Suntem atat de obisnuiti cu Facebook incat si cea mai mica schimbare a design-ului interfetei provoaca valuri de reactii. E ceea ce ne face sa ne tot intrebam cat si cum se va mai schimba Facebook si sa continuam sa vorbim despre el. Intai s-a schimbat chat-ul si replicile au inceput sa apara in niste bule. Saptamana trecuta m-am trezit ca brusc, butoanele de “home” si “profile”au trecut in partea dreapta si ca bara de search imi ocupa trei sferturi din meniu. Schimbari mici si dese. Am aflat insa ca, in curand, Facebook s-ar putea schimba intr-un fel in care nimeni nu se astepta.
Compania lui Zuckerberg a anuntat recent ca a inceput procesul de cumparare al companiei Occulus VR, leader-ul american de pe piata echipamentelor pentru realitate virtuala. Gamerii inraiti probabil sunt mai familiarizati cu numele. Compania lucreaza la dezvoltarea unui sistem de realitate virtuala pentru jocurile pe PC – Oculus Rift - care concureaza cu un prototip asemanator creat de Sony special pentru PlayStation 4 – Project Morpheus. Un alt prototip pentru realitatea virtuala a fost creat de un roman: Altergaze. Sistemele arata ca un fel de ochelari de protectie, care, odata purtati, genereaza in fata ochilor utilizatorilor o alta realitate 3D.
Asa arata Oculus Rift. In curand am putea sta pe Facebook purtand asa ceva pe ochi?
Revenind la achizitie, suma totala pe care Facebook o va plati este de 2 miliarde, si va fi livrata atat in cash, cat si sub forma de actiuni din business-ul retelei sociale. Cat despre motivul pentru care Facebook a facut aceasta miscare, Mark Zuckerberg (CEO, Facebook) spune:
“Sunt putine companii producatoare de tehnologie care au potentialul sa devina in viitor cea mai importanta platforma pentru computere. Punem un pariu pe termen lung ca realitatea virtuala immersive va face parte din vietile oamenilor”.
Facebook planuieste sa extinda astfel aplicatiile pe care le are tehnologia pentru realitati virtuale. Utilizata acum in special in zona de gaming, ea ar putea juca un rol important in comunicare, media si entertainment, venind ca o imbunatatire a retelelor sociale.
“Suntem foarte nerabdatori sa lucram cu Mark si cu echipa de developeri a Facebook pentru a crea cea mai buna platforma de realitate virtuala din lume. Credem ca realitatea augumentata va fi definita de experientele sociale care ii conecteaza pe oameni in noi moduri deosebite. Este o tehnologie disruptiva, care transforma si permite lumii sa experimenteze imposibilul. Si e doar la inceput”, a declarat Brendan Iribe (co-fondator si CEO, Oculus VR).
Inca nu stim cum se va traduce pentru utilizatorii retelei sociale miscarea facuta de Facebook. Dar imi imaginez ca o sa pot sa vorbesc cu prietenii mei pe chat si o sa fiu intr-o alta lume, mai colorata si mai animata. Si imi mai imaginez ca in loc de landing page-ul static din aplicatiile brandurilor o sa gasesc un labirint, care o sa ma duca intr-o calatorie virtuala. Ca o sa folosesc aplicatiile respective pentru ca imi plac cu adevarat si pentru ca ma distreaza, nu pentru ca am de parcurs niste pasi ca sa obtin sansa de a castiga un premiu. Si abia astept.