CaziNoul din Constanta prinde viata la inceput de august

CaziNoul din Constanta prinde viata la inceput de august

Am vazut la un moment dat pe Facebook o postare care ne indemna catre un tur virtual al cazinoului din Constanta. Intrat, vizitat. Si apoi am observat ca vizitei virtuale ii era atasata eticheta before. Pentru ca, aparent, un grup de oameni lucreaza si la versiunea after: vor incerca sa revitalizeze cazinoul parasit printr-o serie de evenimente programate la inceputul lunii august. Pentru CaziNou, au creat si o campanie de crowdfunding, valabila pana pe 13 iulie.

Am aflat si ca proiectul nu e singular: Calup e o platforma de regenerare urbana care coopteaza oameni constant: arhitecti, artisti, designeri. Impreuna, se dau peste cap pentru a valorifica astfel de spatii, majoritatea bucurestene, prin organizarea de evenimente artistice si culturale. O lasam pe Cristiana Tautu, fost agent literar si actual PR pentru Calup, sa povesteasca mai multe despre ce i-a motivat sa porneasca in drumul regenerarii urbane.

Cum s-a format Calup
Calup s-a nascut intr-o gasca de prieteni cunoscuta sub numele de Casa Lupu. Ideea proiectului s-a supus unei discutii in grup, in urma careia s-a format nucleul acestui proiect: un arhitect, un fost agent literar convertit in PR si event planner, si un regizor care in viata de zi cu zi se ocupa aproape exclusiv de Calup. Echipa extinsa e formata din tineri activi in industriile creative, in majoritate arhitecti.

Ideea
Mai intai a fost ideea Calup. Apoi a trebuit sa identificam cum se numeste ceea ce isi propune sa faca. Conceptul de regenerare urbana suna, pe vremea aia, complicat si cu o tenta de elitism, insa rezultatele research-ului pe proiecte care se misca in aceeasi zona la nivel global ne-a facut sa intelegem ca nu il putem incadra altfel, din cauza complexitatii manifestarii sale.

Obiectivul Calup
Initial am gandit lucrurile la o scara un pic mai mica. Ne propuneam sa deschidem cladiri aflate in impas prin evenimente culturale care sa le readuca in atentia publicului si sa le introducem intr-un traseu mental colectiv al spatiilor valoroase din oras. Intre timp, ne-am dat seama ca functionam ca o platforma pentru arhitecti, designeri si artisti, care implica si educa publicul in directia conservarii patrimoniului construit, dar activeaza si in directia atragerii atentiei investitorilor (actori foarte importanti in regenerarea urbana) asupra acestor cladiri.

Etape de lucru cu spatiile noi
Prima faza este documentarea spatiului, pe baza careia identificam scenarii viabile economic si cultural, pe care le punem in scena cu ajutorul unei amenajari dedicate, creand un concept de eveniment unic, adaptat spatiului.

Urmeaza faza de implementare, in care gasim parteneri si sponsori, incepem promovarea evenimentului in timp ce amenajam spatiul si, intr-un final, deschidem. Evenimentele pop-up sunt adresate publicului larg si se concentreaza pe a pune in valoare si a da viata unui scenariu posibil pentru spatiile populate.

Ultima faza este cea de feedback si concluzii. Incercam sa invatam din fiecare interventie si sa fim obiectivi vis-a-vis de rezultate.

Despre CaziNou
CaziNou este urmatoarea noastra interventie, un proiect de redeschidere temporara a cazinoului din Constanta, intre 1 si 10 august. Planuim un program cultural intens care va revitaliza cladirea simbol a Constantei, intr-un cadru interactiv si prietenos.

CaziNou este primul proiect din afara Bucurestiului,  si primul de asemenea amploare. Cea mai importanta si relevanta cladire art nouveau din Romania, cazinoul e probabil si unul din cele mai incarcate edificii din punct de vedere cultural si sentimental din Romania, mai ales daca vorbim de cele fara nici o functiune.

E prima data cand ne concentram atentia asupra unui simbol arhitectural al unuia dintre cele mai mari si importante orase din Romania, asa ca strategia interventiei s-a schimbat putin, concentrandu-se pe obiectivul de educare si implicare a publicului. Fiecare zi va avea o tema diferita, explorand caracterul flexibil al spatiilor cladirii si multiculturalismul specific zonei.

Incepand de saptamana urmatoare, incepem lucrarile premergatoare evenimentului, reparatii minimale si igienizarea spatiului, faza pentru care am lansat o campanie de crowdfunding. Mai multe informatii despre proiect se gasesc la crestemidei.ro/CaziNOU si calup.ro.

Colaborari
Pana acum tot ce am facut a fost realizat de echipa noastra. CaziNou este primul proiect in care am cerut ajutorul unei agentii de PR - Kool Media - care ne-a ajutat in atragerea sponsorilor locali.

Promovare
Pana acum, cel mai puternic canal de comunicare a fost social media. Avem cativa parteneri media care ne sustin la fiecare interventie, dar pe langa ei cooptam publicatii si media specifice fiecarui eveniment in parte. Pentru CaziNou, avem parteneri media de masa, alaturi de cei traditionali.

Monetizare
Evenimentele in sine aduc o parte de venituri, insa in general acopera doar o parte din investitia interventiei. In plus, incercam sa atragem sponsorizari, dar e destul de dificil, in parte pentru ca proiectul nostru nu are efect imediat, ci se intinde pe termen lung. Ne-am dori un partener traditional care sa sustina proiectul nostru, asa ca am avut mai multe discutii in aceasta directie si speram ca se va intampla curand.

Rezultate
Spre bucuria noastra, avem semnale pozitive legate de cladirile activate pana acum. Am revitalizat interesul investitorilor pentru cladirile activate si readus aceste case pe harta spatiilor interesante pentru public, dovada fiind propunerile de evenimente pe care le-au primit proprietarii. Spre exemplu, de NAG (noaptea alba a galeriilor), Masaryk 25, conacul pe care am intervenit la sfarsitul anului trecut, a gazduit o expozitie H’art.

Cresterea proiectului
Probabil ca cel mai important argument e actualitatea subiectului si nevoia stringenta de a se crea awareness in zona ocrotirii si pastrarii patrimoniului construit. Calup a fost intampinat cu entuziasm si bineinteles ca ne-a ajutat si asta, dar cel mai important e ca din ce in ce mai multi oameni inteleg motivul pentru care proiectul nostru este unul sustenabil si de viitor.

Calup in viitor
Uneori ne imaginam cum ar fi daca ar exista un program public de a revitaliza spatii aflate in impas prin implicarea artistilor, arhitectilor, urbanistilor si designerilor. In Taipei se intampla deja asta de ceva ani si sunt programe in multe alte tari care merg pe ideea asta intr-o masura sau alta, asa ca de ce nu ar fi posibil si la noi?

Realist vorbind, Calup e un Sisif care spera sa impinga cat mai multe case in circuitul activ cultural si economic si sa ajute cat mai multi artisti emergenti sa se manifeste intr-un mediu prielnic si non-institutionalizat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related