In fiecare marti seara, dupa ora 9, aproape 3000 de oameni se uita la o emisiune de stiri. Sunt abonatii The Unlike Show, un canal de YouTube creat de 3 baieti din Bucuresti, care scriu, filmeaza si editeaza saptamanal cate un episod de 5-6 minute din jurnalul lor de stiri dedicat tinerilor. S-au apucat de el acum un an si de atunci isi respecta cu strictete deadline-urile. Transmit din Cismigiu sau de la Romana si vorbesc despre seriale, net, trenduri si campanii misto. Rubricile lor: Vezi-tul Salbatic (stiri din afara tarii), Havadis (stiri din Romania sau "Romani care ne fac mandri peste hotare"), The’No’Logic (stiri din tehnologie), Sport, In Caz-Ca nu STII si Anuntul Saptamanii.
Pe langa toate astea, proiectul lor mai include si "Intre-viewuri", o alta emisiune, dedicata doar interviurilor, care e bazata pe diferite evenimente calendaristice (Valentine’s Day, Martisor) sau nu (Comic Con 2014, Noaptea Agentiilor).
Florian Besnea, unul dintre unlikeri, mi-a spus mai multe despre proiectul lor, despre abonati, subiecte, proces de lucru si momentul ala in care au invitat-o pe Madalina Ghenea la o intalnire. Inainte, sa ne uitam la cel mai recent episod, ca sa ne facem si noi o idee:
In spatele The Unlike Show
Suntem 3 oameni: Alex Ionita - 23 de ani, masterand la Publicitate (SNSPA), Virgil Ciulin – 22 de ani, in ultimul an la Marketing (ASE) si eu/Florian Besnea – 25 de ani, am terminat facultatea de Cibernetica (ASE) si masterul la Publicitate (SNSPA). Ne-am cunoscut intr-o organizatie studenteasca (BOS Romania) unde am lucrat impreuna pe proiecte de advertising cu buticul de creatie unde sunt designer: Punct Creativ.
Alex, Florian, Virgil la Comic Con 2014
Ideea
Undeva prin februarie, anul trecut, am avut ideea realizarii unei emisiuni de stiri, scurte, saptamanale, pe YouTube. O emisiune care sa prezinte stiri interesante, relevante si atragatoare pentru "tinerii care nu se uita la televizor" – grup in care ma aflam si eu. Pe Alex il cunoasteam dintr-un ONG studentesc (BOS Romania), iar atunci cand l-am sunat sa-i spun ideea a spus imediat da, ba chiar isi dorea mult sa faca ceva asemanator. Ne-am inteles repede, in 2 saptamani aveam concept, nume, format, rubrici si echipament de filmare (ultima parte gratie prietenilor de la CROS). Prima emisiune a aparut marti, 12 martie 2013, la 9 seara.
Subiectele
Suntem niste oameni carora ne place sa fim mereu informati astfel incat nu ne este foarte greu sa gasim stirile pe care sa le prezentam publicului nostru. Urmarim retelele de socializare, zeci de siteuri straine de stiri, avem domenii de interes bookmark-uite pe aplicatii ca Flipboard si nu uitam nici de bloguri.
Procesul de lucru
Lucrul pentru un episod saptamanal incepe undeva pe finalul weekendului, poate chiar in ziua de luni, cand strangem si filtram tot ce ni se pare interesant din saptamana care tocmai se incheie. Incercam sa facem aceasta filtrare cat mai aproape de ziua de marti astfel incat ceea ce prezentam marti seara sa fie informatii noi. Alex se apuca de texte, iar pana la ora filmarii are deja scris pe caietul lui colorat tot ceea ce vrea sa spuna pe camera.
Marti dimineata are loc filmarea. Daca in primul an am filmat in fiecare saptamana in acelasi loc (afara, in curtea CROS), in anul 2 am inceput sa schimbam mereu locul (fie intr-un parc, fie intr-un loc turistic important din Bucuresti). Filmarea nu dureaza mai mult de 2 ore, urmand ca pana seara materialul sa mearga la editat. Martea la 9 fara 2 minute, seara, episodul trebuie sa fie up pe YouTube.
Publicul
Poate este cliseic, dar o filmam pentru noi. Noi suntem si facem parte din targetul emisiunii. Daca noua ne place inseamna ca suntem pe drumul cel bun. Atunci cand am inceput am avut acelasi obiectiv: sa ne placa noua si sa fie genul de emisiune de stiri la care ne-am uita. Vrem sa ii “prindem” pe tinerii intre 22 – 30 de ani care nu se uita la televizor/ nu au timp de televizor si care vor sa consume informatia intr-un format comprimat, interactiv si on-the-go. Conform statisticilor furnizate de YouTube avem 53% public cu varste intre 18 – 35 de ani si 32% public cu varste peste 35 de ani, ceea ce este fantastic. Practic reusim sa fim interesanti pentru cine vrem, dar si suficienti de cool pentru cei peste 35 de ani.
Promovare
Incercam ca tot ceea ce facem sa vina cu o promovare organica. Clipurile sa se promoveze singure daca sunt bune, iar lumea sa ne dea like pentru ca vrea nu pentru ca este asaltata cu Facebook ads. Avem conturi unde postam continut legat de noi (Facebook, Instagram si Twitter), mergem la diverse evenimente unde povestim despre The Unlike Show si mai dam din cand in cand cate un flyer oamenilor carora le luam interviuri pentru “Intre-viewuri”.
Piata de video blogging din Romania
Daca pana acum 2 ani nu exista o piata, cred ca acum incepe sa se contureze un punct de plecare. Prin 2009 am mai incercat ceva asemanator: un vlog saptamanal despre filme. Era primul canal de YouTube romanesc cu stiri/informatii, insa nu exista o piata, lumea nu era obisnuita cu ideea ca poti sa te uiti pe YouTube ca si cum te-ai uita la un program de la televizor. Cu timpul au aparut Doza de Has, Creative Monkeyz, posturile tv au inceput sa uploadeze continut online si asa au educat publicul. Daca la inceput erai luat in ras, acum sa ai o emisiune pe YouTube este ceva cool.
Momente importante
Unul dintre cele mai importante lucruri a fost faptul ca ne-am eficientizat procesul de lucru. Daca la inceput ne lua ore bune doar sa filmam si alte multe ore ca sa editam acum putem spune ca ne-am specializat pe formatul pe care il propunem. Alex si Virgil nu mai aparusera niciodata in fata camerei, eu mai editasem doar o mana de filmulete inainte de acest proiect, iar acum este o treaba pe care o facem saptamanal.
Un moment important a fost finalul anului 2013 atunci cand am castigat o competitive organizata pentru industriile creative si unde am primit un premiu in bani care ne-a ajutat sa ne achizitionam propriul echipament de filmare. Pana in decembrie 2013 am folosit echipamentul prietenilor de la CROS.
Un moment amuzant (nu stiu cat de important) a fost la prima editie pe care Alex a prezentat-o in engleza unde o invita la o intalnire pe Madalina Ghenea. Aceasta a spus nu, dar a apreciat momentul si ne-a promovat pe pagina ei de facebook clipul devenind rapid cel mai vizualizat filmulet al nostru.
Monetizare
Pana acum nu am monetizat in niciun fel emisiunea de pe YouTube. Am primit cateva propuneri (mici, ce-i drept) si avem ocazia de a intra in programul YouTube pentru creatorii de continut insa am preferat sa mai asteptam. Am considerat ca mai bine livram o emisiune fara reclame decat sa ii deranjam pe acei putini (noi ii consideram “putini dar buni” pe cei 3000 de subscriberi) urmaritori pe care-I avem.
Pe mai departe
Pentru ca e tot mai clar pentru toata lumea ca lucrurile se muta online, ma bucur cum ne-am pozitionat pe aceasta piata care este la inceput de drum, iar de aici avem numai loc de a creste. Vom continua emisiunea saptamanala de stiri, sectiunea de “Intre-viewuri” pentru diverse evenimente, dar o sa cream si continut video fie nisat pentru firmele care doresc produse asemanatoare fie vom dori sa acoperim si alte evenimente, poate si internationale, cu materiale video dedicate publicului de pe internet.