Astazi sunt bijutier

Astazi sunt bijutier

Dintre toate cursurile existente pentru antrenarea fortei creative, probabil ca numai sa faci bijuterii nu te-ai gandit. Sau din contra, poate doar asta te gandesti ca ti-ar placea sa faci dupa 8 ore de campanii, colegi, excel-uri, brief-uri, clienti, telefoane si mail-uri. Indiferent care ti-e povestea, daca vrei sa treci de cealalta parte a mesei de lucru, din postura de spectator in cea de maestru bijutier, trebuie sa incepi cu inceputul. Sau sa continui cu mijlocul, daca esti deja initiat, si sa devii mai bun.

Noi auzisem de Assamblage de la un designer aspirant in bijuterie si ne-am gandit sa ne interesam un pic, pentru ca ne place abordarea lor si ne gandim chiar sa incercam si noi sa ne facem propriile bijuterii. Pana la urma, cate viziuni, atatea feluri de bijuterii ar putea fi - probabil si cate-un public pentru ele.

Bijutieri de ocazie, dar si bijutieri profesionisti, sa il ascultam pe David Sandu povestind despre proiectul pe care l-a initiat in 2010 si care s-a cristalizat de-a lungul timpului in functie de feedback-ul si dorintele celor interesati de domeniu: Scoala de Bijuterie Contemporana Assamblage.


David Sandu

Despre David
Am inceput sa invat bijuterie in atelierul lui Vlad Gherghiceanu in 1988, in clasa a VIII-a. Apoi, urmatorul pas a fost UNARTE. Am inceput la sculptura si am teminat la arte decorative si design. Fara sa-mi dau seama, decat mult mai tarziu, modelul pedagogic al lui Vlad m-a urmarit pe parcursul facultatii si al continuarii invatarii de unul singur.

Ceea ce am invatat acasa, la parintii mei, a tinut de felul divers in care poti citi o carte sau poti alege sa intelegi o idee. Un exercitiu de semantica foarte incomod de multe ori si care are riscul simplu de a te plasa mental la marginea  lumii in care traiesti. Tot acasa la ai mei am fost molipsit de mitul lui Stahanov si al artei facute pe viata si pe moarte, fara latura ludica sau experimentala , pe care mult mai tarziu am reusit sa o descopar.

Ideea unor cursuri de bijuterie
A pornit de la numarul mare de persoane care mi-au cerut sa ii invat sa lucreze in acest domeniu. Indirect, cererea lor constanta m-a organizat si am inceput sa sistematizez atelierul si cursurile.Toate aceste lucruri s-au condensat si au evoluat de-a lungul timpului in ceea ce este Assamblage la momentul de fata.

Echipa Scolii Assamblage
S-a format din cei care absolvit cursurile de bijuterie. Intai, Andreia Popescu - economista, antreprenoare si mama, apoi Alis Lalu, corporatista si antreprenoare multi-tasking. Ele au devenit parte permanenta din atelierul scolii - in momentul acesta Andreia este cea alaturi de care tin trei dintre cursurile principale, iar Alis tine cursurile de weekend, cu tematici tehnice speciale.

Apoi a urmat Alina Carp. Initial absolventa de medicina, Alina s-a format la scoala Alchimia din Florenta, iar in cadrul scolii tine un workshop care are ca tema rasinile si mix-urile de materiale diverse si rasini. Echipei i s-a alaturat ulterior si Izabella Petrut, absolventa de arte la Cluj si absolventa Alchimia, la Florenta. In prezent, Izabella lucreaza, preda si expune in Viena. Profesorii nostri au venit din toate mediile, adusi in acelasi loc datorita pasiunii pentru bijuterie.

Momentul important de organizare a scolii si de incepere a unei comunicari coerente a fost intrarea in echipa a Valentinei Buzamurga - absolventa SNSPA si cu un master in studiul imaginii si arte vizuale in cadrul CESI. Contributia Valentinei este una majora in tot ceea ce insemna PR, comunicare si organizare de evenimente.

De la teorie la practica
Pana la concretizarea sub o forma definite a scolii, am urmat ceea ce cursantii mi-au cerut. Am reusit, de fapt, sa calibrez foarte realist piata cu ceea ce eu puteam oferi. M-am subordonat, fara indoiala, cererii existente la momentul acela. Am dezvoltat cursuri si workshop-uri diverse si functionale. Nu am teoretizat excesiv ceea ce predam. Am extins atelierul si am adus scule noi, treptat, pe masura ce le-am simtit lipsa.

Evolutie
Impotmoliri au fost putine. Am avut un singur curs in aproape 4 ani pe care nu l-am tinut pentru ca nu am avut inscrieri, un aspect care pana acum a fost semnificativ in evolutia proiectului.

Pentru mine a fost extrem de important momentul de acum 2 ani in care am reusit sa imaginez evolutia scolii Assamblage in timp. Am inteles catre ce ma indrept si ce trebuie sa devina aceasta scoala. Momentul de crestere vizibila a fost acum 1 an si jumatate, de cand tinem mai mult de un curs pe luna, in fiecare luna. Iar recent am avut primul profesor strain invitat, pe Elisa Deval, de la scoala Alchimia din Florenta. A fost cu noi doua saptamini, pentru doua workshop-uri cu adevarat nemaipomenite. Si pregatim al doilea workshop in colaborare cu Alchimia, la finalul acestui an. Va fi, cu siguranta, o colaborare constanta.

Public tinta
Assamblage este o scoala pentru oricine doreste sa invete arta bijuteriei contemporane. Pentru asta e nevoie sa iti dai seama ca nu stii, ca nu te pricepi, dar ca acest lucru se poate schimba. Cei mai multi oameni care vin la noi sunt fie corporatisti care vor sa evadeze spre o alta lume prin schimbarea carierei, fie oameni cu educatie si preocupari creative sistematice care au nevoie de la noi de limbajul tehnic al bijuteriei pentru a se putea exprima profesionist.

Sunt oameni cu deschidere personala si in curs de schimbare a directiei profesionale. Nu toti continua sa lucreze constant bijuterie. Cred, insa, ca pentru toti a fost important sa treaca pe la noi.

Cursurile mai in detaliu
Curricula este foarte simpla. Un puzzle, un sistem modular, o formula la care poti adauga mereu elemente noi. Intre cursuri e nevoie de practica, de exersare si imprietenire cu uneltele si materialele.

Cursurile de initiere, in care se predau tehnicile de baza, pot fi sprijinite ulterior prin adaugarea de workshop-uri cu teme tehnice autonome. Astfel, informatia oferita este una de tip sedimentar - pe o baza clara se poate adauga, in timp, mai multa informatie. Cu simplitate, vorbim si facem, pe rand, lucruri cu cap si coada, care se articuleaza intre ele firesc.

Promovare
Valentina a ales sa comunice numai lucruri concrete, fara mood-uri si poezie. Si am urmat-o in decizia ei. Acest mod de promovare a dus la un mecanism simplu: cu un site, o pagina de Facebook si un newsletter lunar. Periodic realizam si activari prin participari la evenimente de profil sau organizari de evenimente proprii, prin intalniri si ateliere demonstrative. Apoi, sunt absolventii care au luat contact cu noi la cursuri si care ne recomanda mai departe, oameni carora le multumim mult pentru generozitate.

Am mers pe ideea informarii si nu pe cea a entertainment-ului si a fost bine.

Dezvoltare
Cresterea a fost posibila doar printr-o participare constanta la cursuri, dar si prin faptul ca un procent constant dintre absolventi isi infiinteaza ulterior propriul atelier si se lanseaza ca designeri independenti. Numarul participantilor de la Autor, RDW, Made in ro etc, ne recomanda mai departe. La fel si Project A, targul absolventilor scolii, in care numarul de aplicanti creste de la o editie la alta.

Monetizare
Am inceput proiectul cu ceea ce aveam in atelierul propriu si cu un set sau doua de scule noi pentru inca 2 persoane. Erau 4 bancuri de bijutier la inceput in sala de curs - acum sunt 8 si uneori 9. Nu am avut un business plan initial, deoarece nu am gandit acest proiect ca pe o afacere. Acum, insa, lucrurile au capata o noua dimensiune, am ajuns sa planific si sa pun in forma cat mai clara detaliile logistice.

Scoala nu este insa un business si atat. Este un proiect-vocatie. Ma vad facand asta inca multa vreme si vreau sa progresez ca profesor si ca viziune, pentru a putea sustine acest proiect la potentialul lui viitor.

Assamblage pe viitor
Pregatesc de ceva vreme cursul de un an, care trebuie sa devina in timp un modul de trei ani, cu o curricula de formare profesionala pe de o parte, si cu componenta de arta contemporana, pe de o alta parte. De asemenea, contactul cu scoli din Europa va fi unul constant si afilierea Assamblage la unul dintre sistemele de invatamant european este provocarea anilor urmatori.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related