Ati fost anul asta la Festivalul de Film Victoria? Ori da, ori ba, trebuie sa va spun de campania de comunicare care l-a insotit, si vorbesc aici in special de 4 spoturi care au surprins perfect atmosfera oraselului mic peste care, intre 26 si 29 iunie, urma sa vina un festival de film. Asta a fost tagline-ul campaniei: "Oras mic, festival mare". Ideile spoturilor i-au apartinut lui Andrei Morariu (Director, Festivalul de Film Victoria/FFV), inspirat fiind de propria copilarie petrecuta in Victoria. Intr-unul din spoturi apare chiar una dintre vecinele lui de bloc de cand era mic, transformata in vedeta peste noapte: tanti Cornea.
Nota: Andrei Morariu e Andrei al lui Sinuca, care a lucrat la spital
Echipa a primit si un premiu pentru initiativa de a revitaliza cinematografic oraselul Victoria, anume Premiul special pentru Tineret – "Exista viata dupa Titanic!" la editia cu numarul 5 a Galei Premiilor Participarii Publice. Urmariti aici cum Andrei vorbeste despre ultima productie de film care a trecut prin Victoria – Titanicul lui James Cameron, lansat undeva prin 1997, deci acum vreo 16-17 ani.
Andrei si Laura Ducu (PR & Communication Manager, FFV) ne-au spus povestea festivalului si a campaniei, gandita si implementata 100% in-house. N-am reusit sa ajung inca pe acolo, dar va spun: cititi, urmariti, fiti cuceriti si apoi, planuiti-va concediul pe 2015 in consecinta, ca mine.
Andrei (al doilea din stanga) si Laura (a doua din dreapta) la Festivalul de Film Victoria 2014
IQads: Care a fost ideea creativa de la care ati plecat cu aceasta campanie?
Laura Ducu: Oras mic, festival mare :) Am considerat ca rezultatele primei editii au demonstrat ce am crezut de la bun inceput: ca Festivalul de Film Victoria poate fi unul mare. Am vrut, de asemenea, sa scoatem in evidenta faptul ca editia cu nr. 2 vine cu multe lucruri in plus: competitie de scurtmetraj si documentar, proiectii pentru copii (Victoria copiilor), expozitie si instalatie, ateliere noi. Ca atare, chiar daca orasul Victoria e unul mic, Festivalul a devenit unul mare. De aici am pornit.
IQads: Ce obiective v-ati propus sa atingeti cu campania?
Laura Ducu: Am vrut sa marim awareness-ul Festivalului, sa aducem mai multi oameni din afara orasului Victoria decat anul trecut, sa cream in jurul Festivalului o comunitate activa si implicata, care sa constientizeze problema oraselor post-industriale si importanta, respectiv potentialul, regenerarii urbane prin cultura.
IQads: Care a fost ideea strategica a campaniei?
Laura Ducu: Am gandit campania ca un fel de puzzle, fiecare saptamana din 10 mai si pana pe 20 iunie avand asignat un topic de festival: voluntariat, concerte, lungmetraje invitate, activitati de festival, selectia finala a competitiei + juriul oficial, motive pentru care sa vii la FFV. Ideea era ca, pana la finalul campaniei de comunicare, sa se creeze o imagine de ansamblu, sa se defineasca in mod complet ceea ce Festivalul aduce in Victoria si fiecare componenta sa fie descrisa ca o poveste de sine statatoare. Imaginea finala era una complexa, completa care spunea clar: FESTIVAL MARE.
IQads: Care sunt povestile din spatele celor 4 spoturi?
Andrei Morariu: Toata povestea spoturilor a plecat de la o intamplare pe care am trait-o intr-un magazin din orasul Victoria. Am intrat in magazin impreuna cu colegii mei si oamenii asezati la coada au inceput sa susoteasca: "uite-i pe aia cu festivalul". De aici mi-a venit ideea primului spot, cel cu baietelul alergand. Atunci cand se petrece ceva intr-un oras mic, toata lumea stie. Ideea de baza pentru toate cele 4 spoturi a pornit de la intrebarea: "Ce se intampla cu un oras mic peste care vine un festival mare?" In Victoria, la ora 22:00 nu se mai aude nici musca, iar noi am venit si am petrecut pana in zori. Asta e ceva!
IQads: S-a improvizat pe parcursul filmarilor?
Andrei Morariu: Am incercat sa respectam scenariile, dar pe parcurs au intervenit tot felul de situatii neprevazute. Cand filmam in turnul bisericii, un baiat din echipa a tras clopotul, nestiind ca daca tragi o singura data inseamna incediu... Asadar, a trebuit sa sun la pompieri si sa le explic ca filmam un spot si nu e nevoie sa intervina :) Un moment ilar a fost si cand ne-am trezit cu un localnic imbracat in pijama la biserica strigand "doamna Muresan, ce tragem clopotele aiurea?"
"Ne place viata si stim s-o traim"
Nici spotul cu tanti Cornea n-a fost lipsit de aventuri. Baietelul care apare in el s-a trantit la un moment dat pe jos zicand ca el nu mai alearga deloc. Pesemene ca obosise dupa ce a alergat 4 ore.
IQads: Ati lucrat si cu actori profesionisti, si cu localnici. Cum s-a desfasurat colaborarea cu localnicii?
Andrei Morariu: In spotul cu politistii joaca doi actori profesionisti (Ionut Oprea si Maria Garbovan), iar in cel cu imnul o puteti vedea pe actrita Ioana Chitu. In restul spoturilor sunt vecini, prieteni si rude :) Tanti Cornea este chiar tanti Cornea, vecina mea de deasupra de cand sunt mic, iar cealalta "tanti" este vecina din casa de langa. Pe mine ma cheama Andrei, iar pe mama mea o cheama Sinuca si a lucrat la spital :) In spotul cu derularea covorului prin oras, actorul este asistentul de camera. S-a intamplat asa deoarece localnicul ales initial nu a mai aparut la filmare. Frizerul este Ionica, frizerul orasului, care a facut toata dimineata curat in frizerie, ca doar filmam acolo, nu?
O fi vreun film - Asa lung?
Ultimele pregatiri: covorul rosu din Victoria
Modul acesta de lucru nu e motivat doar de criterii de buget si productie. Prezenta unor figuri locale, simboluri de zi cu zi ale celor din Victoria, au asigurat spoturilor autenticitatea. Iar pentru locuitori, au facut festivalul si mai mare. Nu se intampla des ca ei sa fie pe ecrane, nu?
IQads: Unde au fost difuzate spoturile?
Laura Ducu: Noi le-am folosit in mediul online pre-festival, iar in timpul Festivalului au fost pe ecranele din Victoria (indoor si outdoor). Ele au fost preluate pe perioada campaniei de comunicare si de catre televiziunile locale. Ne-am bucurat foarte mult sa vedem incantarea si emotia oamenilor din Victoria la fiecare difuzare a lor. Au aplaudat de fiecare data, chiar si in ultima zi, cand era clar ca ele nu mai sunt o noutate.
Andrei Morariu: Trebuie sa amintesc ca tanti Cornea este acum o vedeta locala: nu mai poate merge pe strada fara sa fie felicitata, sau fara ca un copil sa strige dupa ea "tanti Cornea, tanti Cornea la ce ora e filmul cu Andrei?"
IQads: In afara celor 4 spoturi, mai sunt si alte creatii incluse in campanie?
Laura Ducu: Da. Inainte sa definitivam spoturile, au fost lansate alte materiale vizuale care sa ne sustina campania: un set de visual teasers (cu diverse tagline-uri), afisul, flyere, bannere. Primele comunicari au aparut in februarie, cand am lansat apelul "Combina-ti filmul la Festival" si prin care am facut cunoscuta competitia de anul acesta, regulamentul si deadline-ul pentru inscriere. Perioada intensa de comunicare s-a desfasurat intre 10 mai si 24 iunie, dupa ce inscrierea filmelor si a documentarelor s-a incheiat.
Campania a fost declinata cu preponderenta in mediul online, am mizat mult pe puterea social media (N.R. Facebook, YouTube, Vimeo) si pe cea a partenerilor media din zona de going-out. Outdoor-ul si interventiile la radiou au jucat si ele un rol important, mai ales la nivelul comunicarii locale (ruta Brasov – Sibiu).
IQads: Ati lucrat cu vreo agentie sau casa de productie in realizarea campaniei?
Laura Ducu: Intreg Festivalul si toata partea de comunicare si promovare sunt facute integral in-house. Anca Oproiu este cea care a trecut ideile lui Andrei in scenarii si a regizat spoturile. Ea si Andrei au impreuna un mic studio de creatie, Flip Studio, nefiind la prima colaborare.
IQads: Ce buget a avut campania?
Laura Ducu: Costurile de productie pentru spoturi au constat in inchirierea unei camere profesioniste si a catorva lumini pentru o zi de filmare, plus benzina dus-intors pana la Victoria. Restul e bunavointa, prietenie si mult voluntariat din partea celor care au crezut in noi si au vrut sa ne ajute.
IQads: Cum s-a diferentiat editia din 2014 a festivalului fata de cea anterioara?
Laura Ducu: Ca structura de festival, principala diferenta fata de prima editie a fost Competitia de ScurtMetraj si Documentar si lansarea conceptului "Trofeul Victoria". Anul acesta au existat si doua spatii de proiectie la Casa de Cultura, permitandu-ne sa difuzam si proiectii speciale pentru copii. Au fost mai multe filme in program. Localnicii au fost mai receptivi, dar si-au manifestat in continuare apetenta pentru documentar.
O evolutie pozitiva pentru noi este si faptul ca mult mai multe persoane au dat curs invitatiei noastre si ne-am bucurat foarte tare sa vedem ca au revenit si invitati de anul trecut. Per total, putem afirma cu siguranta ca editia a doua a FFV a fost una mai matura. Din toate punctele de vedere: echipa, program, selectie, activitati desfasurate, strategie de comunicare.