteleg publicitatea pe bloguri
Evident, clientii din zona online/mobile, magazinele online, dezvoltatorii de aplicatii mobile au avantajul ca inteleg mai bine acest mediu, avand o perspectiva nativa asupra lui, si as putea numi aici mai multe magazine online, dar nu vreau sa discriminez, insa din zona aplicatiilor mobile as putea nominaliza aplicatia Clever taxi, iar din zona retailului offline pe Selgros, care a sustinut si evenimentul Saptamana Restaurantelor pe langa alte campanii in social media pe care le-a derulat anul acesta.

Din ce zone provin clientii STANDOUT?
Noi lucram cu toate agentiile care vor sa isi maximizeze rezultatele unei campanii pe bloguri (la fel cum cele care vor sa isi maximizeze rezultatele pe facebook folosesc serviciul Facebrands dezvoltat de noi in parteneriat cu Byteflux). Am ajutat si ajutam si agentii de PR sa obtina rezultate maxime, si agentii de media, si agentii de creatie, si agentii digitale/interactive. 

Suntem o agentie care tinem la relatia noastra cu celelalte agentii din ecosistem, nu incercam sa discutam direct cu clientii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related