Noi, cobaii Facebook-ului

Noi, cobaii Facebook-ului

1. Experimentul
Facebook, dragul de el! Face ce face si tot ajunge sa fie criticat cat e internetul de mare. Nu cu mult timp in urma, internautii aflau despre un experiment care controla ce tipuri de postari apareau in News Feed-ul a 700.000 de utilizatori, experiment pe care Facebook il facuse fara sa le spuna celor implicati ca iau parte la asta. Unora dintre utilizatori le aparea continut pozitiv, vesel, pe cand unora continut cu caracter mai trist. Scopul: de a urmari in ce fel caracterul vesel sau trist al postarilor din News Feed influenteaza starea de spirit a utilizatorilor si caracterul postarilor lor. In termeni mai stiintifici, se numeste contagiune emotionala.Toata povestea se intampla in ianuarie 2012, iar noi am aflat despre acest experiment abia acum, in 2014, cand rezultatele lui au fost publicate intr-un prestigious jurnal stiintific american.

Cei care au ridicat vocea impotriva acestui Mood Experiment se intreaba, in principal, cat de etic e sa ai atat de mult control asupra contului personal al cuiva. La asta se adauga si faptul ca regulamentul Facebook nu interzice in niciun fel asta, mentionand ca reteaua sociala are dreptul de a se folosi de datele obtinute in scopul cercetarilor si al analizelor. O clauza destul de vaga, daca ma intrebati pe mine.  

2. Reactiile
In tot tumultul provocat de publicarea rezultatelor acestui studiu care manipula postarile utilizatorilor, Forbes realizeaza o sinteza a altor 10 experimente pe care Facebook le-a facut pe utilizatorii sai. De la cat de repede se raspandesc zvonurile, cati oameni se razgandesc in timp ce posteaza ceva pana la cati dintre prietenii tai iti sunt prieteni si in viata reala, Facebook le stie pe toate. 

Au aparut chiar si alte experimente, ca raspuns la Mood Experimentul Facebook. Agentia olandeza Just ne propune sa stam 99 de zile fara Facebook intr-un experiment numit "99 Days of Freedom". Cei care se alatura miscarii trebuie sa isi schimbe fotografia de profil cu una care anunta pauza pe care o iau, sa isi scrie un ultim status si sa dea log out. Testul vrea sa analizeze impactul pauzei de Facebook asupra starii emotionale a utilizatorilor, drept pentu care participantilor le vor fi aplicate anonim chestionare la 33, 66 si 99 de zile de la inceperea experimentului. 

Tot ca raspuns la experimentul despre contagiunea emotionala, programatoarea Lauren McCarthy a creat o extensie pentru Google Chrome care iti permite sa ii spui Facebook-ului care ai vrea sa fie starea ta de spirit, iar News Feed-ul tau se va umple de postari in concordanta cu aceasta. Daca n-ai chef de optimism debordant sau sa vezi lumea prin lentile roz, postari mai serioase, daca vrei sa te inveselesti, postari optimiste. Selectarea postarilor se face in acelasi mod in care a fost facuta in cadrul Mood Experimentului derulat de Facebook: prin Linguistic Inquiry Word Count (LIWC), un sistem care analizeaza cuvintele din postari. 

Interfata de Facebook cu extensia Mood Manipulator instalata. Observati chenarul din dreapta sus, de unde utilizatorii pot schimba ce stare de spirit le va insufla News Feed-ul lor

3. Experimentele continua
Recent, Nielsen Media Research si Facebook anuntau ca vor colabora cu scopul de a analiza ce emisiuni vizioneaza utilizatorii pe tabletele si device-urile lor mobile. Utilizatorii retelei sociale continua sa participe, fara sa vrea, la realizarea diferitelor rapoarte de cercetare si studii. Incepand cu toamna aceasta, Facebook va furniza pentru Nielsen date despre varsta si sexul utilizatorilor care urmaresc emisiuni pe smartphone-uri si tablete. Constiente de controversele provocate de recentul experiment al Facebook, ambele parti ale acestui parteneriat au declarat deschis ca nu vor incalca normele de confidentialitate ale utilizatorilor. Companiile sustin ca toate datele colectate vor ramane anonime si insista ca pun intimitatea utilizatorilor mai presus de orice.

Facebook, Facebook, ce esti tu? Un bau-bau care stie infricosator de multe despre noi fara sa-i fi spus sau o sursa nesfarsita de date care-o sa faca publicitatea sa ajunga pe taramuri nebanuite?  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related