Publicitarii romani comenteaza inscrierile si castigatorii de la editia Cannes Lions 2014. Vedeti raspunsurile lui Mihai Gongu, Director de Creatie la GMP Advertising.
Comentarii despre concluziile la care au ajuns juriile de anul asta
Am observat ca toata lumea a inceput sa critice deciziile juriilor de anul acesta. Nu cred ca un juriu de Cannes e iresponsabil, nu cred ca un juriu de creatie, in general, e iresponsabil.
Am fost in cateva jurii (nu la Cannes, ce-i drept) si pot sa va spun ca, atunci cand apare discutia medaliilor, se nasc dezbateri aprinse si se ciocnesc viziuni foarte diferite. Este exact ca in juriile din tribunalele americane - decizia nu e luata de un judecator, ci in urma dezbaterii la care participa oamenii desemnati pentru jury duty.
O campanie poate fi amuzanta pentru barbati si offensive pentru o femeie din juriu si toata dinamica salii se schimba. O campanie care pare complet fresh pentru multi poate fi un deja-vu pentru un jurat si, daca acesta poate indica o campanie foarte similara din regiunea sa, la fel, votul se va schimba.
Presedintele juriului poate juca, de asemenea, un rol decisiv. Cat se implica sau cat nu se implica.
In juriul Eurobest, acum 4 ani, majoritatea salii voia sa acorde Grand Prix pe TV unei campanii insightful, fresh si cu buget de productie minuscul (niste SMS-uri pe un ecran). Pentru ca a dinamizat toata sala, pentru ca seta un exemplu despre cum se poate face excelenta creativa cu 1.000 de euro, pentru ca era “indie”. Si mai ales pentru ca eram toti gelosi pe bugetele Nike si ni se parea too obvious sa acordam Grand Prix unei povesti de 2 minute in care apar nu doar toate vedetele fotbalului, ci si Homer Simpson. Si atunci Fernando Vega Olmos, presedintele juriului, un Mad Man veritabil, a intervenit calm si a spus doar atat:
"Do you want me to face the press tomorrow and say that “Write the Future” didn’t get the Grand Prix because we can’t afford to spend millions on our ads? It’s a bloody big idea, executed flawlessly, yes, with a ton of cash, and it moved millions."
S-a revotat, iar Nike a scris istorie luand Grand Prix-ul. Care ramane si acum unul din cele mai valoroase spoturi din istorie.
AdWeek se intreba anul acesta de ce un spot ca Guinness - Basketball, care a facut atata valva la nivel international, nu a luat nici macar shortlist - nici la Film, nici la Film Craft. Poate unul dintre jurati a povestit despre spotul Mother Dairy’s, cunoscut doar local pe piata asiatica. Nu inseamna ca oamenii din spatele "Basketball" s-au inspirat din ad-ul aparut cu 2 ani mai devreme. E foarte probabil sa nu il fi stiut. Dar e un motiv bun pentru ca acel work sa nu fie selectat, si nu va exista vreun comunicat de presa care sa explice asta.
Stiu ca e anti-romanesc din partea mea, dar insist sa fiu romanul care nu a zis nimic rau de juriu.
Ce campanii meritau premii mai mari decat li s-au acordat
Cred ca bronzurile romanesti meritau un argint. Si unele shortlist-uri meritau un bronz.
Nu foloseste nimanui insa sa devenim chibiti de culori de metale. E cea mai pura pierdere de timp. Mai util e sa ne straduim mai mult pentru a avea idei mai bune si sa luptam mai tare pentru ca ele sa intre pe aer intr-o forma cat mai creativa.
Ce campanii nu meritau toate trofeele acordate
Vezi raspunsul anterior.
Observatii despre studiile de caz ale campaniilor inscrise la festival. Ce a impresionat, ce a indignat
Nu cred ca exista un pattern in afara de faptul ca un caz bun e povestea unei idei excelente. Sunt cazuri si cu rezultate, si fara. Si cazuri cu emotie, si cazuri mai telegrafiate. Nu am vazut premiate cazuri exceptionale ale unui idei mediocre, banale.
Pareri despre campaniile inscrise de agentiile din Romania in 2014
Anul acesta au fost multe campanii cu sanse. Sunt insa cateva care ar fi meritat un caz mai limpede. Nu dau nume. Daca te gandesti ca un caz al tau putea fi mai clar, mai uman, mai big, la tine ma refer. Da, si la tine. Exista un proiect care mi-a placut mult si pe care nu l-am vazut inscris: farsa Mega Image facuta celor de la Times New Roman.
Un Grand Prix personal. Campanii-reper pentru cum vrei sa iti faci job-ul
Cred ca un Grand Prix merita campaniile care ajuta umanitatea cu un pattern replicabil si nu doar cu o initiativa. Cred ca Mihai si Raul, cei doi expati romani din New York din spatele campaniei Toyota - Meals per Hour, meritau un Grand Prix anul acesta.