Eugen Suman, corespondent IQads la Golden Drum 2014, ne face o recapitulare a celor intamplate intre 7 si 10 octombrie la Portoroz, in Slovenia. Cu tot cu impresii.
Contrar asteptarilor, n-o sa scriu in articolul asta ce e nasol la Golden Drum, si nici care au fost lucrarile foarte bune ignorate de juriu, sau ce ghostache s-a mai premiat la nu's ce categorie. Nope. O sa scriu fix ce mi-a placut la Golden Drum 2014.
Primul semn ca festivalul incepe sa-si revina a fost faptul ca, de data asta, chiar a fost multa lume. N-a ajuns el inca la nivelul de acum hat ani, cand despre petrecerile romanesti se vorbea in intreaga Noua Europa, dar nici ca anul trecut, cand numarai pe degetele de la doua maini si doua picioare cam toti delegatii. Inclusiv juriul.
Apoi jurizarea. Desi au fost voci care au contestat juriile de anul asta, pana la urma lipsa de experienta a juratilor (si de premii, si de work) nu prea s-a vazut in rezultate. Cu exceptiile (mari) de asteptat, cam tot ce s-a premiat a si meritat sa ia ceva. Cu un Mihai Gongu care a impus rigoarea germana si matematica pura in jurizarea de la Single Channel, si un Andreas Dahlqvist care a adus un pic din generozitatea si know-how-ul american la Multi Channel, juriile s-au achitat decent, pe alocuri de-a dreptul minunat, de misiunea pe care au avut-o de indeplinit. Iarasi un plus de mentionat e ca anul asta s-au refuzat si Golden Drum-uri si Grand Prix-uri in categoriile care nu le meritau. Comparativ cu rusinea suferita de Cannes anul asta la mana unor jurii mai galonate, Golden Drum-ul chiar a stralucit.
Si-acum sa trecem la lista cu cele mai tari campanii. Lista subiectiva, desigur. Incepem cu Grand Prix-urile. Dintre toate, cele mai bune, de departe, sunt Harley Davidson – A Piece of Freedom la Press, Vodafone – Ghita la Integrated, Katona Jozsef Theater – Giformances la Branded Content si Observator – The RGB News la Media. Primul pentru ca are un insight incredibil de puternic si totodata foarte local, dar care se potriveste ca o manusa unui brand global precum Harley Davidson, care are in ADN-ul sau "freedom"-ul; al doilea pentru ca e un product demo facut atat de bine incat a transformat un cioban din varful muntelui intr-o senzatie nationala; al treilea pentru ca e atat de destept si de simplu incat ma oftic ultra mult ca nu l-am facut eu; last but not least, the RGB News pentru ca au reusit sa convinga un post de televiziune recunoscut pentru lipsa de inima si jocurile cinice de putere sa faca o campanie sociala atat de curajoasa.
Dintre Golden Drum-uri am remarcat Red Noses Clown Doctors – Red Button la Digital pentru ca habar n-aveam ca poti face asa ceva cu televizorul, Budweiser – B:Dark pentru copywriting-ul senzational si National Neurological Institute cu Alzheimer's News Edition pentru o interpretare cu totul altfel a unei campanii de awareness precum si pentru felul in care te pune in fata problemei. Cam atat, pentru ca s-au dat foarte putine oricum, si nu toate chiar de scris la gazeta despre ele.
Si-ajungem si la Silver Drum-uri, unde am cateva care mie mi-au sunat de-a dreptul de aur. Incepem cu Leica – Zoom, o campanie radio foarte, foarte bine scrisa, atat de puternica incat iti evoca fix un spot TV in cap. Apoi Parship – No Fake Profiles, un ad atat de inovator incat ar fi putut fi, la o adica, Grand Prix la radio. La Digital, desi foarte mica, executia Kiss Against Homophobia pentru LGBTI e un statement foarte puternic pentru toleranta intr-o tara cunoscuta pentru devierea politica intr-un soi de fascism deghizat, si ma refer aici la Ungaria. Apoi Foundation Change One Life cu Movies that Change Lives, o alta executie foarte, foarte emotionala dar in acelasi timp foarte puternica, la Branded Content.
Cam astea sunt lucrarile care mi-au atras atentia, dar va invit sa aruncati un ochi pe lista completa a castigatorilor, ca sunt sigur ca o sa vreti sa ma contraziceti. Inchei cu cifre, ca am scris prea multe litere: Romania a fost pe locul 4, cu 88 de inscrieri de la 18 agentii, dupa Rusia cu 331 de la 71 de agentii, Turcia cu 184 de la 22 de agentii si Cehia cu 107 de la 22 de agentii. Daca dati o fuga prin Portoroz la anul si ma vedeti, dau o bere. Bafta.