Rasfoiam internetul de zi cu zi, cand am dat de o campanie care mi-a atras atentia. Mai putin pentru ca e despre fotbal si mai mult pentru impactul de proportii avut in randul fanilor fotbalului din America Latina, renumita atat pentru atasamentul general fata de acest sport, dar mai ales pentru talentele din fotbal care au originat acolo – Diego Maradona, Pele, Agustin Delgado, Ronaldo, Ronaldinho, Lionel Messi si tot asa.
Marturisesc ca nu le cunosc povestile in profunzime, dar pana si eu am auzit vocile care spuneau ca fotbalul e ridicat la rang de arta de talentul unora dintre cei mentionati. Nu atat meciurile pe teren in sine, ci abilitatea de a "dresa" un balon rotund sa te asculte intocmai cand ii spui ce si cum sa faca.
Dar sa revenim la campania de care vorbeam, o campanie de comunicare integrata a retelei de banci Santander, care a devenit al treilea brand din America Latina in cursul incercarii de a gasi cel mai impatimit si cunoscator fan al fotbalului de pe intregul continent. Campania a doborat si un Guinness World Record, reusind sa organizeze cea mai mare competitie trivia de sport din lume, atragand peste 1 milion de fani.
Tie, cititorule, iti place fotbalul? Daca raspunsul e nu, contracarez cu o idee: parca e altceva cand cei 11 jucatori iti sunt cunoscuti, prieteni sau colegi de breasla – hai sa zicem publicitari. Cu alte cuvinte - cunoscatori si necunoscatori ai fotbalului din agentiile de publicitate, pe toti va asteptam la Cupa Agentiilor la Fotbal 2014 sustinuta de Event Stuff, unde ne intalnim sa-i vedem pe cei mai buni fotbalisti-publicitari jucand cu pasiune si, asa, poate sa mai invatam si noi cate ceva fie despre fotbal, fie despre oameni. Va puteti inscrie pana pe 25 aprilie, trimitand acest formular la adresa [email protected].
Revenind la pasiuni de fotbal, va invitam sa va aruncati un ochi mai jos, unde am adunat cateva campanii care n-au doborat recorduri, ci jurii pe la Cannes Lions, Epica sau D&AD. Toate cele 5 reusesc sa imbine rezultatele in branding cu abordari creative ale conceptului jocului de fotbal, valorificarea fanilor si integrarea sportului in mod coerent in probleme sociale mai mari.
Ramanem in America Latina pentru a ne minuna de urmatoarele 2 campanii care au reusit sa fuzioneze concepte greu de adus laolata: donatiile de organe, respectiv de sange si pasiunea pentru fotbal. "Immortal Fans", o campanie semnata de Ogilvy & Mather Brazilia, si-a propus sa deschida perspectivele populatiei braziliene catre donarea organelor dupa moarte prin ideea ca, astfel, isi vor putea sustine echipa favorita (Sport Club Recife) chiar si dupa moarte. Va puteti convinge de rezultatele campaniei din clipul de mai jos:
A doua, "My Blood is Red and Black", a fost gandita de Leo Burnett Brazilia pentru a creste numarul donatiilor de sange in randul populatiei braziliene. De data asta, fanii au trebuit sa contribuie donand sange pentru a readuce culoarea rosie pe tricourile jucatorilor echipei Esporte Clube Vitoria. Mecanismul difera de cel anterior, dar esenta imbinarii socialului cu sportul se pastreaza, si la fel si rezultatele:
Campania "Be The Coach" a marcii de bere sud-africane Carling Black Label a introdus fanii in meciurile de fotbal intr-un mod invidiat de orice microbist: prin selectarea jucatorilor echipei de fotbal care intra pe teren. O regula generala in fotbal pare sa fie frustrarea pe antrenori si alegerile lor, asa ca brandul a creat o competitie - Carling Black Label Cup. Cele mai mari 2 echipe din Africa de Sud urmau sa se confrunte, dar cei care decideau ce jucatori vor intra in fiecare echipa erau fanii, trimitandu-si optiunile de pe telefonul mobil:
O alta campanie centrata pe fani a avut loc in Tunisia, unde guvernul a decis din motive de securitate ca meciurile din Liga Profesionista de Fotbal sa fie jucate fara public pe stadioane. Memac Ogilvy au venit cu raspunsul la problemele echipei care avea nevoie de suportul fanilor ei prin campania "Mobilizing The 12th Man", care oferea fanilor dreptul la exprimare pe stadion de la distanta, folosind o aplicatie mobila. Vedeti exact cum a functionat in clipul de mai jos:
Incheiem intr-o nota amuzanta cu o campanie semnata DDB care a stiut sa-l valorifice pe infamul jucator Julio Cardenosa, cel mai ghinionist jucator spaniol (titlu pastrat inca din anul 1978) pentru a creste traficul si notorietatea site-ului specializat pe sport Terra Sports. "Cardenosa's redemption" si-a atins obiectivele trimitandu-l pe acesta in Brazilia, pentru a purta ghinion echipei adverse, favorita la castigarea Cupei Mondiale de Fotbal din Africa de Sud. Zis si facut: Brazilia a fost eliminata in semifinale. Dar misiunea lui Cardenosa nu s-a oprit aici; urmariti mai jos in ce fel a continuat:
Speram ca v-am inspirat pofta de sport cu aceasta recapitulare si va incurajam sa ne aratati ce fotbal se joaca in publicitate la Cupa Agentiilor la Fotbal 2014.