Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie, ca sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.
Despre evolutia business-ului de PR si al agentiei BDR Associates, Catalina Rousseau (Presedinte si CEO):
Tendinte in business-ul de PR
Anul 2007 a insemnat integrarea in comunitatea europeana, o asteptata reasezare a valorilor, cum au crezut foarte multi. Ne-am pregatit in avans, incercand sa prefiguram in agentie dominantele in industria noastra, in perioada post integrare. Printre cele cateva componente lider identificate, ne-am gandit si la cultura de branding, am adus in Romania programele Superbrands, un pionierat absolut si inceputul unui regal pentru branding-ul ce urca pe podium si in Romania.
Anul 2008 a instalat insa criza economica. S-au inchis proiecte, nu s-au reinnoit contracte, s-au taiat bugetele, au inghetat campanii aflate in pregatire, s-au anulat evenimente, licitatiile devenisera rare. A fost perioada in care noi ne-am orientat catre consultanta strategica simanagementul crizei. Companiile aveau nevoie de sustinere prin forme noi de comunicare. Atunci am inceput sa dezvoltam si monitorizari specializate pe diverse segmente, pentru companiile interesate in investitii in Romania.
Se comunica mult prin presa si a fost o perioada prolifica pentru sesiuni de training in comunicare, atat in perspectiva unor potentiale crize, cat si pentru formarea unor purtatori de cuvant la nivel de companii sau institutii. Se iveau zorii comunicarii strategice, se puneau bazele unei stiinte mult mai complexe decat era PR-ul clasic, se gandea strategic si se aplicau tactici pentru a raspunde unor situatii deosebite.
Evenimentele de presa erau atat de dese pe atunci, incat am inceput sa construim scenarii creative pentru intalnirile cu jurnalistii, lucram de multe ori cu actori, sau introduceam elemente de spectacol, pentru a reusi sa facem diferenta prin concept si sa asiguram consistenta mediatizarii, mai ales in domeniile foarte publice. Au crescut in aceeasi perioada cerintele pentru o comunicare specifica unor procese economice cum au fost privatizarile mari, achizitiile sau listarile la bursa a unor companii romanesti.
Comunicarea devenea sofisticata, specializata pe domenii, pliindu-se pe reguli economice ce trebuiau respectate. In istoria recenta inseamna explozia comunicarii pe retelele de socializare, campaniile creative cu costuri mici, scazand frecventa evenimentelor de presa organizate de companii, in formula clasica a conferintei cu jurnalisti in sala. Era digitala este in plina ascensiune, citim online si comunicam online. Totusi rolul presei nu s-a incheiat.
Relatia Client - Agentie
S-a adaptat recesiunii economice. Colaborarea s-a esentializat in sensul austeritatii de bugete, a fost perioada in care unele contracte pe termen lung s-au transformat in project-based sau in activitati on call. Multe agentii au ales sa asiste acei clienti care s-au aflat in dificultate, pe bugete simbolice, evaluand realist posibilitatile de revenire a pietei si de reabilitate a bugetelor. A fost un risc asumat, care s-a dovedit in cele din urma o alegere corecta pentru toti cei ce au avut aceasta viziune, mizand pe viitor.
Cerintele de servicii ale clientilor
Nu am remarcat o uniformizare a cerintelor de servicii din partea clientilor, cred ca o asemenea intamplare ar fi sfarsitul erei comunicarii creative :)
Diversitatea solicitarilor de servicii ne-a dinamizat activitatea in agentie si este important sa spunem acest lucru pentru ca traim intr-o era a comunicarii, construita tocmai pe diversitate si mix de mijloace de transmitere a mesajelor. Iar esenta acestei evolutii o reprezinta orientarea catre creativitate, indiferent daca elaboram o strategie de campanie, un plan de criza sau daca pregatim un eveniment si indiferent de maniera de comunicare aleasa: prin mijloace clasice sau prin mediul on line. PR-ul de produs si campaniile digitale sunt activitati curente datorita frecventei cererii, mai ales in segmentul FMCG.
Cea mai inalta treapta in ierarhia cerintelor clientilor in istoria recenta o constituie insa comunicarea strategica si consultanta aferenta, doua competente strans intercorelate si bazate pe monitorizari si cercetari specializate, pe care se construiesc apoi strategii complexe de comunicare. Comunicarea strategica este cartea de vizita pentru BDR, in raport cu cei mai sofisticati clienti pe care ii asistam in ultimii ani, in Romania si pe pietele externe.
Modelele de plata Client - Agentie
Ne-am aliniat, poate prea curand, modelelor internationale de plata la termene foarte lungi, de pana la 60 de zile. Marile companii au reguli aplicabile oriunde in lume, indiferent de puterea pietei locale. In BDR lucram mult extern si asta este situatia cu care ne confruntam, nu totdeauna fericita, din perspectiva cash flow-ului.
Online/social media
Aceasta noua lume a devenit cotidiana. Absolut fiecare consultant din agentie este integrat comunicarii mediului on-line prin activitatea zilnica, fie ca este documentare, practice development sau este proiectul in derulare, de care este responsabil. Crearea si administrarea campaniilor online sunt insa mereu dublate de cereri de servicii de comunicare clasica, in domeniile economice cheie pentru care relatia cu consumatorul final nu este definitorie, asa ca profesionistii din agentie si-au dezvoltat competente complexe.
Punem accent si pe training-urile specializate pentru a fi mereu la zi. Mediul online este o latura a comunicarii, nu ne putem lipsi de celelalte in comunicarea strategica, ci dimpotriva.
Workflow
Suntem o echipa constanta in modul de lucru. Ne intereseaza sa livram, respectand termenele si sa asiguram succesul clientului. Dincolo de aceste lucruri obligatorii pentru toti oamenii din BDR, exista flexibilitate si nu ne cantonam in principii rigide, ingradindu-ne libertatea.
Atmosfera dintr-o agentie este strategia creativa poate cel mai greu de realizat, iar in BDR atmosfera conteaza enorm pentru performanta. Externalizam activitati in doua situatii: cand este prea mult de lucru si nu facem fata cu resursele interne, sau cand includem in strategiile noastre componente pe care nu le putem realiza intern, de exemplu productie video.
Evolutia business-ului BDR Associates
Ne-am extins pe alte piete, ne-am consolidat prezenta in Republica Moldova deschizand un al doilea birou local, ne-am dezvoltat divizia de PA, precum si serviciile de monitorizare, research si analize specializate, am intarit competentele de brand PR si comunicare digitala, prin mult training pentru oamenii implicati in asemenea proiecte.
Am investit mult in programul Superbrands care reprezinta astazi cea mai inalta manifestare anuala in evaluarea culturii de brand in Romania, strangand elite ale comunitatii de afaceri in juriile Superbrands si vorbind despre elitele brandingului din Romania, in Cartile Superbrands. Trebuie spus ca, pe langa faptul ca omagiaza brandingul ca si cultura contemporana, cartile Superbrands reflecta impartial imaginea pietei locale ca mediu de afaceri si de investitii, celebrand in acelasi timp creativitatea agentiilor de comunicare care construiesc, sau sustin Superbrandurile Romaniei.
Desi avem proiecte frumoase, nu e totul roz in breasla noastra, trecem din nou printr-o perioada de expectativa a mediului de afaceri, din cauza apropiatelor alegeri si a confruntarilor in plan politic, iar unda de soc, chiar daca nu e tocmai cutremur, se resimte in industrie si determina un pronostic rezervat pentru finalul de an 2014.