Pai il au in comun pe Catalin Davidescu, 38 de ani, activ in viata de zi cu zi in productia de evenimente. El dezvolta din 1998 incoace un proiect care il reprezinta, si caruia s-au alaturat pe parcursul timpului mai multi oameni dedicati culturii underground, fie ca e vorba de concerte ale unor trupe hardcore romanesti, tatuaje - inca asociate cu diverse culte sataniste de multi dintre romani, sau bicicletele chopper si cruiser 100% custom-made.
Daca abia cochetati cu ideea unui tatuaj si inca n-ati invatat sa mergeti cu bicicleta, de evenimentele organizate de ei sigur ati auzit: i-au adus in Romania pe artisti precum Faith No More si Deftones. Au colaborat cu majoritatea agentiilor de publicitate; chiar acum e in derulare Caravana Bergenbier - Zilele Prieteniei, pentru care asigura tot line up-ul.
Catalin ne vorbeste in continuare despre Dark Side, un proiect tripartit sub umbrela caruia s-au adunat, deci, o afacere de booking pentru concerte, un atelier de biciclete personalizate si, din ianuarie anul acesta, un salon de tatuaje.
Inceputul Dark Side
Prima divizie, cea de booking, s-a nascut in toamna lui ’98. Bicicletele custom au aparut in vara lui 2013. Apoi tatuajele, care s-au nascut ca o anexa a intregii noastre activitati.
Booking-ul
Pe piata romaneasca de atunci erau rare evenimentele cu artisti care aveau curaj sa experimenteze alte zone muzicale decat cea mainstream. Am hotarat sa fac propriile concerte adresate unei categorii de public de obicei neglijate de organizatori si sponsori si, de aceea, foarte interesata si avida.
Job-ul meu este in productia de evenimente si au inceput sa vina tot mai multe solicitari de la clienti pentru booking-ul de artisti. Clientii preferau sa ma ocup eu de asta; artistii sunt o categorie aparte, tot ce se intampla in show biz functioneaza dupa niste reguli si daca nu ai o relatie buna cu artistii, cu managementul lor, daca nu cunosti legile scrise si nescrise, poti sa treci prin tot felul de experiente neplacute.
Volumul crestea, asa ca am oficializat business-ul care s-a conturat in 3 directii pe parcurs: booking-ul pentru evenimentele corporate, booking-ul exclusiv pentru trupele romanesti de hardcore - eu sunt un sustinator dedicat al scenei underground romanesti si vreau sa demonstrez ca, pe langa muzica buna pe care o fac trupe ca H8, Cap de Craniu, Negative Core Project, merita sa crestem nivelul per ansamblu: trupele sa aiba merchandise oficial, de buna calitate, la preturi rezonabile. In ultimii 8 ani, am adus si trupe straine ca Faith No More, Deftones, Caliban, Madball, Napalm Death, care au in Romania mai mult public decat pot sponsorii sa isi imagineze. :)
Istoricul concertelor organizate de Dark Side
Bicicletele
In primavara 2013 eu si asociatul meu voiam sa ne luam biciclete. Dar nu ne placea mai nimic din ce era pe piata si am tot cautat pana am descoperit conceptul de low-ride. Si ne-am indragostit pe loc. In prima zi am cumparat 2 biciclete, in a doua am cumparat 6, in a treia zi am comandat piese in America, in a patra zi am deschis firma.
Pe parcurs am realizat ca e foarte greu din simplul motiv ca nu exista piese, asa ca reconditionam mult, cream noi piesele. Dar fiecare bicicleta ne aduce o satisfactie foarte mare si pentru ca suntem singura firma romaneasca care face choppere si cruisere custom made, iar din ce stim, in Europa exista o singura alta firma care se ocupa cu asta.
Father & Son, o pereche de biciclete identice, una potrivita pentru un adult, cealalta pentru un copil. Le tin rezervate pentru un tata si baietelul lui
Salonul de tatuaje
E un vis al meu de ceva vreme, sa deschid un salon facut dupa standardele mele. In business-ul acesta conteaza extrem de mult artistii, asa ca am adus la salon unii dintre cei mai buni artisti din Bucuresti: Calin Raduta, Valentin 'BOB' Paraschivescu si Andreea Alex. La primele doua conventii la care am participat am fost si premiati: la Tattoo Fest Iasi am luat Best Large (Calin) si Best New School (Bob), iar la Transilvania Tattoo Expo, Bob a luat premii la categoriile Best of Day si Best of Color.
Promovare
Dark Side Booking Academy: Folosim Facebook, avem clienti corporate. Activand de niste ani pe piata, avem un renume si niste relatii de business consolidate in timp.
Dark Side. Ink Division: Pe pagina noastra de Facebook postam zilnic una dintre lucrarile executate in salon. Am facut si filme de prezentare cu artistii nostri iar, periodic, invitam artisti straini la noi in salon. Participam si la conventiile importante de tatuaje de la noi.
DarkSide Entertainment Custom Chopper: Tot pagina de Facebook e cel mai folosit canal de promovare. Foarte important este sa si ducem bicicletele acolo unde sunt potentialii clienti: mergem mult la festivaluri de muzica unde expunem bicicletele (de exemplu, am fost prezenti in 2013 la Summer Well si vom fi, din nou, si anul acesta).
Cresterea proiectului
Cel mai mult ne ajuta treaba bine facuta. La prima vedere, booking-ul, tatuajele si bicicletele custom nu par similare, dar au un punct comun important: daca nu te recomanda lumea, nu mai existi. Dincolo de promovare si marketing, conteaza parerea clientului, fie ca e om de BTL din agentie, un om care si-a facut un tatuaj sau un brand manager caruia i-am livrat o bicicleta. Daca n-ai reputatie buna, daca oamenii nu vorbesc despre tine altor oameni, in cateva luni tragi obloanele.
Monetizarea unui atelier de biciclete custom-made
Desi in ultimii ani romanii au devenit mai interesati de biciclete, inca e dificil sa monetizam atelierul. Daca spui "bicicleta chopper custom made", oamenii pun eticheta "e doar o bicicleta". Reactiile sunt total diferite cand vin la atelier si vad produsele noastre. Dar inca prea putini ajung sa viziteze atelierul.
Mi-as dori ca mai multi oameni de marketing sa inteleaga oportunitatea de a oferi un obiect 100% custom made, care poate sa exprime in totalitate brandul respectiv. Sau daca inteleg, atunci mi-as dori sa aiba mai mult curaj sa iasa din multime.
Profilul cumparatorilor romani de biciclete custom-made
Sunt oameni de peste 30-35 de ani, cu venituri superioare, majoritatea angajati in pozitii de management sau dezvoltatori ai propriului business. Ce e important de spus e ca sunt oameni liberi, care vor obiecte care sa le exprime personalitatea, creativi, neinteresati de clisee sociale. Si ne place de ei foarte mult!
Industria organizarii de concerte in Romania
E inca intr-un stadiu precar. Asta poate observa oricine, dupa cum arata vara 2014 in materie de concerte in Bucuresti fata de anii trecuti. Organizatorii depind de sponsori, nu pot trai doar din vanzarea de bilete, sponsorii sunt afectati de criza si isi diminueaza bugetele de la an la an, iar trupele trebuie sa-si ia banii in avans. E un business dificil, de aceea nu ne concentram in principal pe el.
Dar la fel de important e sa generam evenimente. In primavara am organizat Alt Fest, primul festival alternativ din Romania adresat oamenilor pasionati de tatuaje, muzica, bodypiercing, iubitori de sporturi extreme. Planuim editia a 2-a in toamna, iar de la anul speram sa putem duce Alt Fest si in tara, unde e nevoie mare de evenimente.
Investitia initiala
Nu stiu cat de relevant e sa avansez o suma, nu putem cuantifica munca si pasiunea pe care le-am investit in toate cele 3 directii, noptile pierdute in discutii interminabile sau cele in care priveam scanteile de la polizor.
Referitor la choppere si la salonul de tatuaje, e vorba de cateva zeci de mii de euro. Booking-ul e aproape imposibil de apreciat ca investitie, dar cert e ca ne-a oferit relaxarea necesara pentru a incepe un proiect nou despre care e greu sa faci previziuni - bicicletele custom. A urmat salonul de tatuaje; chiar daca e fantastic, nu poti sa faci concerte sau choppere custom in fiecare zi. Dar poti face tatuaje si-n zilele de post!
Profitabilitate
In acest moment, divizia de booking este cea mai profitabila. Pe locul 2, divizia de tatuaje si pe locul 3, bicicletele.
Dark Side in viitor
Intentionam sa extindem divizia de tatuaje cat mai curand pe alte piete. Vizam Norvegia si Irlanda momentan, insa avem in vedere si orasele mai mici din Romania. Fiind doua directii diferite trebuie sa analizam atent care din ele este mai oportuna.
Obiective
Nu am pornit cu un business plan. Pe masura ce am inceput sa dezvolt fiecare divizie Dark Side, am setat si obiective de business. Dar cea mai importanta realizare este ca tot ceea ce facem sub umbrela Dark Side ne reprezinta in totalitate – am creat un loc in care facem ce ne place, si asta ne genereaza si venituri. Vrem sa aratam ca in Romania se poate face pionierat, se poate face treaba profesionista, ca nu trebuie sa fii neamt ca sa fii atent la detalii, ca underground-ul poate sa fie si sa arate premium.