15 ani de digital in Romania. Atat are in spate Ana Maria Bogdan, care a fost numita in aceasta primavara General Manager al R/GA Romania. Cariera ei de pana acum e legata, printre altele, de dezvoltarea departamentelor de online ale ALTEX, Kanal D sau ING, dar si de Grapefruit, agentie pe care a condus-o din 2011 pana in 2014. "Grapefruit m-a pregatit pentru noua mea pozitie", mi-a spus intr-o discutie pe care am avut-o despre planurile R/GA in Romania si despre problemele pietei de digital de la noi.
IQads: R/GA exista in Romania din 2012. De ce nu a comunicat pana acum?
Ana Maria Bogdan: A comunicat, dar foarte putin. Coordonarea filialei din Romania s-a facut pana acum din Anglia. Clientii nostri sunt numai din retea, in principal se lucreaza cu biroul de la Londra sau cu cel din Statele Unite. Pe termen lung vrem sa extindem asta, vom lucra si pentru alte tari. Ce pot sa-ti spune e ca R/GA nu face outsource in Romania, filiala de aici nu lucreaza doar pe proiecte mici, nu e vorba de asa ceva. Pentru ca nu a existat un General Manager pana acum, nici nu s-a comunicat partea de proiecte. Urmeaza sa facem asta in viitor.
Vrem sa crestem echipa din Romania pentru ca primim foarte mult feedback pozitiv. Toata lumea ne spune ca oamenii nostri de pe tehnic sunt la fel de buni ca cei de la Londra sau de la New York. R/GA se remarca printr-un sistem colaborativ de munca in proiecte: pentru un client din Statele Unite pot lucra pe continut doi oameni de la Bucuresti, un om de strategie si unul de creatie de la Londra, poate cineva de la Stockholm si tot asa. E vorba de o alocare de resurse dinamica si R/GA sunt cunoscuti pentru sistemul de gestionare al resurselor la nivel global, adica in timp real: stii exact cine ce face, cand se termina proiectele, agentia exceleaza la capitolul asta de collaborative work.
IQads: Cum arata in momentul acesta R/GA Bucuresti?
Ana Maria Bogdan: Sunt doua zone pe care le acoperim: development, front-end development in special, si partea de Q&A. Intentia este sa crestem zona de development si pe back-end si pe mobile development, iPhone, Android. Acum cautam un Design Studio Manager, procesul de recrutare va fi greu, probabil, pentru ca stacheta e foarte sus. O sa crestem si zona de creatie, asta e intentia, dar nu vrem sa o facem oricum. Iar sub viitorul nostru coleg vrem sa dezvoltam si o parte de educare.
Acum suntem la inceputul unui proces de extindere. In primul rand, faptul ca s-a adus un General Manager cred ca e cel mai bun semnal ca se doreste sa creasca echipa. Iar in al doilea rand, perceptia din afara a oamenilor din R/GA despre Romania este ca suntem foarte buni din punct de vedere profesional. Si nu o spun eu, ci toti strainii, mai ales din industrie. Doar ca, de multe ori, noi nu stim sa ne vindem.
IQads: In afara de cei mentionati in comunicatul care anunta noua ta functie, pentru ce clienti lucreaza R/GA Romania in momentul de fata?
Ana Maria Bogdan: Pentru moment, nu pot sa spun. O sa incepem sa comunicam, doar ca exista contracte de confidentialitate pe anumite proiecte, sunt proiecte la care se lucreaza cu un an inainte de a fi lansate.
Ce pot sa-ti spune e ca nu imi doresc orice tip de comunicare sau orice fel de proiecte comunicate. Cineva a spus la un moment dat ca echipa din Romania de la R/GA este executanta. Ii transmit sa aiba rabdare si sa ne urmareasca. Valoarea nu vine dintr-un design dragut, nu vine doar dintr-un UX bun, ci din arhitectura informationala sau dintr-o strategie de continut, vine si din partea de tehnologie si cred ca echipa de programatori si intreaga echipa de la R/GA face diferenta.
IQads: O sa lucrati si pentru clienti din Romania?
Ana Maria Bogdan: Nu. Nu e momentul si nu e piata pregatita, din punctul meu de vedere. Stiu atatea povesti personale ale oamenilor din online alaturi de care am lucrat in ultimii 10-15 ani, oameni foarte faini din agentii care acumuleaza foarte multe frustrari din cauza clientilor. Tu mergi la ei cu lucruri curajoase, cu proiecte faine care ard sangele in tine, despre care stii ca o sa functioneze, si clientul spune NU. Cand e vorba de R/GA, nu ai problema asta, R/GA-ul este recunoscut pentru inovatie.
Da, mi-ar placea, peste cativa ani, sa vad ca sunt clienti in Romania care au suficienta deschidere si bugete sa lucreze cu R/GA. Stiu ca am primit intrebarea asta, cand o sa lucram pentru Romania, dar nu este momentul si nu asta e obiectivul.
IQads: Care crezi ca sunt principalele diferente intre piata de la noi si piata din Anglia, de exemplu?
Ana Maria Bogdan: Cred ca sunt diferente uriase. Vad asta uitandu-ma la ce face R/GA, dar si bazandu-ma pe knowledge-ul acumult in atatia ani de cand sunt in industrie, timp in care am cunoscut oameni din tot felul de agentii mari, si de afara, si de aici.
In Romania, chiar daca au trecut atatia ani si da, sunt progrese evidente, la anumite capitole care tin de partea de digital suntem repetenti. Iti dau doar cateva exemple: arhitectura informationala, strategia de continut, o definire adevarata a ceea ce inseamna strategie de business online, partea de aliniere intre online si procesele pe care clientul trebuie sa le aiba puse in place ca lucrurile sa mearga. In Romania suntem mult pe minus la capitolele astea si motivele sunt destul de clare si usor de identificat. Afara deja exista o dorinta mult mai mare a clientilor de a asculta si de a invata. Au si de unde: exista scoli si agentii unde digitalul se face ca la carte. Si nu e vorba doar de lucrurile care se intampla ca la carte, in final ce ma intereseaza pe mine ca agentie este sa vad rezultate in business. Degeaba sunt agentie si desenez un site frumos de e-commerce, daca nu ma asigur ca respectivul client e constient de ce inseamna sa faci businessul ala sa mearga si mi se pare ca e de datoria mea, ca profesionist, macar sa-l avertizez. Aici vad eu o mare diferenta intre piete.
IQads: Deci cea mai mare problema e inca la client?
Ana Maria Bogdan: Da, e si la client, pentru ca nu este suficient knowledge, dar e si in partea de agentii pentru ca majoritatea lor se concentreaza pe digital marketing. Nu spun ca nu exista agentii care sunt mai interesate de zona de product development, dar nu e suficient sa acoperi doar partea asta tehnica si de creatie, ci sa intelegi cum functioneaza businessul clientului. Si stiu ca suna din carti, dar trebuie sa stii foarte clar ce obiective are sales-ul, ce guideline-uri are marketingul, ce probleme poate naste vanzarea online pentru customer care, la ce aspecte juridice trebuie sa ai grija. Sa fim seriosi, inca mai vad site-uri de comert electronic in Romania care nu au termeni si conditii, care nu au contractul de vanzare la distanta. A fost, cred ca, una dintre primele legi legate de zona de digital care au fost implementate in Romania, undeva in 2005.
Eu sper ca o sa incepea sa creasca zona asta de strategie de digital, pe bune. Cred ca agentiile din Romania care pot face diferenta sunt cele care au oameni de la clienti sau oameni care au trecut prin experienta de antreprenoriat electronic sau printr-un business al lor, pentru ca atunci, vrei nu vrei, te lovesti de toate problemele care nu sunt in zona ta de confort, dar cu care trebuie sa te confrunti.
IQads: Crezi ca agentiile trebuie sa-si asume rolul de educator?
Ana Maria Bogdan: Absolut. Si eu nu-l simt. Stiu oameni multi din digital, stiu cum lucreaza agentiile, stiu cum lucreaza si alti clienti, dar mi se pare ca efortul este extrem de mic fata de nevoia care exista in piata. Plus ca mai e inca o problema majora: la noi nu prea sunt scoli, unde inveti digital? Acum s-a lansat la IAA modulul digital si mi se pare senzational. Dar nu e suficient. As vrea sa vad un curs la oricare facultate, fie ASE, fie SNSPA, predat de oameni de digital care sunt practicieni, nu teoreticieni. Teoria e foarte buna si te ajuta, dar fara practica solida, e degeaba.
Plus ca mai e un lucru: eu nu vad clientii care au echipe sau departamente sa-si trimita oamenii la training, si nu in Romania. Nu, go abroad. Sunt o gramada de cursuri sau de scoli unde pot sa inveti lucruri extraordinare in doua-trei zile. Doar datorita faptului ca acolo vorbim de foarte multa practica si studiu de caz. Cred ca una dintre cele mai senzationale zile de learning pe care le-am trait a fost acum foarte multi ani, la User Experience Conference in Londra, una dintre cele mai cunoscute conferinte din digital la nivel global, organizata sub patronajul lui Jakob Nielsen, the guru. Atunci am avut un sentiment de izolare si de instrainare, nu pentru ca nu stiam cat stiau cei din America sau de la Londra, erau oameni din toata lumea acolo, ci faptul ca din Romania eram doar eu.
IQads: Ce inseamna pentru tine aceasta noua functie?
Ana Maria Bogdan: Primul instinct ar fi sa-ti spun ca e un pas natural. Daca trag linia, sunt aproape de 15 ani in industria digitala din Romania. Am inceput de la copywriting, am construit de la zero trei departamente, am crescut oameni, insa a venit un moment in care imi doresc si eu, la randul meu, sa cresc. Mutarea la R/GA despre asta e vorba. Acum discut de proiecte cu alte bugete, care imi permit sa fac lucruri pe care in Romania n-as fi putut sa le fac vreodata.
IQads: Cum a fost despartirea de Grapefruit?
Ana Maria Bogdan: Grapefruit-ul a fost, cred ca, cea mai emotionanta perioada din cariera mea, dar si cea mai provocatoare. Pe Marius Ursache si Stefan Liute ii stiu de, daca as zice o viata, poate e mult, dar cumva asa se simte. Eram fanul lor inainte sa ii cunosc, pentru ca faceau niste lucruri senzationale in zona de branding. Stiam si de zona de digital, pe care ei n-o comunicasera foarte mult, si cand am decis sa plec din ING, nu stiam ce o sa fac si niciodata n-am plecat dintr-un job stiind ce urmeaza. In momentul in care am simtit ca locul meu nu mai e acolo si ca eu, personal, nu mai sunt fericita, am decis sa plec. Lucram deja cu Grapefruit-ul pentru redesign-ul de la ING, mai aveam si alte proiecte si cand le-am spus ca am decis sa plec de la ING, am avut o intalnire cu trei dintre actionari, printre care Stefan si Marius, si mi-au zis ca nu prea am fata de corporatista, ca sunt prea antreprenoriala pentru o banca. Mi-au spus ca au nevoie de mai mult knowledge din zona clientului si, pentru ca exista chimie intre noi, mi-au zis ca vor sa repozitioneze agentia pe digital product development.
Tot ce am facut impreuna cu echipa de la Grapefruit in anii astia a fost de mare senzatie. Am atatea povesti si lucruri care ma leaga de oamenii de-acolo, incat, da, cu siguranta, e cea mai emotionanta, dar e si una dintre cele mai mari bucurii pe care le-am avut. E una dintre cele mai mari satisfactii pe care le am, si nu doar legate de ce proiecte sau ce clienti au fost adusi in companie, e vorba de echipa de acolo si de atmosfera lasata.