Alina Popa, care conduce de cateva luni Divizia de Consumer de la proaspat rebrand-uitul Golin, raspunde intrebarilor noastre despre conturile pe care lucreaza echipa ei, oportunitatile pietei romanesti de PR, dar si problemele acesteia.
IQads: Ocupi functia de Head of Consumer Division in Golin de la inceputul anului. Care au fost cele mai importante campanii si proiecte pe care le-ai coordonat in aceste luni?
Alina Popa: O intrebare la care as fi raspuns si in somn in urma cu cateva luni, asta pentru ca tot ce respiram era coordonarea proiectelor. Ma trezeam in miez de noapte cu gandul la clienti, timing-uri si task-uri din planning. Acum, odata cu noul meu rol, lucrurile s-au schimbat destul de mult. Nu mai este vorba doar despre coordonarea proiectelor in sine, ci mai ales despre coordonarea oamenilor. A fost un shift destul de brusc. Ce ma facea sa zambesc inainte era o campanie pe care o duceam din .ppt pana la consumator asa cum imi doream. Acum, invat sa ma bucur pentru ce fac oamenii din echipa mea, satisfactia vine atunci cand simt ca i-am inteles, ca i-am ajutat sa faca ce le place, sa fie buni si, in consecinta, sa creasca la randul lor proiectele asa cum stiu ca o pot face. Si au crescut multe proiecte frumoase de cand suntem in noua formula, Electrolux Design Lab, Mobile Kids – dezvoltat pentru Mercedes, Luna Sanatatii Orale – Colgate, Ora de Nutritie – Transavia, DeLuxe Paste – Lidl sunt numai cateva dintre acestea.
IQads: In ce zona a PR-ului simti ca efortul de convingere a clientului a ramas mare? (schimbare de strategie, cumparare de noi studii, investitii in noi canale de comunicare etc)
Alina Popa: Cand vrei sa iei o fata de pe strada, sa o vopsesti blonda si sa spui ca este Marlyn Monroe, you’re setting up to fail. Marilyn a fost Marilyn pentru ca...Marilyn. Asa este si in jobul nostru. S-a propagat aceasta idee ca PR-ul este ieftin. E ca si cum decizi sa te mariti cu fata mai saraca, gandindu-te ca nu trebuie sa o scoti la un suc. PR-ul este mai ieftin decat advertisingul, e adevarat. Insa, pentru a obtine rezultate, trebuie sa fii dispus sa investesti corect. E firesc sa nu poti sa conduci un Mercedes daca esti dispus sa platesti doar o Dacie.
IQads: Viitorul PR-ului e in digital? De ce? Si cum abordati la Golin aceasta directie?
Alina Popa: Videoul nu a omorat radioul, asa cum anuntau niste versuri cu ceva vreme in urma. Doar i-a redefinit rolul. Daca inainte ne strangeam in jurul radioului pentru a fi la curent cu ce se mai intampla in lume, odata cu aparitia TV-ului, radioul a devenit un companion. La fel e si cu online-ul. Digitalul nu va anula mediile existente. Printul, weapon of choice al PR-ului de altadata, va continua sa existe. Insa se va redefini. De fapt, deja o face. Practic, jucatorii raman aceiasi, insa regulile jocului se schimba constant. Online-ul devine regina, insa diferenta nu o fac cei care au regina pe tabla, ci cei care au o strategie buna de joc. La asta lucram in permanenta, sa ne imbunatatim strategia de joc. Iar asta inseamna pentru noi dezvoltarea Bridge-ului, echipa noastra dedicata de online care monitorizeaza acest mediu si asigura reactii instante pentru clientii nostri, dezvolta campanii relevante si comunica in timp real cu toti stakeholderii.
IQads: Daca ar fi sa alegi trei caracteristici principale ale pietei locale de PR, care ar fi acelea?
Alina Popa: Pasiune, competitivitate, creativitate.
IQads: Care crezi ca e cea mai mare problema a pietei de comunicare de la noi? Dar cea mai mare oportunitate?
Alina Popa: Cred ca in momentul de fata, printre altele, poate dintr-o lipsa de maturitate a pietei, poate din cauza impredictibilitatii, nu exista un standard unitar al industriei. Trebuie ca jucatorii sa inteleaga ca, de fiecare data cand vindem ieftin, sub standard, afectam nu doar propria echipa, ci intreaga piata. Si, pana la urma, afectam insasi imaginea industriei noastre. Iar asta nu ajuta pe nimeni. In momentul de fata, nu simt ca jucatorii din piata de PR fac front comun pentru a-si ridica industria.
Privind insa partea buna a lucrurilor, rezultatele spectaculoase pe care le au anumite agentii din Romania contribuie enorm la imaginea PR-ului. Clientii incep sa inteleaga ca aceasta disciplina este eficienta si nu o mai trec la nice to have in buget. De fapt, multi dintre clienti au inteles ca este vorba despre IDEE, legata direct de obiectivele de business. Iar aceasta idee poate veni de la oricine, fie ca vorbim de agentii de PR, advertising sau online. Aceasta este zona in care piata de PR din Romania se poate dezvolta extrem de mult. Sa fim creativi, dar nu de dragul creativitatii, ci al rezultatelor traduse in vanzari.
IQads: Cum a fost prima jumatate a lui 2014 pentru Golin?
Alina Popa: Un lucru e clar: nu ne-am plictisit deloc. Suntem pe o panta ascendenta de ani de zile si, pentru a ne mentine tractiunea, consolidarea si dezvoltarea portofoliului sunt esentiale.
Cand driverul principal este sa dezvolti parteneriate de durata cu clientii tai – Electrolux fiind cel mai bun exemplu, o echipa alaturi de care suntem de peste 12 ani – incepem, si continuam, fiecare an in forta. Caci tot ce am pus pe foaie in 2013 pentru clientii nostri „traditionali” a inceput sa fie pus in practica. La toate aceste proiecte, deja stabilite, se adauga provocarile venite din partea unor clienti noi care s-au alaturat echipei Golin.