Astazi s-a lansat editia cu numarul 18 a Media Fact Book, analiza care ofera o radiografie a pietei de media din Romania, editata anual incepand cu anul 1997 de Initiative Media, parte a grupului Interpublic MediaBrands. Studiul integral poate fi vizualizat si descarcat in forma digitala aici, si este accesibil de pe orice device.
La evenimentul organizat de GolinHarris in cadrul sediului Initiative Media s-au adunat jurnalisti pentru a afla cele mai noi statistici privind piata de media din CEE si Romania. Au vorbit din partea Initiative Alexandra Olteanu (Managing Director), Ruxandra Stefan (Strategy & Planning Director) si Raluca Mateescu (Integrated & Digital Media Director), in prezenta lui Octavian Popescu (Managing Director), numit "parintele produsului Media Fact Book".
Prezentarea a avut 3 parti, privind mai intai trend-urile si evolutia pietei de media in Europa Centrala si de Est, abordand apoi situatia mediului TV in Romania atat in 2013, cat si in 2014, iar in final, evolutia mediului digital intre utilizatorii romani.
Europa Centrala si de Est
Prezentarea Media Fact Book 2014 a debutat cu capitolul dedicat Europei Centrale si de Est privind asemanarile si diferentele in piata media pentru 16 tari din regiune. Piata de media a CEE se afla pe un trend usor pozitiv, inregistrand o crestere de 1%. Piata se arata mai stabila aici decat in intregul Uniunii Europene, unde s-a remarcat o scadere de 0.5%. S-a vorbit la acest capitol despre 3 clustere formate de tarile din CEE analizate raportat la criza in perioada 2008-2013: primul cluster, format din Albania si Republica Ceha, descrie o evolutie pozitiva atat la nivel de dezvoltare economica, dar si de investitii in piata de media. Al doilea cluster (Croatia, Ungaria, Slovenia si Serbia) prezinta tendinte de scadere ale economiei, piata de media fiind corelata in acelasi sens. Romania face parte dintr-un al treilea cluster (alaturi de Bulgaria, Bosnia si Herzegovina, Estonia, Macedonia, Letonia, Lituania, Muntenegru, Polonia si Slovacia) si cel mai mare, unde, desi s-au inregistrat cresteri economice marginale, investitiile in piata de media au scazut semnificativ.
Imaginea de ansamblu se poate rezuma la un optimism moderat, a spus Ruxandra Stefan.
Piata de media in Romania
Conform Media Fact Book 2014, piata locala a inregistrat o evolutie stabila in perioada 2012/2013 (305 milioane euro net), pentru anul 2014 fiind estimat ca investitiile in publicitate vor ajunge la o valoare similara (306 milioane euro net).
"Sunt 3 ani de stabilitate binemeritata pentru piata media din Romania – si, daca cumulam semnalele pozitive care au venit in primul trimestru al acestui an din sfera consumului si a creditarii populatiei, ne putem face deja o prognoza optimista ca in 2015 vom simti mult asteptata crestere a pietei de media locale", a declarat Alexandra Olteanu.
TV
In 2013, nivelul volumelor de media in piata TV s-a situat in jurul valorii de 193 milioane euro net, revenind la valoarea din 2009 si preconizand sa isi pastreze valoarea in 2014. TV-ul mentine o cota de piata de 63% in 2013, fata de 64% in 2012.
Daca anul trecut se estima ca OUG 25/2013 va duce la scaderi in investitii de 10 milioane euro net, situatia nu a stat asa. Nu s-au inregistrat scaderi ale volumelor media din TV provocate de Ordonanta, efortul de mentinere in parametri stabili a pietii fiind preluat de clienti, agentii si statii TV, care au alocat resurse suplimentare de oameni, timp si resurse juridice pentru ca procesul sa se desfasoare la aceleasi standarde.
Estimarile pentru anul 2014 privind TV-ul raman dependente de schimbarile aparute odata cu grila de toamna, insa cert este ca lupta pentru audienta se desfasoara in continuare intre CME si Intact.
Privind celelalte canale media din Romania, radio-ul se mentine in 2013 la acelasi nivel fata de 2012 cu o cota de piata de 6%, print-ul se afla intr-o continua scadere de la 8% in 2011 si 7% in 2012, ajunge in 2013 la 6%, iar OOH-urile au scazut de la cota de piata de 10% in 2012, la 9% in 2013. Trend-urile de scadere se mentin pentru 2014.
Investitorii principali in publicitate au fost cei cu produse din categoria cosmetice, igiena si ingrijire, cu 38 milioane euro net, serviciile de telecomunicatii mobile cu 36 milioane euro net, produsele si serviciile medicale si optice, cu 31 milioane euro net, si brandurile de bere cu 19 milioane euro net.
Pentru 2014, estimarea Media Fact Book este ca valoarea volumelor de media din TV se va mentine la acelasi nivel.
Mediul digital
Singurul mediu in crestere in 2013 pentru Romania este cel digital (+12% fata de 7% in 2012), , investitiile ajungand la 46.2 milioane euro. Pentru anul 2014, cresterea preconizata fiind de 8%, concretizata in investitii de aproape 50 milioane euro.
In Romania exista aproximativ 12 milioane de useri online (rata de penetrare de 57.9% in randul populatiei cu varsta cuprinsa intre 16-74 de ani), peste 88% dintre acestia utilizand frecvent internetul. In zona urbana, rata de patrundere ajunge la peste 70%, in timp ce in mediul rural, la 41%. Rata de utilizare a internetului pe mobil a crescut in 2013 cu 35%.
"Incepand cu 2014 se remarca o scaderea a volumelor de display local cu aproximativ 10%. Zona de performance media reprezinta motorul cresterii digitalului – cu rate de crestere in 2013 si 2014 in jurul a 25% (Google Display, Facebook) si mai nou zona de Real-Time Bidding - care pleaca de la volume relativ mici – dar inregistreaza cresteri mari anual – peste 60%", a spus Alexandra Olteanu.
Capitolele dedicate zonei de digital din Media Fact Book 2014 au fost realizate alaturi de BPN Romania.