Incepe. Maine in sfarsit incepe. El, Campionatul, unde nici un meci nu e un simplu meci si nici un gol nu-i doar un gol.
Imi si imaginez agitatia care-a cuprins lumea publicitatii mai pe la inceputul anului. Prin agentii din toata lumea motoarele de cautare vedeau doar cuvinte precum "football", "Brasil's symbols","Rio", "World Cup history", iar "brainstorming despre campania pentru Cupa Mondiala" era cel mai important task de pe lista de to-do. Messi, Neymar, Xavi si alti fotbalisti renumiti isi mai treceau in agenda cate un "filmat spot pentru brandul X". Ei bine, acum, in pragul Campionatului Mondial, a venit timpul sa culegem roadele si sa trecem in revista campaniile cu si despre fotbal care au iesit. Sunt multe, iar lista nu e exhaustiva cu siguranta.
Incepem cu brandurile din categoria de mancat si de baut. Ceva n-ar fi fost firesc daca McDonald's n-ar fi avut o campanie in care sa-si arate sprijinul pentru sport (desi niciun sportiv de performanta sau macar aspirant nu cred ca-si permite sa puna gura pe un hamburger). Campania se numeste GOL!, e semnata de DDB Chicago si The Marketing Store, iar spotul e plin de jonglerii cu mingea. McDonald's a schimbat si ambalajele cartofilor cu aceasta ocazie, care acum au pe ele si un QR cod care le transforma intr-un teren virtual de fotbal.
Coca-Cola, un alt brand ale carui produse cred ca se regasesc mai rar in cosul de cumparaturi al sportivilor, sarbatoreste diversitatea si ne spune ca pasiunea pentru fotbal este universala. One World, One Game este numele campaniei semnate Wieden+Kennedy Sao Paolo.
Pepsi nu putea nici el sa lipseasca de pe lista brandurilor care au marcat la capitolul "campanie despre Cupa Mondiala", asa ca au lansat Now is What You Make It, campanie creata de 180LA. Spotul e filmat pe strazile din Rio de Janeiro si ii are ca protagonisti pe Stony, vedeta a YouTube-ului, pe Messi, Robin van Persie, David Luiz, Sergio Ramos, Sergio Aguero, Jack Wilshere.
Powerade, brand de bautura energizanta, alege sa spuna in campania sa de Campionat Mondial povestile mai multor atleti pe care fotbalul i-a salvat si i-a facut sa uite de dificultatile prin care treceau. Mai multe despre campanie am scris aici.
Heineken le prezinta barbatilor din intreaga lume o solutie pentru clipele in care vor sa se uite linistiti la fotbal iar partenerele de viata ii bat la cap cu tot felul de nimicuri: organizarea unei sesiuni de reduceri la pantofi, care sa coincida cu datele meciurilor. Despre aceasta campanie si controversele pe care le-a cauzat am scris aici.
Ca fotbalul e ca o religie pentru unii stim de mult. O bere braziliana, Foca, propune transformarea fotbalului intr-o religie in adevaratul sens al cuvantului, cu acte si tot ce trebuie. Scopul final urmarit: practicantii sa fie invoiti de la orice activitate ar avea de indeplinit in timpul meciului, pentru a-l putea urmari in pace.
Trecem la categoria imbracaminte si accesorii. Nike si adidas sunt brandurile ale caror logo-uri nu vor lipsi de pe piepturile fotbalistilor. Campania de Campionat Mondial a Nike se numeste Risk Everything si a fost creata impreuna cu agentia Wieden+Kennedy. Primul spot lansat ne arata cum un grup de pusti sunt inspirati de idolii lor pentru a juca fotbal cat de bine se poate:
In cel mai recent spot din campania Nike avem de-a face cu o animatie in care cei mai buni jucatori din lume trebuie sa se lupte contra clonelor lor, pentru a pastra meciurile spectaculoase.
In spotul adidas e vorba tot despre o fantezie, un vis mai exact: Messi viseaza ca are de jucat un meci foarte important. Ca si in viata reala, alege sa se dedice in totalitate jocului. All in or Nothing e numele campaniei, care a fost creata de TBWA.
Spotul Beats by Dre ne vorbeste despre Jocul dinaintea Jocului, si este semnat de R/GA SUA.
Urmatoarea categorie de branduri cu spoturi despre Cupa Mondiala este cea de servicii. In spotul din campania sa, Visa il trimite pe Usain Bolt, endorserul brandului, in Brazilia. Desi destul de celebru, Usain reuseste sa treaca neobservat si sa se infiltreze pe terenul de fotbal in calitate de jucator. In spatele spotului se afla Saatchi&Saatchi Londra.
Banco de Chile (o banca din Chile, dupa cum cred ca ati intuit deja), isi arata suportul fata de jucatorii echipei nationale si le ureaza sa aiba un parcurs usor in urmatorul spot, semnat de Y&R Chile.
La categoria mass media avem un prim spot de la ESPN, care vine cu o concluzie usor filozofica: la fiecare patru ani, cand sunt meciurile Campionatului Mondial, lumea are un singur fus orar.
The Sun reinventeaza karaoke-ul, imprumutandu-i putin din febra fotbalistica a momentului. In loc sa curga ca niste subtitrari, versurile curg pe spatele unor fotbalisti:
In fine, Campionatul Mondial a determinat Brazilia sa isi faca si ea o campanie publicitara. Lansata cu aceasta ocazie, noua campanie ne arata ce altceva mai e de vazut in Brazilia in afara Campionatului Mondial. Altfel spus, ne arata motivele pentru care oamenii vizitau tara inainte de Campionat.
Mi-ar placea, in incheiere, sa va las cu o vorba-n portugheza. Dar cum nu stiu limba, inchei cu o mult mai banala intrebare: cu cine tineti la CM 2014?