Redeschidem discutia despre ghost-uri, desi subiectul se dezbate inca de cand au aparut competitiile de creativitate si gloria premiilor. Vrem sa vedem daca, odata cu aparitia digitalului, e sau nu cazul unei redefiniri a conceptului. Apoi vrem sa urmarim cum arata azi un checklist prin care sa stabilesti daca un ad poate fi etichetat ca ghost, ce elemente din definitiile creativilor sunt comune si unde apar diferentele. In continuare puteti sa cititi opinia Corinei Bacanu (Group Creative Director, Godmother).
Care e definitia ta a ghost-ului. S-a schimbat in vreun fel in ultimii ani?
In mintea mea, exista 2 tipuri de Ghosturi: produsul creativ gratuit si case-studiurile mincinoase.
Primul e munca produsa pe banii agentiei, fara plan de media, desi ar fi binevenita o aparitie obscura noaptea tarziu pe TV sau intr-o publicatie gratuita, care sa marcheze momentul, semnata la sfarsit de catre client, mai mult de dragul autografului decat facturata. Ideea de Ghost nu s-a schimbat esential, doar mediul este putin diferit. Online-ul a impus un nou ritm si cred ca acum e foarte greu sa deosebesti un Ghost de o "replica", sa spunem. Si acum am in minte printul??!?! la Oreo Superbowl care ma indoiesc ca a trecut prin procesul clasic de aprobare sau facturare. Dar a fost eficient. Astfel de exemple ma fac sa cred ca definitia Ghostului dpdv "proceduri" e in schimbare, la fel ca mediul. Oricum, toti am facut Ghosturi, mai ales acum cativa ani cand industria era in formare, nu era criza, departamentele de creatie erau semi-solicitate si trebuia sa ne distram cu ceva. Un creativ care sustine ca nu a vrut sau nu a facut Ghosturi in viata lui minte.
Nu cred ca buba este creatia falsa, ci minciuna care vine dupa, mai exact cel de-al doilea tip de Ghost la care ma refeream mai sus: case-studiurile de festival care ne "demonstreaza" cate mii de ciocolate s-au vandut dupa campanie, cat a crescut brand awareness-ul si cati oameni au fost dati pe spate de un outdoor. "Au iesit, domne, oamenii in strada cand au vazut campania." Bai, ma lasi?!?!? Pe bune? Adica inteligenta imi e jignita grav, mai ales ca toti stim, de fapt, cum sta treaba. Case-studiurile false sunt cele mai contraproductive si abia aici am o problema. Pentru ca vine un brand manager, se uita la "rezultate" si spune" bah, buni sunt baietii astia!". Tzeapa pe toata linia. Si presiune falsa, si standarde false. Nimeni nu are de castigat, in afara de festivalurile de publicitate, bineinteles, unde se pompeaza bani si se face un lobby ametitor intre retele, multinationale, oameni etc.
Cum arata un checklist prin care sa stabilesti daca o creatie e ghost sau nu
Depinde de categorie si de mediu. Cred ca pe print, TV sau Outdoor e simplu sa-ti dai seama care e ghost si care nu. Si nu, nu cred ca vreun detergent sau vreo napolitana au iscat vreodata o revolutie. Cu cat se chinuieste cineva sa-mi demonstreze ca gresesc, cu atat ma amuz mai tare. Un check point bun ar fi realitatea si bunul simt. In digital e si mai simplu, gasesti sau nu aplicatia in App Store sau Play Store.
O sa dispara vreodata ghost-urile din competitiile de creativitate?
Nu, nu cred ca vor disparea niciodata, asa cum frauda nu va disparea niciodata. Acum depinde cat de tare ne afecteaza aceasta minciuna. Daca e doar o simpaticie fara repercusiuni, atunci sa ploua cu Ghosturi! Ma tem insa ca e putin mai grav, ca Ghostul va lua mereu noi forme, ca va avea legatura mai putin cu "creativitatea", si mai mult cu "eficienta".