Gabor Havasi are o istorie lunga atat in publicitate, cat si in cadrul McCann Budapesta. A inceput demult, in 1993, pe post de junior designer la agentia sus-mentionata. Aproape 16 ani mai tarziu, in 2009, a ajuns in pozitia de Creative Director. A lucrat pentru clienti importanti precum HBO, Durex, Coca-Cola si Walmark. A primit mai multe premii la festivaluri internationale precum Golden Drum, New York festivals, FAB, ADCH festivals sau Golden Blade.
Bine de stiut e ca se numara printre juratii Single Channel de la Golden Drum 2014. Cititi in continuare pentru a afla cum si-a inceput cariera, cum priveste industria publicitatii din Ungaria si cum ii explica mamei lui ce face in munca de zi cu zi .
For the English version please click here.
Copilaria mi-am petrecut-o pe strazile unui mic orasel numit Zirc, visand ca intr-o zi o sa devin unul dintre Mos Craciuni sau ca o sa ma fac politist.
In adolescenta mi-am dat seama ca politistii nu sunt atat de cool si ca sunt zero sanse sa devin un Mos Craciun pentru ca exista numai unul si, evident, nu sunt eu acela.
In liceu eram tipul ala care avea note destul de bune si cel mai nebunesc lucru pe care l-am facut atunci a fost sa merg cu bicicleta de la Zirc la Cracovia. 1200 de km dus-intors, prin munti - aveam doar 17 ani.
In facultate studiam Matematica si Desen, ceea ce e o combinatie destul de rara.
Ma simt tanar cand imi petrec timpul cu cei 4 fii ai mei si ma simt batran cand imi petrec timpul cu cei 4 fii ai mei.
Imi amintesc si acum ca purtam costum si cravata la primul meu interviu la McCann. Acum ca ma gandesc, pentru o pozitie de junior designer pare destul de ciudat.
Uite o poza veche cu mine:
Aceasta fotografie a fost facuta pe film pentru un print la Coca-Cola in 1993, cand am inceput sa lucrez la McCann Budapesta #selfie #beforethedigitalera
Am primit primul salariu la McCann unde a trebuit sa lucrez ca designer junior si cu banii castigati mi-am platit apartamentul si mancarea.
Prima campanie pe care am gandit-o nu a fost chiar o campanie, ci un flyer pentru Nestle. Cand ma gandesc acum, mi se pare ca e foarte cool - sau cel putin hipstereasca :)
Cele mai bune campanii la care am lucrat pana acum sunt Sexperience, campania de lansare Durex pentru regiunea CEE, o campanie de imagine pentru un mic producator local numit Hungerit si o campanie de engagement pentru adolescenti la Fanta, tot pentru regiunea CEE.
Un proiect care nu mi-a iesit, desi tare mi-as fi dorit a fost o aplicatie de acum 3 ani pentru Powerade (Coca-Cola). Ideea era sa fie un fel de ebay pentru maratonisti unde ai fi putut sa cumperi lucruri legate de alergat nu cu bani, ci cu numarul de kilometri pe care i-ai alergat. Era foarte aproape sa devina realitate.
Ca sa inteleg mai bine ce am de facut pentru un client, am testat toata gama de produse Durex cand urma sa participam la pitch-ul pentru campania in care au introdus conceptul "Durex Sexperience".
Cel mai bun sfat pe care l-am primit de la un publicitar a fost ca nu ar trebui sa uit niciodata de unde am plecat.
O lectie pe care am invatat-o pe calea cea grea a fost sa ma obisnuiesc cu ideile bagate la "sertar".
Cred ca ne-ar fi mai bine tuturor in domeniul asta daca am avea orgolii mai mici.
Ma uit la juniorii de acum si ma gandesc ca am o calatorie lunga in spatele meu cu multe amintiri frumoase. Imi doresc sa o traiasca si ei.
Sper sa lucrez cat mai des pentru clienti care ne provoaca, care cred ca muncim catre un obiectiv comun, care isi asuma riscuri, si cat mai rar pentru clienti care vor sa aleaga calea cea mai sigura.
Explicatia pe care i-o dau mamei mele despre ce fac pe plan profesional este: eu sunt tipul ala care iti distruge filmul preferat de la TV cu pauze publicitare.
Brandurile care comunica cel mai bine sunt MasterCard, Nike si Coke.
Anul acesta la Golden Drum sper sa vad ca regiunea CEE se pricepe sa gaseasca idei fresh si inovatoare. Sper si sa va solutii bazate pe insight-uri locale reale. Nu vreau sa vad campanii pentru clienti mici fara probleme adevarate de business.
A fost foarte greu sa numesc o singura campanie preferata pentru aceste categorii. O sa dau exemple cu campanii care indeplinesc cel mai bine standardele mele.
TV: Guinness - "Sapeurs". Pe langa faptul ca aceasta campanie pastreaza standardul Guiness in a produce reclame iconice, imi place asta in mod special datorita art direction-ului. Fiecare cadru ar putea fi o poza foarte reusita.
Print: Energizer - "Never let their toys die". E bazata pe un insight real, fiecare print din serie spune o poveste noua, si e usor de dus mai departe in executii.
Outdoor: Black Sabbath - "The legends return". O solutie outdoor geniala, care foloseste o realitate media foarte cunoscuta, gandita de McCann Copenhaga.
Si mai am una pentru categoria asta: British Airways - "Magic of Flying". E o idee foarte inovatoare care conecteaza lumea fizica cu canalul media si livreaza un mesaj clar.
Digital: Nivea Sun Kids - "The Protection Ad". Raspunde unei probleme reale a parintilor oferind un nou serviciu pentru a-ti proteja copiii. O solutie mobile foarte desteapta.
Ambient: Emart - "Sunny Sale". Utilizare isteata a mediului numai pentru o perioada limitata de timp, ceea ce era insasi problema care trebuia rezolvata din punct de vedere al marketingului. Nu am mai vazut o idee grozava cu QR code-uri in afara de asta.
Integrata: Vodafone - "Ghita the Social Shepperd". McCann Bucharest a construit o vedeta dintr-un cetatean necunoscut folosind numai produsul, intr-o perioada relativ scurta de timp.
In afara jobului, fac fotografii pe film si le developez singur. Fotografiez povesti umane.
Weekendurile mi le petrec distrandu-ma cu cei 4 copii ai mei.
Cartea pe care am citit-o de mai multe ori este A Son of the Circus by John Irving.
Dau mai tare cand aud melodii de Serghei Rahmaninov si Gustav Mahler.
As revedea oricand filmele facute de Wes Anderson.
Nu ratez niciodata episoadele din show-ul lui Louis C.K.
Editia 2014 Golden Drum va avea loc in perioada 7-10 octombrie in Portoroz, Slovenia.