Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.
Despre evolutia business-ului de branding si al agentiei Storience, ne spun Stefan (Strategy Director) si Adriana Liute (Managing Partner, Storience):
Relatia client-agentie
In ultimii ani, tot mai multi clienti romani construiesc relatii corecte cu noi, consultantii de brand. Adica vad in noi niste consultanti de business, deosebindu-ne de agentiile de design sau de cele de publicitate. Ei inteleg valoarea recomandarilor noastre, chiar si atunci cand ele implica schimbari incomode de atitudine, de comportament sau de structura organizationala. Pana la urma, evolutia unui brand inseamna schimbare si managementul acesteia, iar schimbarea necesara pentru succes e de multe ori una profunda, care merge mult dincolo de comunicarea vizuala si verbala.
Evolutia cerintelor de branding ale clientilor
Completandu-si si corectandu-si perceptia asupra brandului, clientii nostri si-au diversificat treptat solicitarile. A face branding nu mai inseamna de mult doar a desena o identitate vizuala buna, desi ea continua sa fie un activ important pentru brand. Astazi, serviciile pe care le livram rezolva atat probleme clasice (constructia unui brand de la zero, reconstructia unui brand existent) cat si unele atipice (modificarea perceptiei unui brand in interiorul propriei organizatii, contributia la definirea unui produs sau serviciu inovator etc.)
Evolutia modelelor de plata client - agentie
Noi nu am observat o evolutie evidenta a modelelor de plata a agentiilor de branding. In Romania, consultantii de brand continua sa fie platiti per proiect, compensatia lor nefiind legata direct de succesul proiectului la care contribuie. Corelarea platii cu succesul proiectului e mai des intalnita in strainatate, dar chiar si acolo ramane un model minoritar. Probabil va creste si in Romania, dar nu ne asteptam sa devina dominanta nici aici prea curand.
Workflow-ul in agentii
In Romania specializarea pe domenii de activitate a consultantilor de branding este imposibila, pentru ca piata este prea mica. Ea nu va aparea decat atunci cand economia va creste mult, atunci cand vor exista multe companii inovatoare si antreprenoriale – poate de zece-douazeci de ori mai multe decat acum.
In ce priveste fluxul de lucru, colaborarea cu parteneri (companii sau freelanceri) specializati a existat si va exista dintotdeauna. Asta pentru ca multi oameni foarte buni in domenii de nisa prefera sa lucreze pe cont propriu.
Storience are o retea stabila de parteneri, iar clientii nostri sunt incantati de gradul lor de implicare in proiect. Pasiunea pentru ceea ce facem se vede si la noi si la ei, in egala masura. Pentru noi, acesta e un criteriu important de selectie a partenerilor.
Evolutia business-ului Storience
Atunci cand am inceput Storience in 2012, eu si Adriana am estimat o crestere relativ lenta a numarului de clienti si a cifrei de afaceri. Dar nu a fost asa – am ajuns repede sa lucram la capacitate maxima; suntem si acum in aceeasi situatie. Cererea pentru serviciile Storience depaseste oferta, dar noi nu vrem sa crestem extensiv, ci sa ne concentram pe gasirea celor mai provocatoare si mai recompensatoare proiecte si parteneriate. Cand scriu de provocare ma refer la lucrul in piete noi, la tipuri noi de servicii sau la diverse parteneriate cu terti. Iar cand scriu de recompensa, ma gandesc in special la calitatea relatiei cu clientul si la pasiunea acestuia din urma pentru propriul business.