De parca n-ati sti, este sezonul Cannes, fie ca vorbim de festivalul filmelor, venit primul pe lume, sau de corespondentul sau publicitar Cannes Lions. Asa cum personalitatile din lumea filmului si publicitate se mai intersecteaza si pe la Cannes, multi regizori si actori ajung sa se atinga si de una-doua-zece campanii de advertising pe parcursul carierei lor. Despre cateva reclame mai spre domeniul absurdului, in care am putut vedea vedete de la Hollywood alaturi de alte celebritati, am scris aici.
Am dat intre timp si de alte colaborari intre branduri si regizori sau actori celebri, anume Tilda Swinton si Gus van Sant. Ambele spoturi sunt pentru branduri de masini si fac astfel nota discordanta, pentru ca produsul vizat de celebrity advertising e, de regula, parfumul. Am decis sa ne amintim de cateva dintre reclamele care au reunit personalitati din lumea filmului si va chemam cu noi.
Incepem. Tilda Swinton a decis sa-si imprumute imaginea pentru o noua campanie Mercedes-Benz, pornita prin scurtmetrajul de mai jos, lansat acum cateva zile. Nu rosteste niciun cuvant, dar nici nu are nevoie. Daca pe ea nu o poti decat aprecia, scenariul spotului induce un pic in eroare. Poate ne ajutati cu niste interpretari in comentarii.
Si va mai dam unul, in aceeasi idee: filmuletul de mai jos aminteste intrucatva de primul, are o atmosfera cu un plus de bizar, si este din nou cu Tilda Swinton in rol principal. Clipul a fost realizat pentru brandul scotian de haine Pringle of Scotland in 2010.
Continuam cu al doilea brand de masini din lista, pentru care a lucrat de data asta Gus van Sant, regizorul unor filme ca Good Will Hunting, Elephant sau Milk. Celor 3 spoturi care iti dau impresia ca urmaresti complet altceva decat o reclama la masini le putem critica mesajul, daca suntem mai cinici. E totusi vorba despre BMW. Cel mai reusit credem ca e cel de mai jos, iar pe celelalte doua le gasiti aici si aici.
Desi foarte ocupat in ultimul an, Matthew McConaughey a gasit timp sa filmeze alaturi de Scarlett Johansson un spot regizat de Martin Scorsese, care, in sfarsit, ne aduce in linia parfumului: The One de la Dolce&Gabbana. McConaughey apare alaturi de Scarlett Johansson intr-o mini-poveste a unui date, impregnata de atmosfera high-life-ului din Manhattan, dar se opreste cam aici. Pregatiti-va sa ridicati un pic din spranceana:
Martin Scorsese a mai facut un spot pentru un alt parfum, Bleu de Ciel de la Chanel, prin 2010. De data asta, ritmul e ceva mai rapid, protagonist este un alt actor, Gaspard Ulliel. In spot ni se povesteste despre conflictele interioare ale unei vedete, dar intr-un mod cam supraincarcat si, in consecinta, la fel de editat.
Daca Scorsese se provoaca si vrea ca in reclamele lui sa existe niste povestioare, Nicholas Winding Refn nu se complica atat de tare. Si chiar din filmele lui (Drive, Only God Forgives) stim ca prefera scenariile atmosferice, fara a simti nevoia sa introduca prea multe fire narative. Ramane la decizia fiecaruia ce si cum prefera, dar spoturile pe care le-a facut pentru 2 parfumuri de la Gucci si Yves Saint Laurent vorbesc de la sine. Rolurile principale au revenit unor actori cunoscuti: James Franco (pentru parfumul Made to Treasure de la Gucci) si Jessica Chastain (Manifesto, de la Yves Saint Laurent).
Trecem la Guy Ritchie si spotul pe care l-a regizat pentru H&M in care David Beckham face o cursa in chiloti, pe strazi si prin gradini, inexplicabil contra-cronometru, pentru a-si recupera prosopul alb preferat. Despre campania H&M din care a facut parte spotul am scris aici.
Wes Anderson face parte din categoria regizorilor cunoscuti pentru implicarile succesive si reusite in lumea advertisingului. Despre spoturile Prada (intre care s-a strecurat, din nou, un parfum) la care a mai lucrat cititi aici; in continuare va invitam sa ne amintim de un spot pentru American Express din 2006, in care regizorul ne plimba cu el pe platourile noului lui film – pe atunci, pare-se, fictiv. Dar daca in timp ce va uitati la The Grand Budapest Hotel, v-a trecut un sentiment de deja vu, iata si sursa:
Incheiem cu inca un regizor activ in lumea publicitatii, David Fincher pe care il stim dupa filme ca Fight Club, Se7en si The Social Network, dar si pentru implicarea in serialul House of Cards. Desi dificil de ales un singur spot, l-am ales pe urmatorul, care, ati ghicit, promoveaza un parfum, Downtown de la Calvin Klein, si o are in rol central pe Rooney Mara, devenita celebra dupa rolul din The Girl with the Dragon Tattoo.