Creative Arts este un hub bucurestean de cursuri si ateliere creative, unde putem merge cand vrem sa invatam tehnici handmade - design textil, croitorie, crosetat, daca ne intereseaza modelling-ul, styling-ul si accesorizarea, decoratiunile, cum sa lucram creativ cu hartia sau daca vrem, pur si simplu, sa ne dezvoltam creativitatea.
Proiectul a pornit acum 4-5 ani, cu targul handmade Gradina cu Artisti, ne-a spus Anca Spiridon (Project Manager, Creative Arts). Acolo, oamenii puteau nu doar sa-si cumpere bijuterii, haine sau decoratiuni, ci erau pusi fata in fata cu tehnicile de executie ale obiectelor respective.
In prezent, Creative Arts isi continua demersul educativ nonformal si pregateste in paralel o noua dimensiune - cea de atelier de productie creativa, avand in plan sa se dezvolte pe partea de organizare evenimente, realizare de decoruri, costume, ambalaje si alte proiecte care tin de creativitate pusa in practica. Despre toate acestea ne spune in continuare Anca, careia ii dam cuvantul.
Echipa Creative Arts
Ca sa ma folosesc de metafora logoului nostru, copacelul creativ, Alexandra este initiatoarea si radacina proiectului, eu ca Project Manager sunt tulpina care ii da directia, Geo - cea mai fresh minte din Creative Arts si responsabila cu comunicarea - reprezinta cumva ramurile care tot cresc, iar trainerii nostri multi sunt fructele mai dulci, mai acrisoare sau mai amarui, de fiecare data cu un gust surprinzator.
Alexandra are 10 ani de PR, marketing si organizare de eveniment. Dupa ani de zile in care am fost ca busola langa magnet, eu am descoperit ca sunt buna la a fi people person si am gasit in Creative Arts provocarile de care imaginatia mea are nevoie, iar Geo vine dupa multi ani de mass media cu o viziune proaspata si structurata despre comunicarea unui concept despre care nu se scrie in carti.
Creative Arts nu se mai ocupa doar de cursuri creative, deci putem spune ca suntem echipa de planning (Alex, eu si Geo) care a facut dintr-o pasiune un job fulltime, inconjurata de trainerii care sunt creativi fie de dimineata pana seara, fie in timpul liber, cand sunt implicati in proiectele noastre.
Ideea din spatele proiectului
A fost odata ca niciodata un eveniment numit Gradina cu Artisti unde, acum 4 (sau 5?) ani, publicul unui targ de obiecte realizate de artisti handmade a fost pus pentru prima data fata in fata cu procesele tehnologice pe care le presupune realizarea oricarui astfel de artefact. A fost un proces complex si necesar in care am demitizat artistii, rugandu-i sa isi impartaseasca know how-ul, dar in acelasi timp i-am apropiat de oamenii care au inteles efortul depus (timp, energie, imaginatie, resurse materiale si suflet, in primul rand) pentru realizarea unei opere mai mari sau mai mici.
La mijloc au fost 2 mari motivatii: mai intai, necesitatea de a face arta accesibila publicului prin intelegerea si asimilarea etapelor de realizare a unui tablou, a unei bijuterii sau a unui tricou pictat. In al doilea rand, componenta de educatie - care e, cumva, coloana noastra vertebrala - ne-a impins sa ne scoatem creativitatea in strada.
Nu ne-am propus ca obiectele realizate la cursurile noastre sa fie la nivel profesionist, nici sa formam artizani pe banda rulanta. Importanta pentru noi este perspectiva pe care ne dorim sa o schimbam in toti cei cu care interactionam. Mizam pe inocularea esteticului si a creativitatii in orice domeniu, de la e-mailurile trimise clientilor pana la decorarea tortului pentru aniversarea celui mic. E o stare de spirit pe care e bine sa o ai si, cand o ai, e foarte indicat sa o exploatezi.
Trainerii Creative Arts
Am crescut vertiginos si avem aproape 30 de traineri cu care lucram pe varii proiecte si ar dura ceva sa povestesc despre fiecare.
Langa noi s-au adunat incet-incet Cristina, Angi, Dana, Sasa, Stef, Coszi si toti ceilalti care navigheaza pe marile creativitatii cu motoarele la maxim, care ne provoaca de fiecare data sa tinem pasul cu energia lor si sa le punem ideile in practica.
Unii sunt artisti fulltime de la prima respiratie, altii au renuntat la corporatii si birocratie ca sa traiasca in ritmul acesta incert si alert, iar ceilalti varsa in proiectele noastre preaplinul ce le ramane dupa scoala, joburi, familie. Impreuna formam un organism care gandeste, respira si traieste creativ.
De la prima idee pana la lansare
La Gradina cu Artisti s-a cristalizat conceptul Atelierului Mobil, care a iesit in strada, in mall-uri, la targuri, la evenimente mai conventionale sau complet out of the box. Astfel, s-a strans un nucleu de traineri de diverse tehnici (unii sunt si acum alaturi de noi), iar de la workshopuri punctuale, s-au pus bazele cursurilor de alt fel de arte, cele de lunga durata (intre 1 si 4 luni). S-au lansat site-ul, blogul si pagina de Facebook, si de atunci tot crestem.
Provocari
Nu tin minte sa fi avut impotmoliri propriu-zise, ci mai degraba puncte in care ne-am dat seama ca publicul nu e pregatit pentru o idee pe care o avem sau ca nu (mai) e momentul sa promovam o anume activitate.
Cand am realizat ca piata e saturata de cursuri si workshopuri si a trebuit sa ne identificam diferentiatorul, a fost o provocare sa ne regandim tematicile, sa iesim in fata cu atelierele si cursurile mixte pentru curiosi (N.R. care integreaza mai multe tipuri de activitati in jurul unei teme, precum decoratiunile) si sa punem accent pe experienta participantilor.
Public tinta
Ne adresam in primul rand celor care stiu ca ne-am nascut unici si nu are sens sa murim copii ale altceva, celor care au macar un os creativ, fie el un os din degetul mic sau o intreaga coloana vertebrala, celor ce gandesc, analizeaza si isi asuma alegerile – lor ne adresam si de ei avem nevoie.
Mergand la evenimente si sustinand proiecte variate, ajungem in scoli de stat si particulare, in parcuri, in corporatii, in ceainarii si cafenele, in muzee si cinematografe. In mall-uri nu mai mergem de ceva vreme. :) Ne plac oamenii deschisi la minte, care iubesc provocarile si nu se tem sa iasa din zona lor de confort.
Curricula Creative Arts
De-a lungul timpului am tot experimentat: am inceput cu cursuri "clasice" de hobby: chitara, pictura, modelaj. Apoi, pe masura ce am interactionat cu tot mai multi oameni si am primit feedback, am simtit nevoia sa ne diferentiem de celelalte cursuri de arta si am gandit cursurile mixte, pentru cei cu timp putin si curiozitate invers proportionala.
A fost nevoie sa ne provocam si sa raspundem la propriile noastre provocari. Am inlocuit panzele cu PET-urile, am facut mozaicuri din doze de aluminiu si am alunecat pe toboganul reciclarii creative care pompeaza idei de ceva vreme. Ne-am apropiat de zonele de fashion, de dezvoltare personala si chiar de parenting, am trecut si prin etapa activitatilor de schimbare de perspectiva, care nu se finalizeaza neaparat intr-un obiect.
Promovare
Pentru ca e testat ca orice tine de creativitate e molipsitor, am iesit foarte mult in afara cu atelierele. La inceput, am mers la foarte multe evenimente, mai mult sau mai putin relevante, unde am cunoscut tot soiul de oameni. Acum ne alegem cu grija evenimentele la care participam si gandim de fiecare data proiecte-concept, mici evenimente in cadrul celor mari.
Anul acesta suntem misteriosi, o sa plimbam vreo doua expozitii si cateva instalatii si nu o sa mai tinem multe workshop-uri demonstrative, vrem sa se mai si intrebe oamenii cum se face ceva. ;)
Investitia initiala
N-as sti sa spun, dar a fost recuperata si tot reinvestita. Suntem un business care se autosustine.
Surse de venit
Sunt cursurile si workshopurile individuale in scoli, firme, ceainarii, am facut productie de evenimente creative, ne-am implicat in evenimente ale partenerilor unde imaginatia ne-a fost testata pentru a ne putea plia pe tematica, si producem si itemuri creative (ambalaje neconventionale, decoruri, costume, cadouri personalizate).
Monetizarea e o poveste mai complicata: sunt multe entitati care presteaza workshopuri de arta si creatie pe la diverse evenimente, unii gratuit, unii contra cost, altii in baza unor donatii.
E greu pentru public sa inteleaga de ce la un eveniment o activitate e gratuita, iar la altul costa, si se orienteaza destul de des catre cele gratuite, astfel devalorizandu-se activitatea in sine. Nu e usor sa ii faci pe participanti sa inteleaga ca volumul de munca depus e similar si, chiar daca nu sustin ei o taxa de participare, cineva o sustine, fie ca e vorba de organizatorul unui eveniment, de departamentul de marketing al unei firme sau chiar de prestator.
Noi am rezolvat simplu: suntem un business care investeste si care are cheltuieli. Ne orientam catre deal-urile care ne pot sustine, caci ultimul rabat pe care il facem e de la experienta participantilor. Dupa trei ani de activitate, cred ca ne diferentiem si prin profesionalism si calitate, am muncit mult cu totii ca sa ajungem la acest nivel si nu ne vindem sub valoarea pe care ne-am castigat-o.
Preturile cursurilor
In preturi se calculeaza investitia in material si trainer, costurile fixe si ce se mai intampla prin contabilitate. Nu ne-am dorit sa avem cele mai mici preturi de pe piata, dar nici nejustificat de mari. De-a lungul timpului am descoperit ca pretul e putin relevant pentru participantii nostri. Pretul justifica know how-ul, abordarea, profesionalismul si seriozitatea cu care tratam orice proiect pe care il derulam, fie el un workshop in mediul corporate, un curs de croitorie sau realizarea unei instalatii cu copiii in parc.
In viitor
Cursurile vor ramane mereu un proiect al Creative Arts la care vom lucra cu drag, chiar daca le regandim frecvent si reinventam totul, de la tematici pana la abordare.
Vazand feedback-ul participantilor si avand confirmarea ca a invata pe cineva sa coasa, sa picteze sau sa foloseasca tehnici de improvizatie pentru a se exprima inseamna ceva mai mult, vom incerca sa ajungem in continuare la cat mai multi creativi nestiuti. Ne dorim sa le oferim arta si creatia ca refugiu, ca terapie, ca metoda de relaxare, ca baza a relationarii, ca baza a orice.