Cand vedetele ating un anumit nivel de popularitate si stiu ca oamenii o sa cumpere orice le poarta numele, incep sa-si puna semnatura pe tot felul de lucruri care nu au neaparat legatura cu ce stiu ele sa faca: parfumuri, accesorii, colectii de haine, carti. Si asa a ajuns bestseller o carte in care Paris Hilton le da sfaturi tinerelor mostenitoare de averi impresionante.
Ceva similar se intampla si cu brandurile: cand ajung sa fie fenomene globale, eventual cu o istorie de cateva zeci de ani in spate, lansarea unei carti care sa vorbeasca despre ele e inevitabila. Si asa iau nastere o multime de carti groase, printate pe cea mai buna hartie si care folosesc letterpress-ul, lacuirea selectiva si cam orice truc tipografic exista pentru a spune povestea valorilor brandurilor. O sa trecem cateva dintre ele in revista.
Incepem cu cea lansata recent de Microsoft, o carte care pune in paralel valorile companiei cu cele ale Nokia. Daca nu vedeti legatura dintre cele doua, va amintesc ca Microsoft a achizitionat anul trecut divizia producatoare de telefoane a Nokia. Pe coperta cartii troneaza cuvantul ONE, scris cu emboss auriu, un indiciu catre continutul paginilor: un istoric al celor doua branduri, care sa le faca angajatilor mai usoara trecerea prin procesul de fuziune. Cartea poarta amprenta studioului media The Church of London.
Istoria comuna a Louis Vuitton si a lui Marc Jacobs este si ea celebrata printr-o carte, care prezinta evolutia casei de moda si cele mai mari realizari ale designer-ului. Cartea a fost lansata atat intr-o editie limitata, disponibila doar in sase magazine Louis Vuitton, cat si intr-una de masa, disponibila in librariile din toata lumea. Cartea a aparut in 2012, la editura Rizzoli din New York.
O alta colaborare, cea dintre adidas si Def Jam, a dat nastere unei carti care arata ca un patefon si care poarta semnatura Roundhouse Media.
Dintre brandurile sport care si-au celebrat valorile lansand o carte in editie speciala nu putea lipsi Nike. Cartea nu este o istorie a brandului, ci o istorie a piciorului, cel pe care Nike cauta sa-l multumeasca cu orice face. Volumul este rezultatul colaborarii cu agentia de branding si design Character, din San Francisco.
Incheiem plimbarea printre cartile lansate de branduri cu una care poate fi cumparata la pretul de 1.000 de lire: editia speciala de la Bentley a volumului Carte Blanche, care-l are ca personaj principal pe James Bond si care a fost publicat in 2011 Jeffery Deaver. Cum James Bond a avut de-a lungul celor 14 volume care-l au ca protagonist trei modele diferite de Bentley, brandul s-a gandit ca n-ar fi rau sa-si puna semnatura pe o carte care are un glont in loc de semn de carte si care e livrata intr-o cutie de metal in forma de masina. Cartea a fost produsa de Opus.