Pe fundal de declansatoare, un Gulliver cu par alb si lung statea in fata presei la Cannes Lions considerand ca nu merita sa fie acolo si ca raspunsurile lui nu ii multumesc pe jurnalisti si intreba dupa fiecare raspuns pe care il dadea: "Acum pot sa plec la masa?"
Regizorul Joe Pytka a primit anul acesta la Cannes trofeul Lion of St. Mark pentru contributia majora pe care a avut-o in sporirea creativitatii in industria de comunicare si a trebuit sa le raspunda jurnalistilor la intrebari. Trofeul St. Mark a fost castigat inainte de Lee Clow (2013), Dan Wieden (2012) si Sir John Hegarty (2011). Joe Pytka a regizat numeroase spoturi difuzate la Super Bowl si a lucrat cu vedete ca Madonna, Michael Jordan, Tom Hanks, Tiger Woods sau Marlon Brando. A regizat si videoclipuri pentru The Beatles, John Lennon si Michael Jackson. La capitolul premii, munca lui Pytka a fost recunoscuta cu 2 Grand Prix-uri la categoria Film, pentru Pepsi - "Archaeology" (1985) si John Hancock Financial Services - "Bill Heater" (1986), cu 7 premii Palm d'Or si 2 trofee la aniversarea Cannes Lions de 50 ani pentru regie si productie.
Din intrebare in intrebare, la un moment dat, vorbind despre ce defineste perioada in care ne aflam, Joe Pytka a spus:"Una dintre problemele care afecteaza acum creativitatea in publicitate e lipsa antreprenoriatului. Multe dintre agentiile de astazi sunt parte din grupuri mari, iar publicitatea devine tot mai mult un bun de consum. Cred ca e mai bine sa ma rezum la a spune asta."
Dar nu a fost lasat sa spuna atat, asa ca a continuat.
"Cand am cunoscut cei mai buni publicitari erau toti antreprenori si erau dispusi sa isi sacrifice relatiile cu clientii cu care nu erau fericiti. Acum, cand agentiile fac parte din marile corporatii, tot ce conteaza e profitul."
Pytka i-a dat exemplu pe Ed McCabe, care i-a spus odata celui mai mare client al lui ca nu vrea sa mai lucreze cu el pentru ca e a pain in the ass, pe Hal Riney, care si-a concediat cel mai mare client din acelasi motiv, pe George Lois, care mai degraba ar sari pe geam decat sa cedeze in fata dorintelor cu care nu e de acord ale clientului, si pe Carl Ally, care zicea: "Am nevoie de 5 clienti, daca nu imi place vreunul il concediez si iau in locul lui altul de care imi place."
"Acum nu exista asa ceva", a zis Pytka. "Cand esti un om creativ ai nevoie de foarte mult curaj ca sa-ti faci treaba. Daca te uiti peste umar si niste accounti se preocupa de cum sa-ti factureze orele, cum poate asta sa nu te distraga de la munca? Sa faci munca de creatie e coplesitor, e nevoie de tot ce ai tu mai bun ca sa poti face ceva onest si special, in special pe baza brief-urilor pe care le primesti azi de la client. Ti se da un produs oribil care nu are nicio identitate si despre care clientul vrea sa spui ca e cel mai bun din lume. Si saracul tip creativ, care la 12 ani avea un talent, sa scrie sau sa deseneze, si acum lucreaza intr-o agentie de publicitate pentru ca ii e frica sa fie artist, primeste brief-uri din astea si trebuie sa faca ceva din ele. Cat de chinuitor poate fi asta? Sunt clienti pe aici? Nu o sa mai primesc nimic de lucru. Poate pot sa vand premiul. Cum am ajuns sa vorbesc despre asta? Concluzia e ca acum nu mai exista asa ceva. Publicitatea de azi e ca un vas care isi intinde navodul si ia tot ce pica, nediferentiat. Acum asa e, nu se mai face nicio filtrare."