La jumatatea lunii mai, FRIENDS Advertising a anuntat ca a fuzionat cu TBWA Bucuresti, creand astfel o noua agentie, FRIENDS TBWA/Bucharest. Cateva zile mai tarziu, Sorin Tranca (Managing Partner, FRIENDS) si Doris Danner (Director Regional Europa, TBWA) s-au intalnit cu presa pentru a da mai multe detalii despre fuziune si schimbarile pe care aceasta le aduce.
"Aceasta fuziune, despre care vorbim de 4 luni, a evoluat dintr-o discutie privata despre piata creativa. Ni s-a parut ca e cel mai potrivit lucru pe care putem sa-l facem: sa punem puterea internationala a TBWA si baza lor de clienti alaturi de energia si cunostintele noastre locale ca sa construim, hai sa nu zic cea mai buna agentie, dar una dintre cele mai bune agentii din Romania", a spus Sorin Tranca. "In multe cazuri, o fuziune are ca punct de plecare chestiuni problematice, de ineficienta economica. In cazul nostru nu a fost vorba de asa ceva. Cele doua agentii o duceau bine, fiecare avea oameni buni si o baza de clienti stabila. Am vrut doar sa aducem aceste compentente la un loc, ca sa ne fie si mai bine".
"Nici TBWA si nici FRIENDS nu cautau activ un partener in Romania, doar s-a intamplat sa ne potrivim", a completat Doris Danner.
Noua agentie va fi condusa de fosta echipa manageriala a FRIENDS: Sorin Tranca (creatie, strategie) si Nicu Stancescu (administrativ, financiar). Doris Danner va asista tranzitia si apoi se va intoarce la functia de Regional Director al TBWA. Fuziunea e bazata pe un contract de afiliere, in momentul de fata nu se ia in considerare achizitionarea FRIENDS de catre TBWA, insa e posibil ca asta sa se intample in viitor.
Departamentul de creatie va fi condus de Laura Nedelschi (Creative Director, TBWA) si Adrian Preda (Creative Director, FRIENDS) si va fi format din 20 de oameni, suma echipelor celor doua agentii. Sorin Tranca: "Avem doi directori de creatie puternici, Laura si Predu, pe care vrem sa ii pastram, pe ei si pe oamenii din subordinea lor. Ce e interesant e faptul ca niciuna dintre cele doua agentii nu au prea multi sefi, oameni care stau degeaba. Ca sa construim ceva important, avem nevoie de toata lumea. Climatul general, si la TBWA, si la FRIENDS, e cel de colaborare".
Aceasta fuziune nu va aduce cu sine concedieri, ba din contra, spune Tranca "Nu e cazul de asa ceva. In ultimul an am castigat 7 clienti noi si as vrea sa pastrez ritmul acesta. Daca noi o sa ne facem treaba bine, asta inseamna ca o sa atragem mai multa treba, deci o sa avem nevoie si de mai multi oameni pana la finalul anului".
Cele doua agentii nu aveau clienti concurenti la care au fost nevoite sa renunte odata cu fuziunea. Printre conturile FRIENDS TBWA/Bucharest se numara Phillip Morris, Heineken, European Drinks, Rigips, venite de la FRIENDS, si McDonald’s , Michelin pentru toata Europa Centrala si de Est, Vichy, iCenter sau Adidas, venite de la TBWA.
Cat despre procedurile si regulile pe care le aduce cu sine o retea internationala, Tranca si Danner au spus ca regulile pe care le impun clientii sunt suficiente. "In centrul TBWA se afla creativitatea si toata lumea stie ca regulile omoara creativitatea".
Intrebat care va fi perspectiva agentiei in ceea ce priveste premiile, Tranca a spus ca el crede ca premiile pot distrage concentrarea creativilor din directia cea mai importanta: clientul. Danner l-a sustinut, spunand ca asta e un alt punct in care cele doua agentii se potrivesc: "Sub nicio forma nu acceptam ghost-uri. In TBWA, daca un creativ lucreaza pentru un ghost, fara sa se gandeasca la client, e dat afara. Asta e regula. Suntem foarte fericiti cand obtinem premii, desigur, dar asta se intampla mereu pe niste lucrari care sunt creative, dar si ajuta business-ul clientului".
"Am renuntat la ideea premiilor acum un an. Cand l-am angajat pe Predu, primul lucru pe care mi l-a spus a fost ca vrea sa obtina premii. I-am zis ca e ok atat timp cat in agentie se pastreaza un climat de lucru sanatos. Azi, cam la un an de la intamplarea asta, am fuzionat cu TBWA, o retea internationala, si-ar putea parea ca ne-am schimbat perspectiva. Dar nu e asa, totul ramane la fel. Asta nu inseamna ca ma opun premiilor, dar prefer niste idei bune, care sa ajute in primul rand clientii", a spus Tranca.
Dintre proiectele viitoare ale agentiei au fost mentionate un nou departament de digital si unul de PR.