Aici o sa gasiti in fiecare zi o campanie neconventionala despre care merita sa zici "ai vazut ce-au facut astia?". Zi de zi apar noi motive sa vezi publicitatea altfel, o sa le urmarim intai aici, apoi live, la ADfel, intre 18 si 24 august, la Fabrica.
Stiti de ce toti studentii la publicitate vor sa fie copywriteri? Toti aud la un moment dat povestea asta: Un cersetor orb sta asezat pe marginea unei strazi populate. Primeste bani din cand in cand, dar multi se uita si trec mai departe. Langa el, e un carton scrijelit cu mesajul "SUNT ORB. AJUTATI-MA". Intr-o zi, un copywriter il observa, scrie niste cuvinte pe carton si pleaca. Din acel moment, cutia cu marunt a cersetorului zangane fara pauza de la banii primiti. Copywriterul adaugase numai 3 cuvinte. Mesajul spunea acum: "E PRIMAVARA SI SUNT ORB. AJUTATI-MA".
Asta-i povestea in original, cea care i se atribuie lui David Ogilvy. Cealalta varianta, care s-a viralizat online, are niste neajunsuri.
Ne-am adus aminte cum am auzit fiecare povestea asta la un moment dat, pornind de la campania isteata peste care am dat. Agentia The Cyranos McCann a creat pentru Arrels Foundation, un ONG din Barcelona care lucreaza cu oamenii strazii, o campanie care porneste de la cartonul pe care il poarta fiecare cersetor. Impreuna, au organizat un workshop de tipografie prin care literele scrise de mana ale unor oameni care locuiesc pe strada sa fie slefuite si transformate intr-un font comercializat pe platforma HomelessFonts.org.
Deocamdata, 5 fonturi au fost definitivate si sunt disponibile pe site, altele 5 fiind in dezvoltare. Pretul unui font pentru uzul personal (persoane fizice) e de 19 euro, iar companiile platesc 290 euro. Toate profiturile merg, desigur, catre fundatie, pentru adapostirea, mesele si asistenta medicala primite de circa 1400 de oameni fara locuinta.
Astfel, campania iti da ocazia sa alegi un font umanizat, cu un nume si o poveste in spate. In loc sa mizeze pe soc, cum a facut de pilda campania Fuck The Poor, McCann si Arrels au ales o abordare rationala. Nu au apelat la santaj emotional si la sentimentul de vinovatie pe care il ai cand ti se spune mai mult sau mai putin delicat ca esti meschin, ci au creat un win-win situation, si au oferit componenta de poveste. Platforma anuleaza profilul cersetorului oarecare si prezinta situatiile oamenilor nevoiasi, situatii care nu sunt la ani lumina distanta de voi si de mine:
Loraine a venit in Spania pregatita de vacanta, nu de cersetorie. Dar a ajuns pe strazi pentru ca, dupa ce pasaportul i-a fost furat si folosit in mod ilegal, nu a putut sa si-l innoiasca. Jose Luis a lucrat ani de zile in industria hoteliera pe post de bucatar. Din cauza varstei, nu si-a mai gasit de lucru. Si-a pierdut casa din lipsa banilor, si asa a ajuns pe strada.
Primul brand care a folosit unul din fonturi (Loraine): vinul Valonga (Spania)
Am vazut inca odata cum creativitatea poate merge mana in mana cu cauzele sociale. Vrem sa vedem cat mai multe exemple la Zilele Culturale ADfel, unde asteptam cu mic, cu mare, ONG-uri care sa vina cu activari de tot felul si sa ne uimeasca.
Daca vrei sa participi, trimite-ne un mail la adresa [email protected] cu o descriere a ONG-ului in care lucrezi si a proiectelor voastre, alaturi de doua propuneri de activari neconventionale pentru eveniment.