Intuitiv, stim deja despre cine vorbim: nativii digitali sunt noul val de oameni nascuti in tehnologia infloritoare in timp ce imigrantii digitali reprezinta generatia de tranzitie, care cunoaste si foloseste noile tehnologii, dar isi poate aminti o vreme in care virtualul nu exista decat in subsolurile intunecate numite Internet Cafe-uri.
Cu totii avem cate o povestioara despre "tinerii din ziua de azi", dintre care majoritatea se intampla sa fie si nativi digitali doar pentru ca se incadreaza in categoria potrivita de varsta.
O sugestie interesanta ar fi sa postam toti aceste bucati din vietile noastre pe Facebook. Bineinteles, cu un hashtag adecvat. Incep eu. Ieri am stat in metrou langa 2 fete care manevrau rapid cate un smartphone si vorbeau tare intr-o engleza foarte afectata, apoi, la trecerea in romana, se adaptau la un ton soptit. Tema privea pozele nerusinate postate de o colega de-ale lor si de altfel bogata in cuvinte care nu pot fi reproduse. #undesuntvremuriledealtadata si... #digitalnatives?
In alta ocazie, tot in metrou, un adolescent se juca pe un device pe care o sa-l descriu ca un Nintendo Game Boy cu touch screen (cel orizontal) care mai ca era sa loveasca vecinii de scaun cu niste coate dureroase in incercarea de a-si distruge inamicii virtuali.
Marc Prensky e cel care a inventat termenii de nativ si imigrant digitali inca din anul 2001. Diferentierile intre ei de obicei stau frumos asezate in tabele si ne spun cam acelasi lucru: nativii digitali sunt activi, dinamici, flexibili. Multitasking-ul le vine ca a doua natura; nu pot sta locului, intr-o banca la scoala, daca nu li se provoaca mintea; nu sunt interesati de stabilitatea financiara sau profesionala, ci de satisfactia personala (si imediata); alearga dupa experiente noi; mare parte din socialul lor se petrece in virtual. Iar imigrantii, in esenta, intruchipeaza opusele caracteristicilor de mai sus. Sursa: acest review.
Pe parcursul timpului, insa, granita dintre nativi si imigranti digitali a devenit mai putin populara. Pentru ca, da, un set de comportamente al unuia poate apartine cuiva din categoria "gresita".
Cu alte cuvinte, in urmatoarele 3 compartimente se poate situa oricine: - cei care evita digitalul fie pentru ca nu il inteleg, fie pentru ca nu se simt atrasi de el (Avoiders) - cei care se descurca cu tehnologia, dar incearca sa se lege cat mai putin de ea (Reluctant Adopters la imigranti/ Minimalists la nativi) - si, probabil cei mai agreati de branduri si companii, whiz-kidsii de toate varstele care afla, posteaza, vorbesc, se joaca si incearca totul (Enthusiastic Adopters/Participants).
Dar ce-i prin Romania?
In Romania nu-i ca-n America, dar avem si noi granita de before / after in raport cu digitalul. Cei nascuti dupa '90 intra in categoria nativi digitali, iar imigranti ar fi tot restul, inclusiv o parte din generatia Y, partea nascuta intre 1978 si 1990, reprezentantii generatiei X (1965 - 1978), dar si bunici si bunicute din generatia Baby Boomers (1947 – 1960), cu conditia sa se fi pus pe invatat internetul.
Cateva caracteristici despre fiecare generatie - Baby Boomers si generatiile de sfarsit de alfabet X, Y si Z , stim din prezentarile la Romanian Youth Focus, editia 2012:
- Cei din generatia Baby Boomers sunt caracterizati prin conformism, orientati catre familie si preocupati de siguranta zilei de maine.
- Orientati catre familie sunt si exponentii Generatiei X, accentuandu-se anxietatea in raport cu siguranta si viitorul copiilor lor. Relatiile extra-familiale cu prieteni si colegi capata insa amploare. Sunt dornici sa "vada lumea" si pot fi usor impresionati de mirajul prosperitatii rapide.
- Ajungem la Generatia Y, care imprumuta dintre caracteristicile Generatiilor X si Y din Occident. Cu aceasta generatie intra in scena individualismul exacerbat, sentimentul de indreptatire si atitudinile pragmatice si materiale. Sunt orientati catre prieteni, fac multitasking si adopta din stilurile de viata occidentale (de pilda, vegetarianismul).
- Si, in cele din urma, vorbim de Generatia Z. Adolescentii si tinerii adulti romani din aceasta categorie formeaza generatia "Aici si Acum": au multitasking-ul in sange, cer gratificare instantanee, invata intuitiv (mai degraba de pe YouTube decat prin manuale) si evita planurile pe termen lung.
In functie de ce si cum vinzi, know your [target] audience e un principiu peste care nu se poate trece. Si pentru ca pentru ca particularitatile nativilor digitali din Romania reprezinta inca o necunoscuta pentru multi, am lansat seria Digital Natives Report pe care o inauguram cu raportul de cercetare sindicalizata Financial Behaviour: Bugetul de venituri si cheltuieli al nativilor digitali din Romania. Acest prim raport se concentreaza pe comportamentele financiare ale nativilor digitali, oferind o imagine coerenta asupra bugetelor lor la nivel de venituri, cheltuieli, economii si alte obiceiuri. Dintre rezultate le amintim pe urmatoarele:
- Tinerii fara experienta de munca se asteapta sa primeasca un salariu intre 800 si 1.200 de lei, fiind constienti ca, in lipsa experientei, nu poti avea asteptari mai mari.
- Tinerii considera ca independenta financiara ar trebui atinsa dupa varsta de 25-26 de ani, dupa ce au acumulat cativa ani de experienta pentru a putea obtine un venit mai mare.
- Atunci cand ies in oras, baietii cheltuie mai mult decat fetele. Baietii care ies in oras, intr-o seara, cheltuie intre 50 si 100 de lei pe bauturi alcoolice, tigari si mancare. Fetele cheltuie mai degraba la iesirile la pizza, fast-food sau la o cafenea, intre 10 si 50 de lei.
- 20% dintre adolescenti (14-18 ani) declara ca sunt motivati de parinti cu bani pentru ajutorul la treburile din casa si pentru rezultatele bune de la scoala.
- 85% dintre adolescenti (14-18 ani) spun ca parintii ii ajuta cu bani pentru a-si cumpara mai repede lucruri pentru care strang si ei bani.
- 26% dintre tinerii adulti (19-24 ani) au un job, insa 57% dintre tinerii din acest segment de varsta inca primesc bani de la parinti in mod regulat.
- La ocazii speciale, bani de la rude primesc 92% dintre adolescenti si 82% dintre tinerii adulti, in general suma primita fiind intre 50 si 100 lei.
Cum se imbina toate aceste elemente intr-o imagine financiaro-coerenta a primilor exponenti romani din generatia tehnologiei puteti vedea cu ajutorul raportului de cercetare sindicalizata Financial Behaviour: Bugetul de venituri si cheltuieli al nativilor digitali din Romania.